Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]"Boot system failure"


Anbefalte innlegg

Jeg har just formatert dataen, og innstallert Vista.

Jeg opplever da at når jeg tar ut Vista-cd'n, og starter PC'n uten CD'n i, så får jeg en beskjed som sier noe slikt; "Boot system failure. Please insert system disc and press enter" Med andre ord, hver gang jeg skal ha maskinen på, så må jeg ha Vista-cd'n i. Etter at jeg har kommet inn på dataen, kan jeg ta den ut igjen.

 

Dette er et veldig irriterende "problem", som jeg har hatt en gang før når jeg hadde formatert den, og innstallert XP. Det fjernet seg etterhvert, men jeg husker selvsagt ikke hvorfor. Noen her som vet hvordan slikt fjernes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne desverre ikke sette "First floppy drive" øverst. Alternativet var der ikke en gang. :s

 

Har jeg hard-disk som øverste boot, kommer feilmeldingen "Boot disk failure. Please insert system disk and press enter".

Har jeg cd-rom som øverste boot, trenger jeg bare å vente et par sekunder ekstra, så kommer jeg inn på PC'n.

Arh, dette er irriterende :/

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å disable alt annet enn hard-disken. Det funket heller ikke.

 

En kamerat av meg meg som styrer litt mener at det er korrekt, men han satt seg selv i tvil, og mente at "det kan ha noe med det å gjøre". Skal prøve det ut og sjekke.

 

Edit; Han mente at det ikke kunne gjøres. "Du har SATA system"

Endret av Rajah
Lenke til kommentar
...

Når jeg er inne på "boot power device", så kan jeg kun velge "Hard-Disk", "CD-Rom" eller "Disabled" som alternativer.

Det finnes en meny til. Der kan du velge hvilkenav de to diskene dine som skal boote.

 

Du mener vel ikke den hvor jeg først trykker tab, og så F8? Den er jeg klar over, og den måten funker jo. Men det er allikevel irriterende å starte på den måten.

 

Hvis du snakker om et sted i Bios: Lær meg (:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...