Gå til innhold

Ønsker erfaringer fra Heggelia og Sambandsbataljonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, vi som er ansatte i Forsvaret har valget om å bo på befalsmessa eller om å søke om bolig/leilighet eid av Forsvaret. Greit nok at det ikke er direkte riktig å si at vi bor på beflasmessa, er det dog det alle gjør. Rommene på befalsmessa heter messerom og rommene ligger i samme bygning som messa. Kall det hva du vil, men det heter befalsmessa - både forlegningen og spisesalen.

 

Jeg skal ikke generalisere, for dette er så klart forskjellig fra leir til leir, men der jeg holder til er det slik. Hovedreglen er at soldater og befal bor på ulike steder. Om forlegningen heter det ene eller det andre er uviktig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg er inne nå (innrykk 19. August), og det er god stæmning! Gleder meg stort til juleperm nå.

 

Når jeg kom hit ble jeg plassert i en midlertidig tropp (Tropp 5) som etter rekrutten ble splittet til henholdsvis Kompani A (SBTR HRS) og Kompani C (Kommandoplasstroppen/Tren) fordi disse troppene trengte flere soldater. Jeg var så heldig å bli plassert i Kp. A og Sambandstroppen, som er en HRS (Hurtig reaksjonsstyrke), bestående av kun grenaderer og befal. Troppen består i hovedsak av to seksjoner. Multinodeseksjonen (M113) og Knutepunktseksjonen (BV206).

 

Vi var 26 som ble flyttet til Kp. A, og resterende 22 ble overført til Kp. C. Litt nedtur å flytte fra romkamerater du hadde blitt kjent med gjennom rekrutten, men ser dem jo fortsatt etter endt tjænest.

Øvelser er det som er morsomst synes nå jeg ihvertfall. Har en grenader som lagfører og vognkommandør, meg som systemoperatør, og en vognfører. Kjører ut til kommandoplassen vi skal støtte, og etablerer.

 

Noen tips til deg er vel som tidligere nevnt å holde deg unna kommandoplasstroppen. Ganske lite givende tjænest. Ta med egne hansker, etter som de vi får utlevert på depot egentlig er laget for å ta i mot varme tomhylser. Ergo ikke spesielt varme.

 

Dere får forresten de soldatene som ble overført fra Tropp 5 i kompaniet deres. Er litt usikker på hvordan det vil funke under rekrutten. Etter det jeg har hørt vil dere bli adskilt i rekrutten, og at de vil få en del markørtjeneste.

 

Ellers er jo eldstekontigent nå veldig dimmeklare. Skal bli godt med en ny gjeng i leir. Bare gled deg til rekrutten. Du vil garantert se tilbake på det som noe av det beste med året! :thumbup:

 

PS: Mønstring er noe dritt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det jeg lurer på er, hva er mulighetene for å dra til Afghanisten etter førstegangstjenesten? :)

Det er alltid en mulighet så lenge Norge opprettholder sitt bidrag!

 

Mine tips:

Ta initiativ, følg med i det som blir undervist og gi allerede fra starten inntrykk av at du ønsker å verve deg som grenader. Ikke nøl med å si ifra om at du er interessert i tjeneste i Afghanistan. (Du binder deg ikke til noe med det første uansett.)

 

Men ikke vær den perfekte egotripper - ha det gøy, nyt tjenesten og ta ansvar for deg selv og medsoldater når det trengs (gjelder også sene kvelder på Svingen/Arctic/i Tromsø).

 

Gi gass og lykke til! :)

Endret av agm
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er, hva er mulighetene for å dra til Afghanisten etter førstegangstjenesten? :)

Det er alltid en mulighet så lenge Norge opprettholder sitt bidrag!

 

Mine tips:

Ta initiativ, følg med i det som blir undervist og gi allerede fra starten inntrykk av at du ønsker å verve deg som grenader. Ikke nøl med å si ifra om at du er interessert i tjeneste i Afghanistan. (Du binder deg ikke til noe med det første uansett.)

 

Men ikke vær den perfekte egotripper - ha det gøy, nyt tjenesten og ta ansvar for deg selv og medsoldater når det trengs (gjelder også sene kvelder på Svingen/Arctic/i Tromsø).

 

Gi gass og lykke til! :)

 

Takk for flott svar! Da får jeg bare fortsette å vente spent på at innrykksdagen skal komme :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kom inn nå i januar og føler jeg kan bidra med mine erfaringer hittil.

 

Rekrutten er som kjent en liten opplæring i hatløsninger og hvordan man beveger kroppen. Det er lange tjenestedager og kanskje noe slitsomt - men når dagen er over kommer smilet frem. Rekrutten er ganske lik for både tele/radio og kommando i KPC, befalet er forskjellen. Ferdigstilling, drilling og slo blir det litt av i starten, men det dabber fort av - samband er ikke garden!

 

Jeg er forøvrig i kommando-troppen i tren-seksjonen og holder foreløpig på med c-kurset. Jeg er ganske fornøyd med befalet mitt, alt fra troppssjef til sersjanter er skikkelige folk som ikke har ett hatforhold til sine underdannige. Av hva jeg har sett av befal til de to øvrige troppene kan jeg ikke si så mye da jeg ikke har hatt noe med de å gjøre selv. Det verste med rekrutten er forsåvidt den første uka hvor overgangen fra det sivile livet kan føles som to forskjellige verdener; etter det føles det nesten som ett hjem(alt ettersom hvor sosial du er).

 

 

Til deg som lurte på hvordan muligheten for å bli i forsvaret etter å ha tjenestegjort i SBBN er så kan jeg si det slik; Du kan velge. Som de fleste andre plasser i forsvaret får du muligheten til å søke som grenader etter endt førstegangstjeneste hvor du kan søke på mer spesialiserte stillinger. Alt fra geværmann i telemarksbataljonen til å kjøre iveco i afghanistan(Må ha c-lappen + kurs). Mitt tips er å være på, vise insj og litt innsatsvilje - det kommer du langt med.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er forøvrig i kommando-troppen i tren-seksjonen og holder foreløpig på med c-kurset. Jeg er ganske fornøyd med befalet mitt, alt fra troppssjef til sersjanter er skikkelige folk som ikke har ett hatforhold til sine underdannige.

Godt å høre at det fungerer bra og at befalet er greie! Har vært fire år i Tren selv og jobbet sammen med mange av de som jobber der nå ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

er selv i kommandoplasstroppen august innrykket.

Kommandoplasstroppen har konstant kveldstjæneste i garnison da det alltid er noen telt som skal flyttes, lines eller repareres. har opplevd altformange ganger å jobbe imenst rekruttene som kommer inn i januar har fått godt kveld selv om januar rekrutten er komprimert til 4 uker, isteden for 6.

Et år i kommandoplasstroppen består i kts en uke, øvelse en uke, vedlikehold en uke, også kansje om en er heldig en uke med grunnleggende soldat utdanning, også det samme igjenn. hvordan vi får tid til kts og vedlikehold fordelt på to uker for nordens største kommandoplass? kvældstjænest.

 

dersom du vil ha et givende år i sambandsbataljonen så velg teletroppen.

Lenke til kommentar

 

 

I loled

Face it, samband er en av en del greiner som tar imot det de kan få. De som er motiverte søker seg inn på elitegreinene.

Kommer man ikke inn en plass, kan man alltids velge samband.

 

(NTB)Forsvarets Rekruteringssenter har utviklet et nytt apparat som skal erstatte de tradisjonelle intelligenstestene ved sesjon. Nå leter man etter en frivillig infanterist slik at man får nullstilt apparatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vil det være et stort problem for meg at jeg har absolutt NULL erfaring med mekanikk, teknologi og elektronikk. Og at jeg ikke har teknisk kompentanse?

 

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg havnet i samband.. Jeg har gått på idrettslinja, og jeg føler ikke akkurat at jeg har noe å komme med.

Endret av mcj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...