Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mat etter trening


anaconda

Anbefalte innlegg

Jeg fikk proteinpulveret jeg bestilte i går. Prøvde i dag etter trening. Det smakte helt forferdelig. Jeg fikk det ned, men begynte å brekke meg etterpå. Måtte tygge tyggegummi for å få bort den fæle smaken. Dette skal jeg altså gjennom hver dag etter trening nå :cry:

Kan man blande det med saft? Kanskje det vil smake litt bedre da. Jeg bestilte proteinpulver med jordbærsmak.

Jeg tenkte også å prøve å ha litt opp i brødbaksten, som jeg har lest mange bruker. Hvor mye pulver skal jeg bruk? Jeg har brødbakemaskin så baker kun 1 brød av gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_tholan_*
Eh, jo du vil merke forskjell. Men den holdninga du har der kan du forvente en fremgang som tar kanskje 10 ganger så lengre tid om du i det hele tatt får fremgang.

 

Haha. Hvor lenge har du trent? 2-3 måneder? Du vet tydeligvis ikke hva du prater om.

Slik overanalysering er ingen vits. Om du spiser 60 min etterpå eller 30 min har svært lite å si. Det er hva du spiser, hvordan du trener, hvor mye hvile du får, osv. som vil ha noe å si på hvor stor treningseffekt du får. Om du venter 1 time har så å si ingenting å si. Tren hardt og spis sundt og godt, det holder leeenge

Lenke til kommentar

Hm. Folk sier jeg trenger raske karbohydrater etter trening. Kan jeg bare mekke meg havregryn med med melk og masse sukker oppå? Skulle vel være plenty karbohydrater i det.

 

Proteiner blir vel litt vanskeligere. Brukte å spise brød med masse kaviar eller leverpostei på før, men brødet vårt er av groveste slag. Bør jeg altså slutte med det (lang tid å fordøye osv)?

Lenke til kommentar
Hm. Folk sier jeg trenger raske karbohydrater etter trening. Kan jeg bare mekke meg havregryn med med melk og masse sukker oppå? Skulle vel være plenty karbohydrater i det.

 

Proteiner blir vel litt vanskeligere. Brukte å spise brød med masse kaviar eller leverpostei på før, men brødet vårt er av groveste slag. Bør jeg altså slutte med det (lang tid å fordøye osv)?

 

Du kan jo sikkert lage en omelett da er ihvertfall mye protein i den eller arme riddere vil jeg tro er en del av begge på er jo trossalt egg,melk og sukker og veldig raskt og lage. Men du bør ikke spørre meg for jeg er ikke akkurat en ekspert på sånt :)

Eggedosis inneholder jo masse karbo og protein, men sikert ikke det beste en kan spise etter trening. Om ikke kan du jo bare ta et par egg og en del sukker oppi ikke eggedosis , men derimot mer egg og indre sukker.

Endret av Grumle
Lenke til kommentar
Hvor bestilte du? Proteinfabrikken sitt smaker møkk. Men siden du ikke kan drikke melk så må du nok leve med at det smaker dritt.

 

Jeg kjøpte fra Nordic Power. Jeg må holde pusten, tømme det i meg fort, og tygge tyggegummi for å få vekk den fæle smaken. Da slipper jeg å brekke meg. Funker bra det. Men så er spørsmålet, når jeg har tatt proteinshake, bør jeg vente litt med middagen? Hvor lang tid bør det gå mellom proteinshake og middag?

 

Edit: Jeg sendte mail til nettbutikken og spurte om vareprøver på andre typer, eggprotein og soya. Men de svarte ikke. Hadde vært artig å prøvd.

Endret av anaconda
Lenke til kommentar

Etter trening så klarer kroppen og ta opp mye mer næring enn normalt. Derfor er det viktig å spise en næringsrik middag innen 1-2 timer etter trening.

 

Jeg tar 125-150g havremel, 5dl vann/melk og 50g protein fra 90+ rett etter trening. Så ca 1 time etterpå lager jeg meg 5-6 egg med 3 skiver bacon og 3 brødskiver. 2-3 timer etterpå igjen er det 200g kyllingfile, med 100g ris. 2-3 timer etter der igjen er det som regel en boks med tunfisk eller en saftig prottis shake med 5dl melk.

Lenke til kommentar
Hm. Folk sier jeg trenger raske karbohydrater etter trening. Kan jeg bare mekke meg havregryn med med melk og masse sukker oppå? Skulle vel være plenty karbohydrater i det.

Dette er vel ikke noe man har i garderoben, karben og proteinen skal inn rett etter trening, maks 30min etterpå. Så skal neste måltid inn når man kommer hjem.

 

Trene, skifte, dra hjem funker ikke.

Og grunnen til at man vil ha flytende karb og ikke banan osv er for å fylle opp glykogenlagrene så fort som mulig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

Lurer litt på hva som er best å spise før trening. Vanlige arbeidsdager bruker jeg å spise et måltid bestående av knekkebrød med magert kjøttpålegg, ca 1-2t før jeg drar hjem. Rett før jeg drar hjem, spiser jeg en banan, så trener jeg når jeg kommer hjem. Men i helgene når jeg har fri trener jeg tidlig. Er det da nok å bare spise en frukt, eller blir det for lite? Vil jeg forbrenne muskler hvis jeg ikke spiser en skikkelig frokost før trening? Er ananas bra å spise før trening (tenker da på slike bokser med ananasbiter). Er det greit å spise en banan både før og etter trening?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...