Gå til innhold

Iphone begynner å bli voksen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er stolte over apple. De har faktisk kart å få mms til å være noe nytt. Selv om det har vært i tilnærmet alle andre mobiler de siste årene så en det en banebrytende nyhet for apple

Hver gang Apple lanserer noe som allerede har eksistert i mange år er det revolusjonerende.

 

Det jeg syns er mest imponerende er hvordan fanboysa klarer å snu det negative til å bli positivt. Samme hva Apple gjør er det positivt.

Det er slike kommentarer som får meg til å innse at Apple egentlig gjorde en enorm feil i går, da de annonserte MMS-støtte. Utdatert steinalder-"teknologi" som MMS har fortsatt ingen ting i iPhone å gjøre. See? I samme slengen har jeg jo bevist at du tar feil, siden jeg er svært negativ til hele MMS-driten, og i særdeleshet misfornøyd Apples knefall for fjortistrollene som har whinet om dette i snart to år nå... ;)

Det gikk med ett opp for meg at "mangelen" på MMS har fungert som en ypperlig fjortis-barriere, som har holdt det store flertallet unger med pubertetskviser unna iPhone. Synd om det skulle ta slutt, så jeg får håpe at HTC og Nokia fortsatt klarer å dra til seg mesteparten av bermen... :p

 

Er det ikke slik at Iphone er mest populær i unge aldersgrupper da?

Forholdsvis unge, men ikke fjortiser...

"M:Metrics revealed the demographic composition of iPhone users, which are similar to the demographics of other smartphone owners. They are more likely to be: male, aged 25-34, earn more that $100,000 and have a college degree, than the average mobile subscriber."

 

Altså størst gjennomslag blant yngre menn, med relativt høy inntekt og universitetsutdannelse, ifølge undersøkelsen - og det stemmer ikke så verst med mitt eget inntrykk. I tillegg er det en del som aspirerer til denne gruppen, altså studenter på høyere nivå. Men dessverre sikkert en og annen av typen "bortskjemt drittunge" som trekker ned totalen, og disse er det altså vi risikerer å få flere av nå når MMS kommer... ;)

 

http://www.mmetrics.com/press/PressRelease...0318-iphonehype

Lenke til kommentar
la meg bare få presisere at jeg ikke bestrider at iphone kan være en god telefon.

 

men det er tanken på at den automatisk skal være det beste som har blitt laget, uansett hva en sammenligner med som jeg finner uforståelig...

Vel, da skjønner jeg ikke hvorfor du tenker den tanken, helt av deg selv...men iPhone er den klart beste telefonen _jeg_ noen gang har hatt, og flere her synes det samme, men det har da alltid utgangspunkt i subjektive behov og vurderinger, og _ingen_ har påstått at den er objektivt best til alt og for _alle_. ;)

Lenke til kommentar

Tja, 100 programmer samtidig gjør jeg ikke en gang på PCen så ser ikke helt nytteverdien. Men jeg har prøvd å starte alle programmene jeg har på telefonen (N95 8GB) og det fungerte fint og tlf var fortsatt like kjapp takket være demand paging. var vel rundt 30 programmer som burde holde for de fleste. :p

Lenke til kommentar
copy-paste, mms, a2dp, sletting av sms, stemmeopptak og universalsøk? Velkommen til år 2003!

 

 

nei vent

...nei vent, iPhone var ikke engang påtenkt i 2003.

 

På den annen side: multi-touch, Unix-basert OS, 100% fingerbasert GUI - uten å rote med stylus eller uendelig mange klikk på dårlige numeriske tastatur, App Store med 25.000 softwaretitler, iTunes Store med millioner av DRM-frie låter rett inn i telefonen, innebygget støtte for Exchange og CalDav, serverbasert push-notification som gir deg tilgang til 5 eller 50 _samtidige_ push-baserte tjenester uten at telefonen jobber seg ihjel med bakgrunnsprosesser, gaming med mulighet for kobling mellom enheter som oppdager hverandre selv og med in-game stemmekommunikasjon, nye bruksområder som du aldri har forestilt deg (f.eks ble et omfattende hjelpeprogram for diabetes-pasienter, direkte integrert med personlig måleutstyr presentert som eksempel), osv, osv. Det er ikke bare _hva_ som blir implementert, men _måten_ og kvaliteten som teller - velkommen til 2009 :)

Lenke til kommentar

Det er veldig interessant å se hvordan Apple alltid klarer å lage debatt når de lanserer noe nytt, eller kommer med oppdateringer. Hvorfor?

 

Nå er det et stort tema, og mange meninger om det sikkert. Men jeg vil allikevel påstå at det ligger en slags misunnelse bak. Begrunnelsen i det er at andre selskaper lykkes ikke helt i å få til det som Apple mestrer så godt. Og det er et sammensurium av design, markedsføring, superlojale tilhengere, innovasjon og kundevennlige produkter.

 

Denne misunnelsen sprer seg så videre til forbrukerne i de "konkurrerende leirene". Klisjeen angrep er det beste forsvar lever i beste velgående hos både Apple og Microsoft sine fanbaser.

 

Jeg har fulgt debatten så langt, og det er etter min mening mange argumenter både for og imot det Apple bedriver.

 

Først og fremst så driver Apple business. Og en særdeles vellykket en i så måte. Så hvorfor skal de åpne mer opp, og gjøre ting lettere for mannen i gata, når det de allerede gjør fungerer optimalt?

 

Argumentet om at Apple går bevisst sakte frem for å sikre optimal brukevennlighet og stabilitet i OSet, er helt klart på sin plass. Det er titalls av tilfeller fra både Nokia, Sony Ericsson og Microsoft/HTC hvor OS har vært full av småfeil, eller omtrent vært kaputt. Men istedenfor å oppdatere software, har disse selskapene bare laget en ny mobil med oppdatert OS. Tungvint. Det er først i nyere tid at det foreligger omstendelig software oppdateringer hos alle nevnte produsenter.

 

Er så Apple OS v.3.0 en revolusjon? Vanskelig å svare på. Fordi det foreligger ingen mulighet til å teste det ut. "Engadget" har som eneste (så vidt jeg vet) website fått en middlertidig versjon å leke seg litt med.

 

MMS er et godt eksempel på hvordan Apple fungerer. Selskapet er lite interessert i å lansere "gammel teknologi". De ser fremover. Det er etter min mening hovedgrunnen til at MMS ikke ble lagt inn i utgangspunktet. Dessuten er det en overdrivelse å si at det er så mange som bruker MMS funksjonen. Innimellom ja, men det har aldri blitt den suksessen alle trodde det kom til å bli.

Som en alternativ tankegang, så tenkte muligens Apple at MMS kunne fremkomme som et tredjepartsprogram. MEN, så kommer det et massivt trykk fra media/forbrukere om at MMS må bare være med. Fordi det er blitt på en måte obligatorisk. Da velger Apple å vise vilje til å høre på forbrukerne, og legger ved en "gammeldags" funksjon.

 

Til forskjell er Microsoft mer åpent, og alt kan legges inn i deres OS. WinMo fungerer ganske så bra takket være tredjeparts programvare. Det er bare et problem her, og det er at kvaliteten er så utrolig varierende. Det har Apple forhindret ved sin AppStore. Og dette har igjen alle andre produsenter skjønt, og starter derfor opp sine egne.

Nå kan man jo kverrulere og si at mange av appsene i AppStore er bare tull og tøys. Ja, det er nok til en viss grad riktig. Men de fungerer bra når de først startes opp.

 

En liten kommenter til sist om Android. Til forskjell fra veldig mange andre, så tror jeg ikke det kommer til å bli noen suksess. Den gjennomsnittlige forbruker vil helst gjøre minst mulig selv, og få ting servert rett i fanget. Jeg tror at lukkede systemer vil vare lengre enn de fleste tror. "Fully served out of the box" og "Plug and Play" frasene er kommet for å bli.

 

Også er det kanskje verdt å merke seg at debatantene her inne, meg innkludert, er personer som er langt over gjennomsnittet interessert i mobiler og teknologi generelt. Vi forventer mer og vil ha "alt", NÅ! Fakta er derimot at de fleste forbrukere tenker ikke slik som folk her inne. Derfor er Apple OS v.3.0 veldig fantastisk for mange. Apple og alle de andre produsentene lever av gjennomsnittskunden, ikke eliten.

Endret av news24
Lenke til kommentar

iPhone. Merkelig hvordan alle med iphone tror at alle andre som ikke har iphone er misunnelig. Hallo? Hadde alle andre virkelig vært misunnelig, så hadde de kjøpt en iphone for lenge siden!!!

 

iPhone er mer som Opera browseren: kvalmende og guffen :ph34r:

Lenke til kommentar

@news24: Bra innlegg! En liten korreksjon bare: Muligheten for å teste ut iPhone OS 3.0 er så absolutt tilstede. Det er nok mange titusener som sitter og "leker" med iPhone OS 3.0 beta i dette øyeblikk, siden det er gjort tilgjengelig for alle registrerte utviklere - og dem er det mange av. Tror likevel jeg skal vente noen uker - altså en ny beta-release eller to - før jeg installerer det på min telefon... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

blablabla sytingsytingsyting...dette har andre hatt lenge osvosvosv....

 

Det er alltid det samme maset.

 

Jeg anbefaler folk og faktisk se den presentasjonen.

 

For og ta klipp og lim:

Det er den mest brukervennlige, rett og slett geinale klipp og lim funksjonen jeg har sett på en telefon noen gang. Og den detaljen med inteligent klipp og lim fra HTML i Safari var jo rett og slett tøff.

 

Men hva Apple lager i stand i versjon 3.0 er jo egentlig ikke poenget. Det som er poenget er alle de vanvittig mange API´ene de gjør tilgjengelige for utviklerne, og hva de bruker det til. Jeg ser et enormt potensiale her.

Lenke til kommentar

...og forøvrig så er vel disse linkene mer relevante i forhold til Algrons kommentar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hater_(person)

http://en.wikipedia.org/wiki/Fjortis

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet)

- og ja, det forundrer også meg stadig like mye at enkelte er i stand til å skrive så utrolig mye crap om ting de "ikke bryr seg om", og som ikke i alle fall ikke angår dem. Det _logiske_ er jo å ignorere ting man ikke liker, når det dreier seg om noe så banalt som produkt man rett og slett kan la være å anskaffe eller bruke, og heller fokusere energien sin på det man bryr seg om...eller hva? ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
For og ta klipp og lim:

Det er den mest brukervennlige, rett og slett geinale klipp og lim funksjonen jeg har sett på en telefon noen gang. Og den detaljen med inteligent klipp og lim fra HTML i Safari var jo rett og slett tøff.

Da har du ikke prøvd Windows Mobile. :)

Nei, listen over telefonen han har hatt, som står som signatur nedert i innlegget hans er sikkert bare ren løgn...han må jo ikke komme her og komme her, når _du_ vet best hva han har prøvd og ikke prøvd! :roll:

Lenke til kommentar
For og ta klipp og lim:

Det er den mest brukervennlige, rett og slett geinale klipp og lim funksjonen jeg har sett på en telefon noen gang. Og den detaljen med inteligent klipp og lim fra HTML i Safari var jo rett og slett tøff.

Da har du ikke prøvd Windows Mobile. :)

Nei, listen over telefonen han har hatt, som står som signatur nedert i innlegget hans er sikkert bare ren løgn...han må jo ikke komme her og komme her, når _du_ vet best hva han har prøvd og ikke prøvd! :roll:

Klipp/kopier og lim-funksjonene i Windows Mobile er mer geniale i forhold til hva Iphone kommer til å få, dessuten har disse funksjonene også vært i lang tid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...