Gå til innhold

BK: 15 minutters eksponering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iso over 100 bør du virkelig unngå i så lange eksponeringer - det fører utelukkende støy med seg.

 

Ellers kunne du med fordel ha åpnet blenderen til f/8, og manuellfokusert i overkant av 2 meter foran kameraet. Da ville fokus vært hyperfokal, med akseptabel skarphet fra 1 meter til uendelig, og du hadde fått betraktelig mer lys å gå på. Hvis du ønsker å gjøre det vanvittig mørkt, så ville det da være snakk om etterbehandling - litt mer fleksibelt enn å være låst til evig mørke :)

 

Komposisjonen synes jeg fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Takker for konstruktive tilbakemeldinger. Strengt tatt var dette en øvelse i å ta bilder i ekstremt mørke. Fokusering var bortimot umulig, men jeg tar i mot alle tips med takk. Jeg kunne gjort det på ny, men ble strengt tatt lei av å vente i mørket. Når det gjelder ISO valg så er A700 optimalistert på ISO 200.

Lenke til kommentar
Fokusering var bortimot umulig, men jeg tar i mot alle tips med takk.

 

Derfor er hyperfokal fokus greit. Da kan du nær- eller manuellfokusere på noe som er ved hyperfokal avstand, låse manuell fokus, og snu kameraet mot mørket du virkelig vil ta bilde inn i - så blir det bra uansett :)

 

http://www.dofmaster.com

 

Når det gjelder ISO valg så er A700 optimalistert på ISO 200.

 

Nei, den er bedre på ISO 100 :)

 

http://dxomark.com/index.php/eng/Image-Qua.../Sony/Alpha-700

Lenke til kommentar
15 minutter, er du seriøs?

 

 

16 min. faktisk :)

961 sekunder for å være helt nøyaktig ;)

Over til kritikk: liker motivet ditt veldig godt :) Ville nok prøvd å komponere bildet litt annerledes, for bilde og hovedmotivet blir litt for midtstilt (utifra den vertikale siden av bildet) etter min mening. Personlig tror jeg bildet ville hevet seg et hakk (minst) dersom du hadde nedprioritert all den tomme luften over fyret, og plassert toppen av fyret i øverste tredjedel... Er dessverre litt kjedelig topp...

Ellers liker det at gjerde kommer opp venstre hjørne...

Lenke til kommentar
Sorry newbee spørsmål men det er viktig for meg å vite:

 

Er eksponeringstid den tida kameraet bruker for å få klart bilde på en måte? Har eksponeringstid noen sammenheng med lukkertid å gjøre?

 

Det stemmer, lukkertid og eksponeringstid er det samme. Men kameraet kan bruke lengre tid på å få bildet "klart" enn tiden bildet eksponeres. Over til bildet: stilig, men, selv om det kanskje er absurd å kritisere nattfoto for det, kanskje litt vel mørkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...