Gå til innhold

Master i Datateknikk, LØNN?


ToTTy

Anbefalte innlegg

Begynnerlønn på Bachelor er vel etter tariff ca 370' i det private. Master ligger nesten 100' over, så tipper du begynner på rundt 450'.

Nja? I dagens "finanskrisesituasjon" vil vi nok få en liten nedgang av lønninger, tipper jeg..

Take it og leave it vil bli realitet for mange i dag.

 

Nedgang vil vi ikke få i tarifflønn. Det blir nok en lavere oppgang i år, enn det vanligvis har vært, men ikke noe nedgang.

Arbeidsgivere har ikke lov til å gi lavere lønn enn tariff ;) Såfremt man er fagorganisert da.

Tullball. Hvor har du "lært" dette?

 

Trådstarter: Med hvilke andre utdanninger får du en grunnlønn første året på 400'000? Det er ikke særlig mange.

 

Hva mente du var tullball?

 

Er ikke det hele poenget med arbeidstakerorganisasjoner at medlemmene skal ha like krav?

 

Jo, men selv om DU er fagorganisert, hjelper det ikke om de 150 andre som er ansatt i bedriften ikke er det. Du har ikke krav på tarifflønn med mindre bedriften har tariffavtale. Da må en viss andel av arbeidstkerne være fagorganiserte, og kreve dette.

 

Greit, jeg burde vel presisert at det var for de fagorganisert litt bedre, men etter min oppfatning så er en flertall ingeniører fagorganiserte.

Uansett, tullball er nå overdrevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld vis jeg buser inn her men så det var en tråd oppe allerede, jeg har tenkt meg på datateknikk, og lurte egentlig på hvor mye matte eventuelt fysikk du kommer til å lære der, er litt interessert i matte/fysikk, men kke sånn at jeg absolutt må ha masse av det. Noen som kan svare på om det inngår litt mer avansert fysikk/matte i dette studiet?

Lenke til kommentar
Unnskyld vis jeg buser inn her men så det var en tråd oppe allerede, jeg har tenkt meg på datateknikk, og lurte egentlig på hvor mye matte eventuelt fysikk du kommer til å lære der, er litt interessert i matte/fysikk, men kke sånn at jeg absolutt må ha masse av det. Noen som kan svare på om det inngår litt mer avansert fysikk/matte i dette studiet?

Ja, det er ein del matematikk, men ikkje for mykje etter min meining.

 

Første semester har du grunnleggende calculus mattematikk, pluss diskret mattematikk(dvs. "datamatte"). Andre semester følger et nytt mattefag, et fysikkfag og et krets- og digitalteknikk fag. Tredje semester er det enda et mattefag og statistikk. Då er du ferdig med mesteparten av matta. Sjå forøvrig http://www.idi.ntnu.no/education/datatekni...;menu=teknologi.

 

wolfbee, student 4.året datateknikk

Lenke til kommentar

Ja, men det er veldig stor forskjell på mengden matematikk.

 

F.eks Datateknikk på NTNU innebærer minst 37,5 sp matematikk, mens informatikk bare 15. I tillegg er disse 15 sp vesentlig mindre i omfavn enn de 15 man har på informatikk. NITH har flere linjer som ikke krever matematikk i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er minimum 25 poeng matte på tre årig bachelor i ingeniør (datateknikk), eller 30 dersom man skal gå videre til master. Utenom det kommer obligatorisk 10 + 10 poeng fysikk og kjemi/miljø. Om man skal gå videre til master er det også realfag der. Deler synet med stadskle om at det er en forskjell på datateknikk og informatikk når det kommer til mattemengden på de to retningene.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...