Gå til innhold

Vil piratene til livs (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg har et litt ambivalent forhold til nyheten, på den ene siden virker det litt mindre slitsom enn mye av drm som er i dag. Og sånn sett er det jo bra. Derimot tror jeg ikke at denne vil hindre at spillene vil bli krakket.

 

AtW

 

Den eneste ulempen jeg ser er at det kan kreves konto flere steder avhengig av hvilke spill man har. Selv liker jeg Valve sin løsning meget bra. Har aldri plaget meg, aldri gitt problemer av noen art. Utrolige lite slitsom, omtrent som å starte last.fm eller Spotify.

 

Personlig tror jeg dette er den eneste fungerende løsning sammen med fornuftig prising på piratproblemet, men skulle ønske enten en felles løsning eller at partene samarbeidet. I tillegg irriterer det meg at mange spill man kjøper på CD/DVD ikke kan aktiveres, selv om spillet er tilgjengelig via f.eks. Steam.

 

At spillene uansett blir hacket er selvsagt. Noen ser utfordringen i dette, noen vil tjene penger på piratkopier og noen vil ikke betale uansett.

 

Det mest interessante jeg ser med løsninger ala Steam er tilleggsmuligheter. F.eks kan man lage løsninger der man kan laste ned spill, prøve de i f.eks 24 eller 48 timer, og ønsker man å spille videre må man kjøpe spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.... og hva gjør man hvis man vil spille på en laptop et sted man ikke har nett? Skal microsoft kreve at man har et mobilt bredbåndabbonement også? Og enn om det ikke er mobildekning?

 

I utgangspunktet, som en DRM løsning, så mener jeg det er et langt stykke på veg. Men man begrenser fortsatt bruken for mye! Da virker stardocks sin mye mer brukervennlig.

Lenke til kommentar
Jeg har et litt ambivalent forhold til nyheten, på den ene siden virker det litt mindre slitsom enn mye av drm som er i dag. Og sånn sett er det jo bra. Derimot tror jeg ikke at denne vil hindre at spillene vil bli krakket.

 

AtW

 

Sier meg enig her. Kun en serverbasert løsning der deler av selve spillet sendes live etter behov til klienten vil kunne sette en effektiv stopper for piratkopiering. Piratkopiering vil selvfølgelig fortsatt være mulig, men forutsetter enten en lekasje fra leverandørsiden eller at piratene selv reverse-engineerer innholdet som mangler.

Er jo bare å logge all data som blir overført mellom server og client. Et system brukes der for å vite hvilke filer som er hva. Derfor det er mulig legger bare piratene ut disse filene slik at de blir tilgjengelige for klienten. Om ikke blir det nok en custom service som gjør jobben.

Lenke til kommentar
.... og hva gjør man hvis man vil spille på en laptop et sted man ikke har nett? Skal microsoft kreve at man har et mobilt bredbåndabbonement også? Og enn om det ikke er mobildekning?

 

I utgangspunktet, som en DRM løsning, så mener jeg det er et langt stykke på veg. Men man begrenser fortsatt bruken for mye! Da virker stardocks sin mye mer brukervennlig.

Uansett hvordan DRM virker vil det ikke hindre piratkopiering. Eneste løsningen er å ikke gi noe fra spillet til klienten men ha det kun på en server. Sikkerheten må være svært høy for at ingen skal cracke den. I tillegg så skal de bare sendes frames fra serveren og inputs fra klienten.

 

Uansett vil jeg ALDRI komme til å betale for et slikt spill.

Lenke til kommentar
.... og hva gjør man hvis man vil spille på en laptop et sted man ikke har nett? Skal microsoft kreve at man har et mobilt bredbåndabbonement også? Og enn om det ikke er mobildekning?

Da får man vel ikke spille. Microsoft utelukker nok glatt de få som ikke har internettilgang for å prøve å begrense piratkopieringen. De har sikkert regnet ut at de sperrer ute færre kunder enn de regner med å få som betalende kunder i stedet for piratkopierere. Altså at de vil gå økonomisk i pluss i forhold til andre DRM-metoder.

Lenke til kommentar
Artikkelen tar opp et tema som er veldig interessant og tidsriktig, men det er synd den er såpass overfladisk. Jeg fikk dessverre litt "itavisen-følelse" da jeg leste den, forfatteren burde i mine øyne ta artikkelen videre og skrive en mer omfattende sak om spill, digital distribusjon av spill, og DRM. Det hadde vært veldig interessant.

Sån som denne mener du(men om spill og ikke musikk da)?

 

Syns det blir litt mye syting over at nyhetsartikler ikke er dyptgående nok. De er nyhetsartikler, de skal sitere nyheter ikke disekere et emne i det dype, vide og brede. Det skrives andre artikler (sån som den jeg linket til) som er mer dyptgående for de som er interesserte.

 

Ja jeg er interessert i slike artikler som den du lenket til om musikk. Det er i mine øyne bra lesestoff. Om det hadde vært skrevet litt mer inngående om DRM og de forskjellige platformene (Steam, Impulse osv) hadde det i mine øyne vært veldig interessant.

 

Det er viktig at spillverket også tilbyr nyheter, men nå er ikke det at Steam, Impulse og MS Live har kopibeskyttelse noen nyhet i mine øyne. Dette er noe de fleste som har spilt spill og følger spillverket.no burde vite. Videre så ville det være synd om spillverket blir en ren copy-paste nyhetsside med kun korte artikler.

 

Nå var ikke formålet mitt først og fremst å kritisere denne artikkelen din, men å yttre et ønske om fyldigere stoff om DRM og digital distribusjon.

 

Ville bare si at nyheten her, var at disse tre aktørene (der to av de er meget store innen digital distribusjon) brukte GDC til å lansere nye former for DRM. Det er også vært å merke at ingen av selskapene kaller de nye løsningene for DRM, selv om de i realiteten er det. De (hovedsaklig Microsoft) mener at DRM er kopibeskyttelse, mens deres løsninger er piratbeskyttelse.

 

For mer info se intervjuet Ars Technica gjorde med Drew Johnston under GDC her og en diskusjon på Slashdot her

 

Ellers så setter jeg pris på tilbakemeldingen og jeg skal se om jeg får skrevet litt mer rundt DRM problemetatikken i dataspill.

Lenke til kommentar
Når spillet startes lastes det ned en autentiseringsnøkkel som endrer spillets kjørbare fil slik at den blir knyttet opp mot en Steam-konto og aktivert.
Mot Steam? Det var da som inn i heitrende *banne*. For en møkkatjeneste og vi skal tvinges til å måtte ha med dem å gjøre?

 

Synes det var ille nok at Empire Total War tvinger brukeren til å benytte Steam! Var nesten så jeg sendte spillpakken i retur pga. dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...