Gå til innhold

Gran Torino - storfilm som blir misforstått av mange?


Ideal

Anbefalte innlegg

Så denne på kino her om dagen.

Selv syntes jeg det var en veldig interessant film, den hadde en herlig dualitet - både en actionfilm og et følelsesdrama på en gang. Den tok opp flere samfunnsrelaterte problemer, rasisme, hvor dårlige vi er til å bry oss om eldre, oppløsning av familien - bør det være slik, gjengvold og integreringsvansker, "whiggers", og så videre.

Eastwood leverer en rutinert og tidvis brilliant prestasjon som skuespiller, og filmen har et flott driv - det er aldri kjedelig.

Folk i salen var tydelig emosjonellt påvirket når lyset kom på i salen, og en stemme bak meg sa "dette var en veldig, veldig bra film"..

Men.. hva ser jeg? På tv promoteres denne som noe slags meningsløst hjernedød-FnF-action-opplegg, og i avisene skriver anmelderne vrøvvel om at "dette minner om Deathwish-filmene"..

Forstår de seg ikke på film?

Jeg synes det er trist hvis man kan bli filmanmelder uten å interessere seg for mekanismene i filmer, og enkelte av disse anmelderne får jeg nesten inntrykk av at ikke har sett mer enn traileren på tv.

 

Jeg vil gjerne si til alle som kun har sett reklamen, eller lest en dårlig anmeldelse skrevet av "enda en Håkon Moslet":

Dette er årets film. Skal du se ÉN film i år, se denne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.

Men.. hva ser jeg? På tv promoteres denne som noe slags meningsløst hjernedød-FnF-action-opplegg, og i avisene skriver anmelderne vrøvvel om at "dette minner om Deathwish-filmene"..

Forstår de seg ikke på film?

Jeg synes det er trist hvis man kan bli filmanmelder uten å interessere seg for mekanismene i filmer, og enkelte av disse anmelderne får jeg nesten inntrykk av at ikke har sett mer enn traileren på tv.

 

Har du eit eksempel på ei av desse meldingane? Eg kjente ikkje igjen det du skriv i alle fall. Hos sesam.no er det ingen som nemner Death Wish saman med Gran Torino.

http://sesam.no/search/?q=gran+torino+deat...amp;y=0&c=m

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar
Har du eit eksempel på ei av desse meldingane? Eg kjente ikkje ihen det du skriv i alle fall. Hos sesam.no er det ingen som nemner Death Wish saman med Gran Torino.

 

Her har du en: http://www.side2.no/film/anmeldelser/article2588088.ece

Fyren gir filmen terningkast fire, og sammenligner med Death Wish, og kommenterer videre at filmen er interessant bare fordi Clint Eastwood spiller en sur gammel gubbe! Hørt sånt vrøvvel!?

 

Personlig synes jeg det har florert av idiotiske anmeldelser av denne filmen i norsk media. Men norske anmeldere er jo også kjent for sin "keiserens nye klær"-approach, de gir positive anmeldelser til de filmene de tror de må (slik at ikke noen skal tro de er dumme..), og når de en gang må tenke selv så er de i villrede.

Lenke til kommentar

Er ikke anmeldelsene på side 2 de samme som i det sladdreprogrammet med Dorthe Skappel (husker ikke navnet på prog i farten), i så fall er det ikke overaskende at anmeldelsen er slett.

Leser sjelden filmanmeldelser selv, men hørte en del på filmpolitiet på nrk p3 før jeg bytta ut reciever med forsterker. Men synes de hadde helt ok anmeldelser, og siden Vestmo er en genuin filmelsker tok han også for seg dvd ekstras og lignende i sine annmeldelser.

Filmpolitiet anmelder Gran Torino

 

Vet ikke helt om jeg liker overgangen til tv format, mener han gikk mer i dybden da det kun var radio.

Lenke til kommentar
Jeg føler ikke at Gran Torino er en film som kan misforstås, men det er nå bare meg.

....

Dette skrev jeg om filmen.

 

Haha, jeg syntes nå ikke anmeldelsen din traff spikeren på hodet heller.

 

Der du bare ser en som "banner, surmuler og er generelt ganske usmakelig", som du sier det, ser jeg helt andre ting.

For meg virker det som du misforstår.

 

For eksempel:

spoilerwarning!

 

 

Under begravelsen til sin kone, i kirken, er Kowalski lett irritert. Hvorfor? Jo, fordi hans barnebarn kommer ikledd fotballdrakt og "horeuniform" - til en begravelse, hans kones begravelse. Som en eldre herre synes han dette er upassende.

Etter begravelsen, hjemme, er Kowalski lett irritert. Hvorfor? Jo, flere situasjoner indikerer at han har lite til felles med sine egne slektninger, barnebarnet forsøker å igle seg innpå bilen hans og spør hva han skal gjøre med den når han er død, og ønsker seg også sofaen hans fordi den var så "retro og kul" og hadde passet fint på studenthybelen.

Hans sønn irriterer han videre ved å kjøre japansk bil, selv om han vet at "far" har jobbet på Ford-fabrikk i årevis og tar seg nær av slikt.

Dette går som en rød tråd gjennom hele filmen og utbroderer et dypere sjelsliv. Mange har nok kanskje stilt seg spørsmålet om de har så mye til felles med slektningene sine - kanskje kjernefamiliens posisjon står for fall, dette og mange andre samfunnsmessige spørsmål blir tatt opp ettersom filmen utfolder seg.

 

Senere inntreffer en lang rekke tilfeldigheter som da leder til at Kowalski oppdager at han har langt mer til felles med sine asiatiske naboer, enn sin egen familie - selv om hans personlige overbevisning fra før var at han mislikte asiater.

 

Det inntreffer også en lang rekke hendelser som stiller spørsmål ved aspekter av samfunnet som vi også kan kjenne igjen i gamlelandet.

Eksempelvis går asiater-datteren ut med en wannabe-neger, kritthvit sådan. De blir så overfalt av tre gjeng-negere. Hvorpå laken-mannen prøver å snakke ghetto til de, og Clintern da må komme til unnsetning for å redde jenta fra voldtekt (Dette er et viktig virkemiddel ved at det for første gang planter tanken om at jenta KAN bli voldtatt i hodet på seerne, jeg synes det er rart at folk som skriver filmanmeldelser ikke fokuserer på VIRKEMIDLER). Da stiller han en rekke spørsmål til denne hvite gutten, hvorfor han har lyst å være "broren" til disse afrikanerne, og om han prøver å være "superneger" siden han snakker til de sånn...

Her er det jeg vil din, og folk som deg, anmeldelse til livs. Der du i din filmanmeldse bare ser en sur gammel mann som stiller frekke spørsmål og slenger med leppa, ser jeg dyperegående emosjonelle spørsmål og kritikk mot samfunnet.

Det er kanskje ikke så stas å være gangster, og det er kanskje ikke flott at folk forherliger den kulturen og ønsker å være slik som rappere.

 

Videre kommer det jo opp andre ting som viser at samfunnet henger sammen, det er ikke slik at man ved å være snill gutt kan holde seg unna de slemme i samfunnet, hvis samfunnet har et problem så går det utover alle. Dette gjelder også i gamlelandet forsåvidt, og er rimelig dagsaktuelt i Oslo - der unge somaliere går i gjeng og raner folk på gata.

I filmen sliter nabogutten til Kowalski med å holde seg unna gjengungdom, rett og slett fordi de oppsøker han, og når han avviser de så banker de han opp på vei hjem fra jobb.

Rimelig dagsaktuelt her hjemme også, går du langs akerselva og sier nei til å kjøpe hasj kan du rett og slett få juling!

Kowalski konkluderer med at så lenge disse folkene er der ute og får utfolde seg fritt, har ikke nabogutten en sjans til et bra liv.

 

Filmen tar også et oppgjør med dagens prektige hysteri ift. språkbruk og rop om rasisme. Kowalski skal fikse jobb til nabogutten, og vil lære han hvordan ting fungerer i mannsdominerte miljøer.

Han tar han med til sin frisør, og en kjapp ordveksling følger der polakk og degos blir flittig brukt.

Dette symboliserer faktisk virkeligheten i stor grad, jeg vil faktisk tro at mange som har jobbet i mannsdominerte "gutta på gølvet" miljøer kjenner seg igjen, der snakkes det litt røft - selv om ingen egentlig mener å såre noen.

Hele sekvensen er bare enda et sterkt samfunnskritisk element der man forsøker å vise at dobbeltmoralen har gått alt for langt i samfunnet, folk må kunne snakke ut til hverandre uten at noen skal hyle ut om rasisme i hytt og pine, og jeg føler også at det går langt i antyde at man gjør folk en bjørnetjeneste ved å skjerme de mot slikt siden de da i liten grad vil være i stand til å takle slikt tilsnakk i samfunnet - i den virkelige verden, utenfor gutterommet.

 

Det fremkommer sterk kritikk mot våre vestlige materialistiske verdier. Dette åpenbarer seg i form av at Kowalskis svigerdatter ønsker å sende han på gamlehjem slik at de kan overta huset og innkassere noen grunker på det.

Til sterk kontrast mot asiater-familien i nabohuset, der alle generasjonene bor sammen og de steller pent med de eldre.

Dette skjer nemlig på Kowalski's fødselsdag, og etter at han har jaget svigerdattera på dør drar han over til "gulingene" og blir der servert en masse mat og drikke og vartet opp av flere kvinner på en gang som nærmest sitter og mater han som man mater en liten baby.

Du må virkelig ikke tro at disse tingene skjer tilfeldig, dette er nøye gjennomtenkt og er tilsiktet at kinogjengeren skal tenke gjennom disse tingene - slik pleide man faktisk å gjøre det i filmer før. (I motsetning til filmer som Fast and the furious som faktisk har null intellektuelt innhold.)

Jeg synes det er veldig synd at filmanmeldere ikke får med seg slike ting som dette. For meg virker det som at filmanmelderen som postet før meg ikke har vært interessert i å gå inn i noen av de emosjonelle og samfunnskritiske spørsmålene filmen stiller, og i stedet mest bare har skrevet et kåseri i stedet for en filmanmeldelse. Pål Bang Hansen hadde nok gjort det annerledes, men den tid er nok dessverre forbi! (Mye likt det filmen sier om en rekke ting..)

 

Denne filmen fyller deg med ting til ettertanke, og etter filmen brukte jeg en god time på å tenke gjennom ting som filmen tok opp.

For de som vet å sette pris på gamle virkemidler som allusjon og frampek, ja da er dette en perle. For andre folk som bare liker blanke biler og damer med silikon, og innholdet ikke er så viktig for, ja da blir det som anmelderen over og de andre har skrevet i sine anmeldelser..

 

 

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Det var litt vel wall of text for min del, men jeg leste bruddstykker. Fordi mennesker ikke leter i timesvis for å desperat legge en mening bak filmen, så misforstår man? Der er jeg ikke enig. Og hvis du leser anmeldelsen min, så oppsummerer den i korte trekk hvordan Eastwood fremstår i filmen. Den analysen du kommer med her funker fint for mennesker som har sett filmen, men anmeldelsen er i hovedsak myntet på de som ikke har sett den.

Dessuten er det masse å trekke for i filmen, manuset er særdeles svakt til tider, og asiatene burde holdt seg langt unna lerretet.

Lenke til kommentar
Det var litt vel wall of text for min del, men jeg leste bruddstykker. Fordi mennesker ikke leter i timesvis for å desperat legge en mening bak filmen, så misforstår man? Der er jeg ikke enig. Og hvis du leser anmeldelsen min, så oppsummerer den i korte trekk hvordan Eastwood fremstår i filmen. Den analysen du kommer med her funker fint for mennesker som har sett filmen, men anmeldelsen er i hovedsak myntet på de som ikke har sett den.

Dessuten er det masse å trekke for i filmen, manuset er særdeles svakt til tider, og asiatene burde holdt seg langt unna lerretet.

 

Wall of text eller ei, jeg mener nå Ideal nevner mange interessante punkter som illustrerer hva mange filmanmeldelser mangler. Selv om denne teksten er best egnet for dem som allerede har sett filmen, tar den for seg en del ting fra Gran Torino som man kan hinte til i en eventuell filmanmeldelse. Ved å fokusere på Clinterns karakter og hvordan han i filmen en er slags pensjonert Harry Callahan er vel og bra, men som Ideal er inne på vil dette gi et misvisende bilde av hva filmen egentlig har å by på, med mindre man sper på med noen bemerkninger om hvilke temaer som tas opp.

 

For øvrig vil jeg si at jeg likte filmen svært godt, men som noen nevner manglet det en del på skuespillet til et par sentrale rolleinnehavere i filmen.

 

Dessuten vil jeg nevne filmen Red av Trygve Allister Diesen for dem som vil se en mer actionfylt variant over samme lest, som også tar opp noen av de samme temaene. Den er dog er mer konvensjonell hevn-thriller.

Endret av AlanPartridge
Lenke til kommentar

 

Ja, de asiatiske "skuespillerne" trakk ned filmen et hak hos meg også. Spessielt hun jenta var helt forferdelig.

 

 

Ikke hele tiden, det var ivetfall 3 scener der hun hadde en naturlig fremtreden, men nå skal det være sagt at det er litt mer en 3 scener i filmen. Tao tror jeg kan missforstås av enkelte fordi han (karakteren) er usikker på seg selv, noe som ikke må forveksles med dårlig skuespillerprestasjoner. Totalt sett så synes jeg filmen var veldig bra, dette er faktisk en lavbudsjettfilm men der tror jeg Clint Eastwood har lært noen triks fra Sergio Leone.

Lenke til kommentar

Jeg likte og filmen veldig godt, er en film som sitter i minnet, og jeg er veldig glad for de filmene som gjør det. Jeg syntes de asiatiske skuespillerene spillte veldig godt. Når man ikke liker en karakter må man ikke gå rett bort og påstå at de spiller dårlig, selv om det selvfølgelig er lettere å gjøre.

Jenta viste en riktig så intelligent side av seg selv, jeg føler mange dummer ned karakterer for å få dem til å passe lettere på skjermen. Dette er en mer realistisk og gjennomtenkt film, og jeg vil si det rettferdiggjør de tilbakelente prestasjonene.

 

En annen ting er at jeg ikke ser på hovedpersonen som rastisk, selv om det kan se ut som det. Han er vant til et "guttemiljø", vant til å kalle andre nedsettende ting, uten å mene det. Uansett om de er gule, svarte osv., han er en innbitt gammel mann som er plaget av fortiden og nåtiden. Når den asiatiske familien gir han mulighet for en ny start, fortsetter han å kalle dem ord, selv om han ikke vil såre noen. Det er hans måte å takle verdenen rundt ham.

 

Og jeg har ikke brukt lang tid på å analysere filmen, det var ganske åpenbart for meg. Jeg hadde likt at anmeldere var mer ydmyke og gjennomtenkte, ikke fokuserte så mye på å være morsom, med kjappe replikker og tvilsomme sammenligninger.

Lenke til kommentar
Jeg syntes de asiatiske skuespillerene spillte veldig godt. Når man ikke liker en karakter må man ikke gå rett bort og påstå at de spiller dårlig, selv om det selvfølgelig er lettere å gjøre.

 

Eller kanskje folk rett og slett syntes enkelte av dem var ræva? Prestasjonen til den Hmong-kidden er det verste forsøket på skuespill jeg har sett i en middels stor amerikansk produksjon siden... hmm.. jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Angående anmeldere og Gran Torino: Det er helt klart mulig å tolke Gran Torino som samfunnskritikk etc. Etter jeg så filmen følte jeg allikevel ikke at det var annet enn et slags bakteppe. Filmen er først og fremst underholdning, og i mine øyne ikke en film som prøver særlig hardt å komme med samfunnskritikk. Greia med Hollywood-filmene er at de som regel er ganske transparente, så det er mange ulike tolkningsmuligheter. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er tilfelle med Gran Torino, men for meg framstår den ikke som noe særlig mer samfunnskritisk enn den gjengse Hollywood-filmen.

 

Og til dere som hyller den opp i mente: Hva med det svake manuset og elendige skuespillet? Hadde ikke Clint vært med hadde den lett fått en treer fra meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...