Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mat etter trening


anaconda

Anbefalte innlegg

Etter trening trenger kroppen karbohydrater og protein. Jeg trener når jeg kommer hjem på ettermiddagen, og spiser middag etterpå. Men det tar jo litt tid å lage middag. Det jeg lurer på er om det er bra å spise et knekkebrød/fullkornskorper eller noe lignende rett etter trening for å få i seg karbohydrater, så spise middag 30-60 min etter trening?

Til middag bruker jeg bytte mellom laksefilet, kyllingfilet, seifilet, kjøttdeig (av svin) med pasta eller potet og grønnsaker/salat som tilbehør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tåler ikke melk. Så vet ikke helt... Så litt på denne: http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinf....aspx?plid=7751

Men er redd jeg begynner å brekke meg... Skjer hvis jeg drikker melk. Hadde jeg tålt melk, kunne jeg jo bare ha tatt meg et glass melk etter trening. Om jeg ikke spiser/drikker noe rett etter trening, men venter helt til middag (1time), er det skadelig?

Lenke til kommentar
Tåler ikke melk. Så vet ikke helt... Så litt på denne: http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinf....aspx?plid=7751

Men er redd jeg begynner å brekke meg... Skjer hvis jeg drikker melk. Hadde jeg tålt melk, kunne jeg jo bare ha tatt meg et glass melk etter trening. Om jeg ikke spiser/drikker noe rett etter trening, men venter helt til middag (1time), er det skadelig?

Tenkte du på at du ikke tåler mysen?
Lenke til kommentar

Jeg er allergisk mot melk (men da gjerne i store mengder) og jeg kan fint drikke shakes. Men blandet da med vann. Men nå vet jeg ikke hva det er du ikke tåler i melken. Lettest å kjøpe noe tilskudd og prøve. Mat som er lurt å ete etter trening er f.eks. banan, det er bra kilde for karbo, proteiner det kanskje litt verre med.

Lenke til kommentar

I dag etter 65 min på sykkeln med hard trening, spiste jeg en banan, så 4 brødskiver (grovbrød) med egg på (som jeg hadde gjort klart før trening).

Er vel bra det?

 

Men skal prøve det her: http://www.fitnesshop1.no/product_info.php...fde21d2a207746b

Det + en banan etter trening, så middag lit senere, blir vel bra?

 

Drikker jeg melk så brekker jeg meg. Dette gjelder alt av melk, yoghurt, rømme, fløte, ost osv. Smeltet ost går bra. Spiser ofte ostesmørbrød, bruker da lett norvegia som inneholder 32g protein pr 100g.

Lenke til kommentar

Du brekker deg? Hm, så det ligger i hodet eller er det slik at du kaster opp etter at du har spist en del?

 

Jeg tålte ikke melk før. Men nå kan jeg fint drikke 2-3 liter melk om dagen uten å kjenne noe i magen, løs avføring eller lignende. Virker som kroppen venner det på seg etter lengre tid.

Lenke til kommentar
I dag etter 65 min på sykkeln med hard trening, spiste jeg en banan, så 4 brødskiver (grovbrød) med egg på (som jeg hadde gjort klart før trening).

Er vel bra det?

 

Men skal prøve det her: http://www.fitnesshop1.no/product_info.php...fde21d2a207746b

Det + en banan etter trening, så middag lit senere, blir vel bra?

 

Drikker jeg melk så brekker jeg meg. Dette gjelder alt av melk, yoghurt, rømme, fløte, ost osv. Smeltet ost går bra. Spiser ofte ostesmørbrød, bruker da lett norvegia som inneholder 32g protein pr 100g.

Etter trening så er kroppen spesielt mottakelig for proteiner, derfor er det viktig at du fyller på med lettfordøyelig/lettopptakelige, det og _raske_ karbohydrater. Kroppen er da inne i en katabol, nedbrytende prosess, for å få denne over til en anabol, oppbyggende prosess, trengs det rett mat. Grovbrød, trege karbohydrater, tar det lang tid å fordøye, kan gjerne ta flere timer. Egg er veldig bra, og banan er ok, men det blir fremdeles ikke det samme. Måltidet/måltidene etter trening bør inneholde mye rent kjøtt, kylling, tunfisk o.l. Lag deg en shake med 1-2 bokser tunfisk, 2 epler, 1 banan, halvparten juice og vann, f.eks. :) Smaker så og si ikke tunfisk!

 

Du som ikke tåler melk, burde prøve eggeprotein (som forøvrig er et av de beste proteinene som finnes!). Dette f.eks.: http://nordicpower.no/default.pl?showPage=177

 

eller soyaprotein:

 

http://nordicpower.no/default.pl?showPage=178

Lenke til kommentar
Tunfisk er en fin og billig kilde til proteiner. Spiser selv 4 bokser, fordelt over timene etter trening.

 

Forøvrig så var den prot/karbo mixen der utrolig dyr! Billigere å kjøpe for seg selv:

Veldig dyr indeed. Min første boks protein var noe lignende, kostet 400,- for 750g... Ellers er tunfisk mye protein ja, men det smaker/ser/lukter forferdelig. Om du greier å få det ned er du heldig.

 

I dag etter 65 min på sykkeln med hard trening, spiste jeg en banan, så 4 brødskiver (grovbrød) med egg på (som jeg hadde gjort klart før trening).

Er vel bra det? Ser bra ut ja :) Skive med egg er perfekt sammensetning av karbo, protein og fett.

 

Drikker jeg melk så brekker jeg meg. Dette gjelder alt av melk, yoghurt, rømme, fløte, ost osv. Smeltet ost går bra. Spiser ofte ostesmørbrød, bruker da lett norvegia som inneholder 32g protein pr 100g.

Du kan ikke ta noen form for pulver uten drikke altså, men selv om folk flest bruker melk vil jeg tro fins det jo andre ting. Vann, men det smaker HELT forferdelig. Jeg kan anbefale saft, det går helt bra.

 

 

om du er usikker på om du tåler det kan du jo bare sende en mail til nettbutikkene å spørre etter smaksprøver, har gjort det selv, og de er som oftest veldig greie ;)

her er noen ;)

 

www.norkost.no

www.myoshop.no

proteinfabrikken.no

Hmm, dette skal jeg jammen teste ut.

 

 

Etter trening så er kroppen spesielt mottakelig for proteiner, derfor er det viktig at du fyller på med lettfordøyelig/lettopptakelige, det og _raske_ karbohydrater. Kroppen er da inne i en katabol, nedbrytende prosess, for å få denne over til en anabol, oppbyggende prosess, trengs det rett mat. Grovbrød, trege karbohydrater, tar det lang tid å fordøye, kan gjerne ta flere timer. Egg er veldig bra, og banan er ok, men det blir fremdeles ikke det samme. Måltidet/måltidene etter trening bør inneholde mye rent kjøtt, kylling, tunfisk o.l. Lag deg en shake med 1-2 bokser tunfisk, 2 epler, 1 banan, halvparten juice og vann, f.eks. :) Smaker så og si ikke tunfisk!

 

Du som ikke tåler melk, burde prøve eggeprotein (som forøvrig er et av de beste proteinene som finnes!). Dette f.eks.: http://nordicpower.no/default.pl?showPage=177

 

eller soyaprotein:

 

http://nordicpower.no/default.pl?showPage=178

Ser bra ut dette her ja, men skal også sies at melkeprotein ER hakket bedre enn eggeprotein, med tanke på aminosyreprofiler. Men det blir flisespikkerier. Men altså, det eggeproteinet var forferdelig dyrt... Skal teste ut shaken med tunfisk, banan, eple og juice ;)

 

Jeg tar ca. 10g protein før trening og 20g etter, + 40g karbo. Dette gjør jeg ved pulver, begge kjøpt på www.myrevolution.no Karbohydratpulver er ekstremt billig uansett hvor du kjøper og stort sett likt på kvalitet. Proteinet derimot varierer litt, det jeg har fra myrevolution (myoprotein) er ekstremt bra, kanskje det beste man får i Norge, men også relativt dyrt (949,- for 3KG, kan fås enda billigere hos Siggy1.no for 899,-).

Lenke til kommentar

Det er ikke så nøye. Spis når middagen er ferdig, slutt å overanalysere. Du vil ikke merke forskjell i framgangen om du venter 30-60 minutter. Dette blir flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Eh, jo du vil merke forskjell. Men den holdninga du har der kan du forvente en fremgang som tar kanskje 10 ganger så lengre tid om du i det hele tatt får fremgang.

 

Haha. Hvor lenge har du trent? 2-3 måneder? Du vet tydeligvis ikke hva du prater om.

Slik overanalysering er ingen vits. Om du spiser 60 min etterpå eller 30 min har svært lite å si. Det er hva du spiser, hvordan du trener, hvor mye hvile du får, osv. som vil ha noe å si på hvor stor treningseffekt du får. Om du venter 1 time har så å si ingenting å si. Tren hardt og spis sundt og godt, det holder leeenge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...