Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bestemmer du deg for å gjøre lekser?


Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med å gjøre lekser en periode nå. Er rett og slett lei av å gjøre lekser, og trenger nye metoder å gjøre det på. Google har ikke vist seg å være så veldig nyttig i dette tilfellet, så jeg spør dere om tips, og deling av metoder og disiplin. Kort sagt:

Hva får deg til å gjøre lekser?

Hvordan funker din disiplin?

Når gjør du det?

Hva gjør du for å fortsette?

Hvor hen?

Med hvem?

Hvor lenge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, dette leksehelvetet er noe drit ja :) for min egen del så setter jeg meg ned på datalaben etter skolen og jobber til siste ansatt går fra skolebygget. Da pleier jeg gjerne å avtale med en lærer.

Kombinerer jeg det med musikk på øret fra f.eks Spotify om jeg ikke sitter på tynnklient så funker livet bra :)

Den legger du bare på mine dokumenter.

 

Jeg pleier stort sett å gjøre de alene, men hvis andre blir med i klubben pleier jeg gjerne å snakke litt. De er jo der fordi de sliter like mye.

 

Utfyllende nok=?

 

Kan du beskrive disse metodene som i følge deg ikke funker?

Lenke til kommentar

En ting som er viktig for meg er å ikke få den følelsen av at det er meningsløst, det jeg driver med. Noe som skjer ofte, bare sett deg inn i det og ta en ting av gangen.

Og tenk på at det du gjør nå kommer til å belønne deg med bedre karakterer, og at du kan gjøre morsomme ting etterpå, men ikke før du har gjort leksene.

Lenke til kommentar

Jeg ender ALLTID, opp med å sitte på diskusjon.no og msn mens jeg gjør lekser. Dette går ikke. Til neste år når jeg begynner med r-matte og fysikk må det ta en slutt. Jeg trenger STRUKTUR.

 

Har faktisk vurdert å prøve å finne ut om det går an å blokkere msn og slikt fra macen. Problemet er jo selvsagt at jeg selv vil kunne låse det opp igjen. Men om det fantes en slik bare-en-time-hver-dag elns.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sitti på skolen, men får bare gjort dette 2 timer i uka (og 1-2 timer på morgenen, men det orker jeg rett og slett ikke) i såkalt "flexitid". Ellers får vi ikke vært på skolen etter skoletid. Merker selv at jeg jobber mye bedre på skolen eller andre steder, men de er ikke så veldig praktisk tilgjenglig nå. Jeg bor et stykke unna en café eller bilbotek, og skulle gjerne dratt dit for å gjøre lekser.

 

Mine feilslåtte metoder er at jeg aldri får begynt, og synes at det er så kjipt at jeg må gjøre det at jeg rett og slett ikke gjør det før jeg virkelig må, med et kanskje dårligere resultat. I går var dette samt at jeg var sliten grunnen til at jeg ikke gjorde noe.

 

Når jeg bestemmer meg for å gjøre lekser går jeg gjerne bort fra dataen min, og ned, eller på laptopen.

 

Det varierer i forhold til hvor mye jeg liker faget, dersom det dreier seg om matte, er det ikke noe stort problem.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Hva får deg til å gjøre lekser?

Tanken på kor deilig det blir å vere ferdig! Eg veit korleis det er å ha leksene hengande over deg heile dagen, så eg prøver å berre blir ferdig med dei med ein gong. ;)

 

Når gjør du det?

Prøver å få gjort det mest mogleg rett etter skulen, om ikkje eg går ein tur med hunden først ;)

 

Hvor hen?

Heime, og i studietidene på skulen (har såkalla "Utvida Skuledag", så har eigentleg lite lekser heime)

 

Hvor lenge?

Nokre veker kan eg sitte fleire timar dagleg, andre gongar gjer eg nesten ingenting.

 

:)

Lenke til kommentar
Skulle gjerne sitti på skolen, men får bare gjort dette 2 timer i uka (og 1-2 timer på morgenen, men det orker jeg rett og slett ikke) i såkalt "flexitid". Ellers får vi ikke vært på skolen etter skoletid. Merker selv at jeg jobber mye bedre på skolen eller andre steder, men de er ikke så veldig praktisk tilgjenglig nå. Jeg bor et stykke unna en café eller bilbotek, og skulle gjerne dratt dit for å gjøre lekser.

 

Mine feilslåtte metoder er at jeg aldri får begynt, og synes at det er så kjipt at jeg må gjøre det at jeg rett og slett ikke gjør det før jeg virkelig må, med et kanskje dårligere resultat. I går var dette samt at jeg var sliten grunnen til at jeg ikke gjorde noe.

 

Når jeg bestemmer meg for å gjøre lekser går jeg gjerne bort fra dataen min, og ned, eller på laptopen.

 

Det varierer i forhold til hvor mye jeg liker faget, dersom det dreier seg om matte, er det ikke noe stort problem.

Det jeg sier nå er kanskje ikke den beste metoden, men en som funker for meg.

Sitt oppe med bøker og hele pakka til neste morgen, gå på skolen og gå i dørken når du kommer hjem. Det er hva jeg kaller et skikkelig skippertak og hjelper veldig når helvete er som værst. Jeg fikk over middels på en innlevering om Cubakrisen når jeg gjorde dette.

 

Grunnen til at jeg selv anvender en slik meotde er fordi jeg har oppdaget at det å sitte oppe gjør at jeg blir mer skjerpet og får gjort unna mer enn vanlig.

Anbefaler å ikke gjøre det for ofte.

Lenke til kommentar

jeg har same problem ender hele tida opp på diskusjon.no og msn. jeg har et tonn med lekser og en særoppgave som jeg bare har en uke på nå. det som bruker å skje for meg er at jeg blir sittende oppe dagen før de skal leveres og døgne når jeg gjør lekser, men det er ikke smart for jeg bruker hele helga til å bli ordentlig våken igjen med tanke på at jeg sitter oppe til kl 2 på natta og spiller. håper noen her kan hjelpe meg og fant ikke noe særlig hjelp i det som allerede er kommet som svar.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å tro det har med selvdisiplin og vaner å gjøre.

 

Nå planlegger jeg å gjøre lekser 16:00 og utover, kanskje dette på torsdag og fredag også.

 

Det jeg sier nå er kanskje ikke den beste metoden, men en som funker for meg.

Sitt oppe med bøker og hele pakka til neste morgen, gå på skolen og gå i dørken når du kommer hjem. Det er hva jeg kaller et skikkelig skippertak og hjelper veldig når helvete er som værst. Jeg fikk over middels på en innlevering om Cubakrisen når jeg gjorde dette.

 

Grunnen til at jeg selv anvender en slik meotde er fordi jeg har oppdaget at det å sitte oppe gjør at jeg blir mer skjerpet og får gjort unna mer enn vanlig.

Anbefaler å ikke gjøre det for ofte.

Ai! Det har jeg ikke planer om å gjøre, har funnet ut at en stabil søvnrytme er best. Har ikke døgna for å gjøre lekser, men har gjort mye lekser på natta. Jeg blir skjerpet når jeg først kommer i gang, men det er ikke alltid like lett.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Sliter med det samme selv. Trist når man går sisteåret og har lyst til å søke medisin, men ikke GIDDER å få gode nok karakterer.

 

Litt av redninga lå i å lese "memo-håndboka" av Oddbjørn By. Jeg gjør riktignok ikke mer lekser (kanskje til og med mindre), men jeg husker mer av av fag som religion og historie, og det resulterer i litt bedre karakterer. Innleveringer er det verre med, og ofte ender det med at jeg ikke orker å gjøre dem i det heletatt. Særemnet mitt skulle vært ferdig før jul, og jeg har kun skrevet 7 sider ... Heldigvis tar læreren imot i enda et par uker, så da blir det snart sterk kaffe og febrilsk skriving på meg.

 

Håper flere har tips her (utenom døgning og kaffe), for jeg trenger det også ...

Lenke til kommentar
Det jeg sier nå er kanskje ikke den beste metoden, men en som funker for meg.

Sitt oppe med bøker og hele pakka til neste morgen, gå på skolen og gå i dørken når du kommer hjem. Det er hva jeg kaller et skikkelig skippertak og hjelper veldig når helvete er som værst. Jeg fikk over middels på en innlevering om Cubakrisen når jeg gjorde dette.

 

Grunnen til at jeg selv anvender en slik meotde er fordi jeg har oppdaget at det å sitte oppe gjør at jeg blir mer skjerpet og får gjort unna mer enn vanlig.

Anbefaler å ikke gjøre det for ofte.

 

Denne metoden er den eneste som funker for meg også. Merkelig hvordan man begynner å jobbe bedre etter klokka 11 på kvelden :/

Lenke til kommentar
Det jeg sier nå er kanskje ikke den beste metoden, men en som funker for meg.

Sitt oppe med bøker og hele pakka til neste morgen, gå på skolen og gå i dørken når du kommer hjem. Det er hva jeg kaller et skikkelig skippertak og hjelper veldig når helvete er som værst. Jeg fikk over middels på en innlevering om Cubakrisen når jeg gjorde dette.

 

Grunnen til at jeg selv anvender en slik meotde er fordi jeg har oppdaget at det å sitte oppe gjør at jeg blir mer skjerpet og får gjort unna mer enn vanlig.

Anbefaler å ikke gjøre det for ofte.

 

Denne metoden er den eneste som funker for meg også. Merkelig hvordan man begynner å jobbe bedre etter klokka 11 på kvelden :/

Uff, slik var det for meg også den gangen jeg hadde lekser!

Lenke til kommentar

Har begynt smått nå, men det er horribelt at man skal være så dårlig i form de dagene man må gjøre lekser. :hmm:

 

Kanskje jeg skal vurdere en natt hvor jeg døgner meg ferdig med store mengder lekser. Synes det er mye lettere å gjøre lekser på natta selv, spesielt hvis jeg er i bedre form. De første få timene etter skolen er veldig tunge. Er ofte sliten, sulten og noen ganger svimmel og lett hodepine (som i dag).

Endret av Crash
Lenke til kommentar

hver gang jeg måtte gjøre lekser og/eller pugge til en prøve, så satt jeg i badstua og gjorde dem. uten varme på selvsagt.ellers satt jeg i bibliotekstuen. der ble jeg ikke fristet til å hverken skru på tv eller pc. enten var det å stirre i veggen å kjede seg eller så kunne jeg "more" meg med herlig kjemi,matte,norsk,engelsk osv. valget endte alltid med at jeg gjorde det jeg måtte gjøre.

 

finn deg et sted hvor man unngår fristeleser som tar fokus vekk fra lekser og pugging til prøver;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...