Gå til innhold

Er det noe du ikke forstår ved kristendommen?


Anbefalte innlegg

Jeg tror at så lenge vi har fattigdom og store forskjeller mellom fattige og rike i verden, vil vi ha religion tilstede. Dette fordi det er en måte for folk uten mye fremtidshåp i den virkelige verden, å ha noe å klamre seg fast til. Og på denne måten er den nyttig for den rike delen av befolkningen også da begge parter er fornøyd.

 

Om vi har blitt kvitt disse forskjellene i år 3000 er jeg ikke så sikker på. Jeg håper verden har utviklet seg såpass til da, men jeg er redd for at det tar lenger tid en som så å komme tid.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en masse jeg ikke forstår med kristendommen og det spørsmålet som stadig er tilbakevendene er:

 

Hvordan klarer kristen folket å lure seg selv til å tro på dette? Hvordan klarer en oppegående kristenmann, som har gått på skole og, ihvertfall i små posjoner, har lært at vi har kunnskap og viten om det meste av det som står i bibelen og sannhets gehalten av det å lure seg selv til å tro at det som står i bibelen er noen sannhet? Tar de kurs for å bli dumme og lettlurte eller hva? Jeg kan ikke begripe, ikke med min beste vilje engang, at de klarer til de grader de gjør det å bytte ut kunnskap og viten med vissvass av begredelig sort, skrevet og redigert på en enda mer latterlig og begredelig vis, hvordan klarer de det?!! Er det en kristenmann som kan forklare meg hvordan han får dette til? Hvordan kan de på den ene siden sitte inne med så mye viten om hvordan verden faktisk fungerer og fremdeles tro på dette sludderet?

Anyone??

 

Spørsmålet er jo kanskje heller hvordan noen skal kunne forklare til deg hva de tror på når du på forhånd ser ut til å ha et veldig negativt syn på det og er overbevist om at du selv har rett. Tror ikke det vil være mulig for deg å forstå dette før du bestemmer deg for å ha et åpent sinn og tenke at "jo, jeg kan jo faktisk ta feil jeg og".

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo kanskje heller hvordan noen skal kunne forklare til deg hva de tror på når du på forhånd ser ut til å ha et veldig negativt syn på det og er overbevist om at du selv har rett. Tror ikke det vil være mulig for deg å forstå dette før du bestemmer deg for å ha et åpent sinn og tenke at "jo, jeg kan jo faktisk ta feil jeg og".

Å jada Bellicus..., eller Timeo, jeg vet at jeg kan ta feil jeg og :) Jeg er test ingeniør av yrke og vet hva det vil si å ha feil... Men jeg vet også at det er langt bedre å stole på kunnskap og viten enn å tro på noe uten bevis. Jeg hadde nemlig ikke hatt en jobb, eller hatt en jobb som var helt latterlig og bortkastet, hvis jeg hadde trodd og synset om alt mulig uten grunnlag i den virkelige verden og bevis. Så den som ikke har et åpent sinn her er deg min venn, for du tror på noe uten å sjekke opp om det faktisk er hold i det du tror på. Det er å ha et låst sinn det!

 

For det er Herren som gir visdom,

kunnskap og innsikt går ut fra hans munn.

 

Åssen kan du si dette når utvikling og kunnskap og viten sto stille i over tusen år under storhets tiden til din gud? Og du beskylder meg for å ha et lukket sinn? :) Hva var det foreksempel, ifølge bibelen, som fikk oss til det såkalte syndefallet? Jo, at vi spiste et eple fra kunnskapens tre, noe vi ikke skulle gjøre! Gud hadde forbudt det fordi han ville at menneskene skulle luske rundt i edens hage som en gjeng hjernedøde tomsinger som ikke hadde to sammenhengende tanker, for DET er lykke det, å ikke vite noe?

 

Nå må du jammen gi deg! kristendommen har alltid vært kunnskap og viten sin fiende fra dag en, da ingen skulle utfordre guds intelligens osv osv....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg prøver igjen: "Hvorfor hater Gud kunnskap og intelligens?"

 

Hvor har du det fra at Gud hater kunnskap og intelligens?

 

Ord 2:6 For det er Herren som gir visdom,

kunnskap og innsikt går ut fra hans munn.

 

Ehm, før Adam og Eva åt av kunnskapens tre, så var de dumme, jeg antar det siden det kalles kunnskapens tre. Gud forbød dem å ville lære, ergo - han hater kunnskap.

 

Det er faktisk slik at han ville sitte der og regjere, og styre Adam og Eva som dukker og fôre dem, litt etter litt, med den kunnskapen han syntes passet best i sin lille realityserie? Avksyelig spør du meg.

Lenke til kommentar
Personlig vil jeg ikke legge skylda på Gud for noe menneskene står bak.
Og jeg, personlig, vil ikke gi den kristne gud æren for noe mennesker står bak.
Må man ikke respektere andre`s sine rettigheter da?
Jeg respekterer Amerikanere sin rett til å eie skytevåpen, men jeg respekterer ikke væpnet ran, trusler med våpen, skolemassakre, dyreplageri med skytevåpen, mord o.s.v.

 

Og på samme måte respekterer jeg et menneskes rett til å tro på hva hun/han vil, men ikke nødvendigvis selve religionen.

Lenke til kommentar

Treet er et religiøst symbol, som verdenstreet, det kosmiske tre eller livets tre. Det har hatt mange egenskaper i ulike hedenske religioner, knyttet til visdom, å knytte ulike dimensjoner sammen og reise mellom disse.

 

Kristne misjonærer oppdaget ofte hvor hellig treet var blant mennesker som hadde andre guder enn jesus og den hellige ånd. For eksempel det hellige treet Tors eika som ble felt av Winfrid for å fremme kristendommen blant hedenske saksere. Også har vi jo det myteomspunnede Uppsalatreet og en ganske spesiell historie som forteller om svenskekongen Svein som tok over for sin kristne svoger etter at han nektet å godta hedenske ofringer.

A horse was then brought to the assembly and hewn in pieces and cut up for eating, and the sacred tree was smeared with blood. Then all the Swedes abandoned Christianity, and sacrifices started again.

Kanskje var det for å fremme sin religion at treet var forbudt i edens hage? Treet som i religioner rundt om i hele verden er knyttet til hedenske skikker...

Lenke til kommentar

Tanken til Gud var kanskje at kunnskap også kan være farlig. Altfor mange har dødd pga våpen som er blitt mer destruktive for hvert skritt i utviklingen. Først var det spyd og kniv, så skytevåpen, miner og granater, og nå finnes det nok kjernevåpen til ødelegge jorda mange ganger.

Lenke til kommentar
Tanken til Gud var kanskje at kunnskap også kan være farlig. Altfor mange har dødd pga våpen som er blitt mer destruktive for hvert skritt i utviklingen..
En ganske dum tanke fra en som har evnen til å drepe alle på Jorda med drukningsdød og fjerne absolutt alle bevis. Endret av O3K
Lenke til kommentar

Det er et par vers som jeg anser å være de i bibelen som best forklarer ondskapens problem.

 

Rom 11:l32 Gud lukket alle inne i ulydigheten for å kunne forbarme seg over alle.

33 Å, dyp av rikdom

og visdom og kunnskap hos Gud!

Hvor uransakelige hans dommer er,

hvor ufattelige hans veier!

Rom 5:20 Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større.

 

Altså Gud lot alle være ulydige, for å kunne forbarme seg over alle, og han gav loven for at fallet skulle bli stort, for at nåden skulle bli enda større.

 

Så da står vi tilbake med spørsmålet om: Hvorfor skulle Gud gjøre det? Men her er det ingen svar å finne. Det eneste som er sikkert er at Gud er god, og at det er noe vi ikke forstår ved Han.

Lenke til kommentar

Hvis bibelen er guds ord, og gud er god/snill, hvorfor skrev/sa/mente han følgende?

 

You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17 NAB)

 

If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives. (Leviticus 20:13 NAB)

 

Whoever strikes his father or mother shall be put to death. (Exodus 21:15 NAB)

 

If a man commits adultery with another man's wife, both the man and the woman must be put to death. (Leviticus 20:10 NLT)

 

A priest's daughter who loses her honor by committing fornication and thereby dishonors her father also, shall be burned to death. (Leviticus 21:9 NAB)

 

A man or a woman who acts as a medium or fortuneteller shall be put to death by stoning; they have no one but themselves to blame for their death. (Leviticus 20:27 NAB)

 

When a man strikes his male or female slave with a rod so hard that the slave dies under his hand, he shall be punished. If, however, the slave survives for a day or two, he is not to be punished, since the slave is his own property. (Exodus 21:20-21 NAB)

 

Cursed be he who does the Lords work remissly, cursed he who holds back his sword from blood. (Jeremiah 48:10 NAB)

 

All who curse their father or mother must be put to death. They are guilty of a capital offense. (Leviticus 20:9 NLT)

 

?

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
Hva er de kristnes tolkning av Johannes' åpenbaring?

Det finnes mange tolkninger av denne boken, selv innenfor hver rettning av kristenheten. Har studert den litt, og må si det er mye speist og samtidig intressant. Leser du Daniels bok og Åpenbaringen, ser man nøyaktige profetier om forskjellige dyr / vesner som kan tolkes som verdensmaktene fra Babylon og frem til idag. Nesten litt skremmende at det er så sammenfallende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...