Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bil, dårlig magefølelse på eier.


Zeiko

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg la inn et innlegg ang. kjøp av Opel Zafira for en stund siden. Etter mye tenking og titting har vi nå bestemt oss for at en stasjonsvogn er mer passende for vårt bruk. Vi har bestemt oss for Skoda Fabia stasjonsvogn. Er klar over at dette nok ikke er verdens sprekeste biler, men her er det også mulig å få en ikke altfor gammel bil til en ganske rimelig pris.

 

Har vært og sett på en 2005 modell, gått 96000, pris 89000 men selger godtar lavere bud. Er veldig veldig usikker fordi magefølelsen ikke var helt god da vi dro derfra. Bilen var møkkete og litt sjuskete inni. Noe som for meg så ut som irring på deler i motoren og det manglet bla. en hjulkapsel. Interiørrens og motorvask fikser selvfølgelig det synsmessige, men jeg tenker at hvis selger velger å vise frem en så ustrøken bil til en potensiell kjøper, hvordan har hun da ellers behandlet bilen?

 

Bilen var fin i lakken det jeg kunne se, ingen synlige riper eller steinsprut.

 

Hvis vi bestemmer oss for kjøp skal vi garantert ha den på NAF-test først, men vil høre med dere som har litt mer greie på bil enn meg om dere hadde brydd dere om dette?

 

Har frem til nå hatt firmabil så dette er første gang jeg kjøper meg min helt egen bil og er i utgangspunktet litt skeptisk til å kjøpe privat, i og med at jeg ikke har greie på bil. Men hos forhandler koster det gjerne ganske mye mer.

 

Noen som vil lufte noen tanker rundt dette? Takknemmelig for alle tilbakemeldinger :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bil kan godt være sjuskete å se på selv om den er i fin stand.

Bilen min var brukt av en røyker, noe som gav elendig inntrykk. Men selger var en meget troverdig mann som fatter'n har handlet med tidligere. Og bilen viste seg å være god som gull.

Og lukta er for lengst borte.

 

NAF kan fortelle deg det du trenger å vite.

Jeg tok ikke min bil til NAF fordi jeg visste jeg kunne stole på selger.

Hadde jeg aldri sett ham før, ville jeg selvsagt fått NAF til å sjekke den.

Lenke til kommentar
I alle tilfeller der en NAF test legges til grunn for et kjøp eller salg av bil er det viktig å merke seg følgende:

 

NAF Test ved kjøp er å anse som en rådgivning til kjøperen, og det er kjøperen av bilen som selv må avgjøre om bilens tilstand og helhetsinntrykk svarer til egne forventninger. Kjøperen har en selvstendig undersøkelsesplikt, og det forutsettes at kjøper prøvekjører og vurderer bilens eksteriør og interiør i forhold til egne preferanser. Dette ansvaret gjelder selv om kjøperen ikke er tilstede under testen

 

En NAF Test fritar ikke selgeren av bilen for sin lovpålagte opplysningsplikt i henhold til lov om kjøp §§18 og 19 eller lov om forbrukerkjøp §§ 16 og 17 .

 

Det finnes flere eksempler på at NAF har driti seg ut med slike kontroller og pkk. Det er bare å lete litt rundt på div forum..

Endret av eab
Lenke til kommentar
I alle tilfeller der en NAF test legges til grunn for et kjøp eller salg av bil er det viktig å merke seg følgende:

 

NAF Test ved kjøp er å anse som en rådgivning til kjøperen, og det er kjøperen av bilen som selv må avgjøre om bilens tilstand og helhetsinntrykk svarer til egne forventninger. Kjøperen har en selvstendig undersøkelsesplikt, og det forutsettes at kjøper prøvekjører og vurderer bilens eksteriør og interiør i forhold til egne preferanser. Dette ansvaret gjelder selv om kjøperen ikke er tilstede under testen

 

En NAF Test fritar ikke selgeren av bilen for sin lovpålagte opplysningsplikt i henhold til lov om kjøp §§18 og 19 eller lov om forbrukerkjøp §§ 16 og 17 .

 

Det finnes flere eksempler på at NAF har driti seg ut med slike kontroller og pkk. Det er bare å lete litt rundt på div forum..

 

Altså, de kan jo ikke ta på seg noen garantier. Det sier seg selv.. De har jo biler i alle årmodeller, og kan jo ikke gi ut noen garantier etter kontroll.

 

Du påpeker at NAF testene er verdiløse, ja, kanskje for en meget bilkyndig mann, men for Ola Normann vil en NAF kontroll være med på å gjøre et godt bilkjøp. De sjekker bilens tilstand og det kan være redningen fra et mislykket bilkjøp. (Som kan bli et mareritt). Bil er dyrt, og det lønner seg ikke kjøpe katta i sekken. Særlig om du må han den på verksted for å reparere. Der de tar oppmot 1000 kroner timen

Lenke til kommentar
De sjekker bilens tilstand og det kan være redningen fra et mislykket bilkjøp.

Du har fortsatt ingen garanti for at NAF finner feilene som er viktige å få med seg...

Nei, med hovedsaken er at de har en større mulighet for å finne feilen en Ola Normann, og etter det jeg har forstått er testen også ganske omfattende...

 

Edit:

 

De veit ofte hva de skal se etter, og hva som er svakhetene på de foskjellige modellene.

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...