Gå til innhold

Grensesnitt på nettsamfunn


Anbefalte innlegg

Har naa gatt igjennom koden og "fikset" saa godt man kunne mens jeg beholdt naaværende struktur i koden.

 

// -----//

 

Er bare grovskisse, og elementene maa gis bedre ID, er ogsaa en del stygg kode som oppstod fordi jeg prövde aa beholde strukturen i siden.

 

EDIT: Code-taggene skjærer visst av litt kode, men funker naa greit.

 

Ser bra ut dette som et statisk html dokument.

Men saken er den at dette er fullverdig dynamisk php.

 

Slik fungerer dette pr idag:

Php script (e107-core, pluss en hel del annet..) genererer dynamiske virtuelle sider.

Denne dataen er lagret i databasen, og blir igjen hentet ut igjen etter spørringer fra php.

Slik virker ALLE cms'er.

 

Mulig jeg har missforstått opplegget med denne korrigeringen, men slik jeg ser et er dette grunnlaget for et ryddig og godt statisk html dokument.

 

Design er ikke min sterke side, jeg programmerer i php.

 

Forsiden (forsiden.php) består av 8 forskjellige php filer (totalt ca. 329,2 kb), i tillegg kommer eventuelle menyer. Alle menyene er kodet i egne filer, menyene blir inkludert i index.php via x. antall andre filer.

Dette betyr at kildekoden man leser ut av 'html dokumentet' er en liten del av prosesser som faktisk skjer i bakgrunnen. (database, loggscript, mail-funksjoner mm.)

Altså du ser kildekoden til det som faktisk befinner seg på skjermen.

 

Jeg koder ingenting for at kildekoden skal se bra ut, det gjør heller ingen av mine kollegaer. Å kode i php er ingen 'visuell' kunst.

Kildekoden til statiske html dokumenter er som en kopi av selve filen.

 

Skal være enig i at tabeller er unødvendig, men absolutt helt uunværlig til tider.

Men de fleste fleksible cms'er (eks. joomla, drupal som er de vanligste) ser ofte ut som et 'div helvete'

Ta en kikk på kildekoden til disse.

Demo drupal

Demo Joomla

 

Som dere ser er det utstrakt bruk av både tabeller og div's. :no:

 

Jeg har nå fjernet alle tabellene til norsk-linux, dette har gått på bekostning av enda flere div'er.

Oppbyggingen av tema har mye å si for kildekoden. Gjeldende tema 'utkast 5' på norsk-linux er noe komplekst, Ulike bokser til menyer og innhold. Boksene har igjen egne header og footer bilder (3 pr. rad) for å skape avrundede kanter.

Dette har resultert i *DIV*

Alternativet ville være *TABELL*

 

Hadde et eksempel i et tidligere innlegg, med det er forsåvidt irrelevant.

 

Setter pris på innsatsen angående korrigering av forsiden.

 

Om jeg har misstolket innlegget, beklager jeg dette. ;)

 

Merk: Kan være lurt å laste ned e107 cms for å studere oppbyggingen nærmere.

Last ned e107

 

Har testet flere cms de siste årene, og valget har falt på e107.

Har god kontakt med utviklerne av dette cms'et og er selv en aktør innen support av e107. Dette er ikke ment som reklame, men mitt eget synspunkt ang. et viktig virkemiddel i det daglige virket.

Endret av Janvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og som nevnt tidligere, bruk templatesystemet til CMSet.

 

OT: Har det vært opp til meg så har dataen blitt generert som XML, templatesystemet har vært XSL og sluttproduktet HTML.

 

Templatesystemet til cmset er i bruk.

Last ned e107, så studerer du oppbyggningen av dette.

Lenke til kommentar

Korrigeringen var for aa vise hvordan output av scriptet burde se ut, om du bruker et CMS som gjör det vanskelig/umulig aa oppnaa en slik output bör du bytte CMS.

 

Er godt kjent med en god del CMS, og e107 er langt fra noen favoritt.

Saa den "guiden" til CMS var ganske unödvendig, driver faktisk med som webutvikler selv ;)

 

EDIT: Og tabeller er aldri uunnværlige.

EDIT2: Og vil si meg uenig; det aa kode er definitivt en visuell kunst. Stygg kode gagner ingen.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Korrigeringen var for aa vise hvordan output av scriptet burde se ut, om du bruker et CMS som gjör det vanskelig/umulig aa oppnaa en slik output bör du bytte CMS.

 

Er godt kjent med en god del CMS, og e107 er langt fra noen favoritt.

 

Jeg vet ikke i hvor stor grad du har erfaring fra CMS/php, men jeg har av egne erfaringer (og interesser..ikke uten grunn) satt fingeren på e107.

 

Dette er det mange grunner til og det har nok noe med miljøet å gjøre. Det blir stadig flere brukere av e107. e107 er et relativt ungt CMS (2002).

 

EDIT:

Så du trenger IKKE råde meg til å bytte cms. e107 er stabilt, og er under stadig utvikling.

 

SPØRSMÅL:

 

Hvilken CMS ville du valgt og hvorfor?

Kan du gi med et 'tilfredsstillende' eksempel på nettsted (url)?

Endret av Janvi
Lenke til kommentar
Hvilken CMS ville du valgt og hvorfor?

Kan du gi med et 'tilfredsstillende' eksempel på nettsted (url)?

Bruker sjelden CMS fordi de aldri passer mine behov, men liker godt Drupal/Wordpress. Koder selv i Python naa, saa har gaatt vekk fra alle PHP-systemer.

 

Hva mener du med nummer 2?

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Bruker sjelden CMS fordi de aldri passer mine behov, men liker godt Drupal/Wordpress.

 

Derfor har du vel et eksempel på en 'godkjent og velutført' nettside uten <div> og <table>.

Ønsker med dette en url jeg kan beskue litt visuell kunst. Siden bør være noe utover kun en blogg.

Lenke til kommentar
Saa du vil ha linker til fine sider uten div/tabell-helvete, isaafall: Det finnes plenty aa velge imellom ;)

 

Rettelse:

Uten <div> og <table>

 

Vis meg en side uten tabeller (helt uten)

 

Edit: Synes den begynner å bli litt usaklig denne tråden nå.

Husker ikke selv hvorfor jeg startet den...

Endret av Janvi
Lenke til kommentar

Side uten <div>? Hvorfor det? Div kan jo fint brukes der den skal brukes, samme som med table.

 

Gaa igjennom her: http://www.smashingmagazine.com/category/showcase/ , du finner nok ikke mye tabeller i disse sidene ;)

EDIT: Mener ikke siden SmashingMagazine, men sidene de lister opp i Showcase.

 

Og selv om man finner sider som jukser, saa betyr det ikke at du skal gjöre det ;)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Neida, bare fyrer opp nå :D

Rabbid hadde vel helst sett for seg en 'bash' look uten tabeller :!:

 

Gidder ikke diskutere dette mer, har noe tull jeg må få ferdig til i morgen.

 

Som sagt tidligere: Layouten (menyer og innholdsbokser) skal få ny look ( "ser litt 2001 ut" :realmad: ) Tror jeg vil gå for en ala' slashdot nyhetsstil.

Litt usikker på om dette blir påbegynt idag.

 

Får jo trening i design da ;)

 

Har sett på disse sidene, sammenligner ikke norsk-linux med disse. Norsk-linux skal ha et enkelt grensesnitt. Oversiktlig sådan.

Endret av Janvi
Lenke til kommentar

Bash-look er jeg slettes ikke interessert i, om du virkelig tror man lager flotte design med tabeller tar du feil.

Du kan bare fyre deg saa mye du vil ^^

 

EDIT: Om du virkelig vil ha tyn for tabell-design kan vi flytte diskusjonen over til Webdesign-delen av forumet ;)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...