Gå til innhold

Nedlastning på nett, hvordan påvirker dette filmindustrien?


Haugli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som emnetittel sier; Nedlastning på nett, hvordan påvirker dette filmindustrien?

 

Fikk dette som et emne jeg skulle skrive litt om, og lurer på hva folk tenker om dette?

Gjelder forsåvidt musikk også..

 

 

iPlex

 

Det som blir lagt mest vekt på, vil jeg tro er pengene. Det koster egentlig penger for film og musikk, men det er blitt veldig vanlig å laste ned i stedet for å kjøpe. Så, man tjener ikke alle pengene, som man ville gjort dersom man var tvunget til å kjøpe det man skulle ha.

Lenke til kommentar

Ja, tenkte det samme. Tror allikevel filmindustrien ikke kommer til å "gå konkurs" på noen måte, selv om vi laster ned.. Har de råd å betale Bruce Willis 100 millioner dollar for The Sixth Sense, tror jeg de tjener godt nok. Er kanskje litt verre for "mindre" filmer, derimot..

 

Edit: Leif

Endret av iPlex
Lenke til kommentar
Ja, tenkte det samme. Tror allikevel filmindustrien kommer til å "gå konkurs" på noen måte, selv om vi laster ned.. Har de råd å betale Bruce Willis 100 millioner dollar for The Sixth Sense, tror jeg de tjener godt nok. Er kanskje litt verre for "mindre" filmer, derimot..

 

Du tror eller du tror ikke?

 

En annen ting er at folk ser filmer som de aldri hadde betalt for å se når de laster ned.

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å betale 200kr for en film, og laster ned i stedet. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til å gjøre det heller, men hvis jeg kan betale 25kr for å leie en film i HD over nettet, med umiddelbar start og ingen pauser underveis kommer jeg til å bruke LANGT mer penger enn jeg brukte på å kjøpe filmer før :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Som kontorstol sier. Folk som laster ned filmer, hadde i utgangspunktet ikke kommet til å kjøpt de, dersom de ikke hadde vært tilgjengelige på nett. Men selvfølgelig er det jo noen få unntak.

Selv skal jeg innrømme at jeg hadde en samling på over 100 utbrente filmer som jeg ga bort til lillebroren min. Ca. halvparten av disse har blitt kjøpt i ettertid.

Jeg synes det var mye mer stas med orginale filmer i hylla i stedet for noen utskrevne cover og filmer som hengte seg opp 25% av gangene de skulle sees.

 

Dersom man er hobbyakvarist, så har man ikke plastfisker i akvariet heller ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Majoriteten av nedlastere tilhører nok en lavere aldersgruppe uten fast inntekt, så da er det klart at de syter om at det er alt for dyrt. Men dersom de tar seg tid til å se på andre nettsteder, så får man kjøpt mange filmer for rundt 30-40,-. Noe som uansett ikke er dyrt.

 

Handler som en sa tidligere, om prioriteringer.

Lenke til kommentar

Piratvirksomhet gjør at flere kjøper film enn før og ikke minst at man kjøper fler filmer enn før. Filmselskapene ser en nedlasting som et tapt kjøp, noe som ikke er den faktiske realiteten. Realiteten er at filmindustrien aldri har gjort det bedre enn nå, det samme gjelder musikkindustrien forøvrig. Piratvirksomhet er ikke noe nytt, jeg husker den gangen da jeg fikk tilsendt piratkopiene fra "kompisen" min som bodde i England, på disketter.

Lenke til kommentar

Kjøper aldri filmer for mer enn 60 kr (laster heller ikke ned, bare venter til de blir billigere). Synes egentlig ikke film er for dyrt. Som nevnt tror jeg aldri filmindustrien kommer til å gå konk, pga alle de millionene de håver inn på kino. Det som bekymrer meg er de mindre filmselkapene (rett til DVD-filmer) som taper inntektskilden sin. (heldigvis er det mindre nedlasting av disse da).

 

MEN jeg håper ikke det tar alt for lang tid før Blu-Ray blir billigere, ellers blir det nok mer HD-nedlastning her i gården... Innrømmer å ha lastet ned 2001: A Space Odyssey i Blu-Ray kvalitet :blush:

 

edit: leif...

Endret av Wolowitz
Lenke til kommentar

Flere av vennene mine laster ned filmen, musikk og spill. Hver gang jeg spør dem om hvorfor de laster ned, f.eks. spill, sier de fleste, "Bare for å teste det før jeg kjøper det", men kjøper de det? Nei. Jeg meg selv har aldri lastet ned et spill, jeg kjøper de jeg har lest om etc, og de jeg synes ser gode ut ved å se bilder, gameplay etc. Jeg pleier heller ikke å laste ned filmer, jeg ser det som oftest på kino, venter till de kommer på DVD, og venter til prisen blir satt ned, eller jeg kjøper dem om det er en film jeg har ventet lenge på, og kanskje inneholder noe spessielt, som menger av bonus material etc. Det jeg pleier å laste ned er TV-serier, som Family Guy, The Simpsons. Det gjør jeg fordi jeg ikke gidder å vente i flere måneder før de kommer på TV i Norge, noe som ofte skjer. Simpsons ligger jo på sesong 20 i USA, mens i Norge på sesong 16 eller 17 tror jeg. Har og en venn som nesten laster ned alle filmer som blir tilgjengelige på Pirate Bay, og hver gang jeg sier, "Blir du med å ser <sett inn film navn her>", så sier han, "Nei, har lasta den ned, skal se den senere". Og hvorfor kjøper jeg filmer? Jo, for å få en bedre opplevelse enn å sitte å se dem på PC'en eller brenne dem ut på en CD. Jeg er en ivrig filmsamler, så jeg synes det er mer stat med en DVD i hylla. Er enig med Wolowitz, filmer er ikke så dyre som alle nedlasterne skal ha dem til å være, kjøper du dem på dyre butikker så gjør du det feil. Men jeg tviler sterkt på at filmindustrien går konkurs pga nedlasting. Kanksje om 100 år, hvem vet.

Endret av Carne
Lenke til kommentar

Hadde ikke folk lastet ned filmer/musikk/serier, you name it. Men gått i butikken å kjøpt alt i stedet. Hadde filmprodusenter/musikkprodusenter/serieprodusenter tjent på alle disse i tillegg. Det en produsent av en film ønsker er at han tjener inn nok penger til å dekke utgiftene som rekvisita, skuespillere osv. Dette er jo som dere vet ekstremt dyre ting.

Når det da blir delt, blir det et problem. Hver dag lærer en ny person seg å laste ned med endten torrents eller hva det skulle være. Omtrent alle dagens ungdom vet hvordan å laste ned film. Hadde det ikke vært slik hadde alle typer produsenter av medier tjent 4. ganger det de gjør nå om ikke mer. Disse pengene som de egentlig skulle tjent fordufter inn gradvis i hvert enkelt nedlastende individs internetts leverandør regning i stedet for.

 

De lager underholdning til oss som koster produsentene millioner av dollar per film. Disse filmene blir gitt ut til en stk pris på rundt 300 kr. Mens rundt om i verden sitter folk å laster ned mellom 20-100 slike filmer i mnd. Å betaler kanskje mellom 200-900 kr i mnd til internett leverandøren vår.

 

La oss si det at 1/3 av befolkningen på jorden lastet ned filmer, som faktisk ikke er langt unna faktumet. Og at alle disse lastet ned 50 filmer per mnd. Og med filmmarkedets priser som nevnt over blir dette 15000 kroner tapt fra produsenten sin side, per nedlaster. Med andre ord taper alle selskapene 31230000000000 kroner for at 1/3 laster ned 50 filmer per mnd.

 

31230000000000 kroner mnd.

Dette øker til:

374760000000000 kroner året.

749520000000000 kroner 2 år.

OSV

 

Dette er jo syke tall det derier seg om. Med tanke på at dette bare var for filmindustrien. Tenk på musikk-/serie/spill-industrien :O Det er MYE penger det!

Lenke til kommentar
Hadde ikke folk lastet ned filmer/musikk/serier, you name it. Men gått i butikken å kjøpt alt i stedet. Hadde filmprodusenter/musikkprodusenter/serieprodusenter tjent på alle disse i tillegg. Det en produsent av en film ønsker er at han tjener inn nok penger til å dekke utgiftene som rekvisita, skuespillere osv. Dette er jo som dere vet ekstremt dyre ting.

Når det da blir delt, blir det et problem. Hver dag lærer en ny person seg å laste ned med endten torrents eller hva det skulle være. Omtrent alle dagens ungdom vet hvordan å laste ned film. Hadde det ikke vært slik hadde alle typer produsenter av medier tjent 4. ganger det de gjør nå om ikke mer. Disse pengene som de egentlig skulle tjent fordufter inn gradvis i hvert enkelt nedlastende individs internetts leverandør regning i stedet for.

 

De lager underholdning til oss som koster produsentene millioner av dollar per film. Disse filmene blir gitt ut til en stk pris på rundt 300 kr. Mens rundt om i verden sitter folk å laster ned mellom 20-100 slike filmer i mnd. Å betaler kanskje mellom 200-900 kr i mnd til internett leverandøren vår.

 

La oss si det at 1/3 av befolkningen på jorden lastet ned filmer, som faktisk ikke er langt unna faktumet. Og at alle disse lastet ned 50 filmer per mnd. Og med filmmarkedets priser som nevnt over blir dette 15000 kroner tapt fra produsenten sin side, per nedlaster. Med andre ord taper alle selskapene 31230000000000 kroner for at 1/3 laster ned 50 filmer per mnd.

 

31230000000000 kroner mnd.

Dette øker til:

374760000000000 kroner året.

749520000000000 kroner 2 år.

OSV

 

Dette er jo syke tall det derier seg om. Med tanke på at dette bare var for filmindustrien. Tenk på musikk-/serie/spill-industrien :O Det er MYE penger det!

 

Det er for meg vanskelig å forstå hvordan 1/3 av befolkningen i verden kan laste ned filmer, mens bare 1/2 av befolkningen har benyttet seg av en telefon..? Dessuten, hvis jeg laster ned 10 filmer iløpet av en mnd, da har _ikke_ filmselskapet tapt 2,000kr dersom hver film kostet 200kr. Av de 10 filmene jeg laster ned, er det kanskje 0-1 som jeg kunne tenkt meg å kjøpt..

 

At 1/3 av verdensbefolkningen laster ned 50 filmer hver per mnd er overdrivelse i så kraftig grad at det kun er latterlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...