Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Gjest cc4cc...419 skrev (1 time siden): Jeg diskuterer mangel ved boligen min med chatgpt og Google Gemini, bygget er nytt fra i fjor og jeg overtok for en måned siden. Jeg mener det er altfor lytt inn på soverommene til å oppfølge forskrifter. Må jeg da reklamere til selger eller til utbygger? Slik jeg forstår chatbottene så må jeg sende reklamasjon til selger, men jeg regner jo med det er utbygger som må ta seg av ting, så det virker upraktisk at selger er mellomledd? Er chatbottene på jordet her eller er det slik det er? Anonymous poster hash: cc4cc...419 Det er nok sånn det er. Sikkert kontraintuitivt for en praktiker som bare vil ha ting gjort - men riktig for å ha ting juridisk på stell og færest mulig kokker, minst søl og færrest kasteballer som bare sendes rundt. Du er ikke tjent med å forholde deg til flere parter på en gang eller gå forbi selger. Du bør forholde kun til selger og selger bør ta det videre med utbygger, om så ufiltrert med direkte videresending av eposter. Apropos eposter: Bruk kun skriftlig kommunikasjon. Aldri muntlig, for det kan bety både misforståelser og dårlig gjenfortelling når du har en mellommann (hviskeleken) og det er vanskelig å dokumentere i etterkant. Med skriftlig kommunikasjon unngår du disse fallgruvene. Hvis utbygger er vanskelig og vil ta ting til retten så er det faktisk enklere å sette selger i en skvis enn at du må gjennom hele bøtteballeten selv. En privat selger har som regel også lavere juridisk kompetanse og advokat-artilleri enn det en profesjonell utbygger har. Så for deg er det enklere å ta saken mot selger enn mot en utbygger. Når det kommer til krav om lydtetthet og annet, så er udokumenterte påstander lite verdt. Dokumenterte påstander med faglig tyngde er konge! Det blir et utlegg på noen tusen å få en profesjonell måling av lydtettheten, men dersom du vinner saken så vil mest sannsynlig disse kostnadene bli belastet selger som så sender regress til utbygger. Hvis du er sikker i din sak så kan det være gode odds for å få dekt utleggene. Endret 1 time siden av Simen1
Nimrad Skrevet 57 minutter siden Skrevet 57 minutter siden Hvorfor mener du det er en mangel og hva mener du skal hjelpe? Jeg vet ikke med TEK17, men TEK10 hadde ikke krav om isolasjon mellom rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå