Gå til innhold

Canon teleconverter kompatibilitet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Det står at Canon Teleconverter kun passer 70-200 objektivene samt objektiver med fast brennvidde med 135mm eller mer.

 

Hvorfor det?

 

Jeg antar at det vil passe mekanisk? Er det noe automatikk man mister?

 

Vil den ikke passe 85mm f/1.8? Hva vil skje hvis man setter denne på en teleconverter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil det nok, men da kan det hende at det blir trøbbel med kommunikasjonen mellom kameraet og objektivet, selv om mellomringene har kontakter for signaloverføring. Jeg har prøvd, og det går av og til bra, og av og til ikke, avhengig av kombinasjon. Problemet ser ut til å skyldes at kameraet misforstår og tror at objektivet ikke sitter skikkelig på.

 

En annet ting å vurdere er hvorvidt man men mellomring vil tjene noe særlig på det. Når avstanden til filmplanet dobles vil lysmengden per areal deles på fire, dvs at man ikke får utnyttet objektivets lysstyrke optimalt.

Lenke til kommentar

Jeg måtte selvsagt teste litt, og kombinasjonen 5D Mark II + 20mm mellomring + 1,4 telekonverter + EF 85mm f1.2L USM II gikk greit, for visse verdier av greit. Jeg mistet muligheten til å fokusere på avstander over ca en meter, men all annen kommunikasjon mellom objektiv og kamera så ut til å gå greit.

 

Bilde tatt med denne kombinasjonen, på ISO 400, f4.0 1/60 sek:

 

post-29613-1239569102_thumb.jpg

 

Til sammenligning, et bilde tatt med samme objektiv og kamera, men uten mellomring og konverter, på samme innstillinger (men omtrent på objektivets nærgrense på 95 cm):

 

post-29613-1239569169_thumb.jpg

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...