Gå til innhold

Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse eller Bachelor i datateknikk?


Anbefalte innlegg

Var ganske sikker på hva jeg skulle ta inntil i går når jeg var på utdanningsmessa i Lillestrøm. Har siden 1. året på ungdomsskolen villet bli dataingeniør, og har siktet meg inn på dette faget. Det er et åpent studium og krever generell studiekompetanse + R2 + 2FY. Har derfor vært litt avslappet med karakter siden det er et åpent studium. Men er det rett studium for meg? Vanskelig for dere å sette dere inn i min situasjon uten å vite så mye om meg, men jeg liker f.eks å drive med programmering, jobbe generelt på pc og i tillegg sette sammen PCer. Kan i tillegg legge til at jeg sliter med matte, mens jeg f.eks er omtrent ferdig med IKT et halvt år før slutt. Er så langt ikke en ledertype og er ganske beskjeden type. Går på VG3 nå.

 

Så spørsmlene er:

Er det store forskjeller på lønn i disse to utdanningene (ganske viktig spørsmål)? Vil informasjonssystemer og IT-ledelse være en bedre utdanning for meg fordi jeg slipper mye av realfagene matte, fysikk og kjemi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En må belage seg på å jobbe noen år før man blir en kandidat for lederoppgaver uansett hva du velger, men de tre årene du jobber med bacheloren vil gå kjapt, så velg etter det du tror vil gi best uttelling for deg i framtiden. Bachelor i ingeniørfag er det tryggeste valget av de to med tanke på jobbmuligheter. Informasjonssystemer og IT-ledelse har jo ingen realfag, mens ingeniørfag omfatter mye av det du ville fått få fra informasjonssystemer og IT-ledelse uansett.

Lenke til kommentar
En må belage seg på å jobbe noen år før man blir en kandidat for lederoppgaver uansett hva du velger, men de tre årene du jobber med bacheloren vil gå kjapt, så velg etter det du tror vil gi best uttelling for deg i framtiden. Bachelor i ingeniørfag er det tryggeste valget av de to med tanke på jobbmuligheter. Informasjonssystemer og IT-ledelse har jo ingen realfag, mens ingeniørfag omfatter mye av det du ville fått få fra informasjonssystemer og IT-ledelse uansett.

Skjønner hva du mener. Min mening 24 timer før valget heller mot informasjonssystemer og IT-ledelse. Men da er spørmålet; er det store lønnsforskjeller her? Hvis man tjener f.eks 100 000 ekstra ved å ta datateknikk så er det kanskje verdt det?

Lenke til kommentar

Realfag gir flere muligheter i arbeidsmarkedet - og det burde påvirke lønnsnivået ditt i din favør. Men det er umulig å si hvordan det slår ut for akkurat deg. I IT bransjen lønnes man ofte etter spisskompetanse og det er mange måter å oppnå slik kompetanse. Merk at hard jobbing blir det uansett dersom lønn er viktig for deg. :)

Lenke til kommentar

Er du ikke motivert med å jobbe videre med realfag er nok ikke ingeniør veien å gå. Det inntrykket jeg har fått etter å ha pratet med flere bedrifter som har gjestet skolen vår, samt andre, så har ikke ingeniørtittelen så mye å si lenger som tidligere. Velger man en mer rettet studieretning har man mulighet til å tilegne seg større kunskap på flere fagfelt, som man ellers bruker på realfag i et ingeniørløp.

Lenke til kommentar

En rettet studieretning gir best uttelling dersom du har en jobb som venter på deg ved enden av studiet, i praksis er det vanskelig å vite hvor man havner. Jeg ville ikke tatt uttalelsen fra bedriften så veldig bokstavelig. Bedrifter ønsker seg ferdigvare fra skolene, mens arbeidslivet krever stadig mer omstilling, så interessene synes å være litt på kollisjonskurs når det sies at ingeniørgrad er mindre viktig enn tidligere. Men det er litt flisespikkeri, linjene virker ikke så forskjellige, bare en med og en uten realfag egentlig.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vet det er lenge siden det ble postet i denne tråden, men hvilken linje har du søkt? Vanskelighetsgraden på datateknikk er nok rimelig mye høyere enn på Informasjonssystemer og IT-Ledelse (fra nå kalt IS), men jeg vil ikke si det vil være noen astronomiske forskjeller i lønn etter endt utdanning. Det som nesten alltid bestemmer hvor god lønn du får er hvor gode karakterer du har og hvilke jobber du da kan få. Har du bare Aer og Ber får du deg en god jobb uansett så lenge det er etterspørsel i markedet.

 

Og ja, studiene er ganske så forskjellige. De har noen felles fag, men kjernefagene er forskjellige og du lærer ganske vidt forskjellige ting på studiene. Dateknikk har mye realfag i seg, mens IS er så og si fritt for det (kanskje litt pluss og minus her og der).

 

Går selv på IS og skal begynne på 2de året nå og trives veldig godt der. Du kommer uansett til å stortrives på HIVE :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Da var det på tide å vekke liv igjen i denne tråden =) Og håper på å få svar fra OP.

 

Hva er din mening etter første halvår i studie? Jeg har selv nå tatt opp lærlingutdannelsen min igen, og er ferdig i mars slik at jeg kan søke meg inn på skole. Jeg vurderer sterkt Bachelor i Informasjonssystemer og IT-Ledelse. Selv om dette ikke er det samme faget som du tok, så er det etter det jeg har forstått veldig likt bortsett fra realfagene?

 

Jeg er rett og slett ute etter det meste av info du kan gi om opplevelsene dine. Var stoffet interessant? Hvordan er livet på skolen (Om du går på HIVE)? Er det mye matte inne i bildet, for jeg er ikke spesielt god på det:P?

 

Jeg må også flytte bort til skolen, så vet du noe om hvordan det er med studentleiligheter i nærheten av skolen?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vel, skolen er fin og miljøet er bra og lærerne er flinke. Blir jo enda finere til høsten når den nye delen av skolen åpner. Skal sannsynligvis hoppe over til it- ledelse til høsten da realfagene blir for tungt for meg.

 

Når det gjelder studentbolig så anbefaler jeg Åsgårdstrand hvis du skal søke innenfor studentsamskipnaden. Bor der nå men bodde en liten stund nede i Horten/klokkegården. Det er mye finere her oppe og det er fin sykkelsti til skolen om du trenger det.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...