Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Godta forelegg pga. skadeverk?


ArmenMinAU

Anbefalte innlegg

Men denne vurderingen må trådstarter selv stå for. Jeg ville klart godtatt forelegget. Da slipper man billigere unna, og slipper å bli registert i strafferegistertet.

 

Man får forelgg registrert i bøteregistret uansett, om det er pådømt i en domstol eller vedtatt frivillig er det samme. Ved domstolsbehandling kan man risikere å få høyere forelegg samt utgifter til saksomkostninger pådømt.

 

Om bevisene holder, må man vurdere inviduelt. Jeg har ikek formening om bevisene. Men vedkommende innrømmer det i tråden, så det er tydelig at han har gjort noe. Så jeg tror vedkommende tjener på å vedta forelegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor må du gjøre hærverk?

Kan du ikke oppføre deg slik som normale folk og heller ta med disse pøblene og spille fotball eller se en film?

Om alle hadde vært som deg, ville jeg ikke ha turt å tenke på hvordan verden var.

 

Som noen av de forrige posterne skrev, betal summen og vær glad for at det ikke ble dyrere.

Lenke til kommentar
Jeg tror dere skal huske at det var et usikret område med vrakbiler det gjelder...

Det er ikke innbrudd saken gjelder. Men skadeverk.

Når man knuser vinduer og lager skadeverk også på vrak, så er det skadeverk.

Og området var avsperret med gjerder. Uansett om det var enkelt å komme inn, så visste de at de ikke hadde lov til dette.

Lenke til kommentar

Det skal kort kommenteres at forliksrådet ikke er instans i straffesaker. Dersom man erkjenner de faktiske forhold og tilstår skyld kan saken pådømmes i forhørsretten.

 

Det står gjerne i teksten i forelegget at i forelegget er det inkludert en 'tilståelsesrabatt'. Forelegget er altså billigere enn det du ville fått i bot av retten, selv med tilståelsesdom. Man har gjerne to "kryss"-muligheter på foreleggsblanketten. Den ene er at du ikke anerkjenner straffeskyld. Da blir det sak, og tingrett, og hele pakka. Den andre er at du ikke er enig i utmålt beløp. Da blir det forhørsretten.

 

Dersom saken skulle blitt henlagt etter bevisets stilling ville du aldri fått forelegg. Den andre grunnen til å henlegge, prosessøkonomiske hensyn, tror jeg ikke vil bli brukt i din situasjon. Antageligvis vil det bli pådømt erstatning i tillegg til forelegget i en tingrettssak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...