Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk tentamen skjønnliterær - å ta valg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal skrive en sakprosa tekst må du jo skrive en saklig tekst. Da kan du for ekselpel skrive en artikkel, der du skriver om både positive og negative sider om det å ta valg her i livet. Hvilke valg som kan være vanskelige, og om de medfører konsekvenser eller andre muligheter.

Ja... kommer ikke på noe mer nå :p

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skjønte det første innlegget mitt helt så kan jeg forklare litt bedre her.

Det jeg mente er at du kanskje kommer til å ta noen valg her i livet, veldig snart, som kanskje ikke alle liker. Men du gjør det fordi det gir muligheter osv...

 

Annet du kan skrive om er kanskje valg du har kommet over før, eller valg du kanskje vet du kommer til å ta etterhvert.

(Bare si ifra hvis jeg forklarte dårlig eller noe lignende)

 

Natrich

Lenke til kommentar

Hehe, har akkurat samme oppgave. bare at jeg ska skrive en skjønnliterær tekst i nynorsk og en sakprosa tekst i bokmål.

sånn som jeg har gjort da, det er å lese veldig godt på det som står på udir siden. også har ei i klassen min fått tak i sånn rettskrivningsprogram eller noe, som jeg skal få.

 

vi får ikke oppgavene før i mårra. på selve dagen.-.- menmen. når ska du ha tentamen?

Lenke til kommentar

hallo folkens takk for alle innlegg dere har sendt setter stor pris på det, men i dag skrev jeg atikkel/debattartikkel og det gikk kjempe bra syns nå jeg da.

 

P.S fikk bare lest de innleggene som var i går.

 

Ok ctarli

 

Takk Natrice skjønte det nå. Så bra skadsm. Ja jeg har lagt den til inni innlegget mitt: Ta den gjerne med på dagen dere skal skrive, det gjorde jeg med min forrige artikkel som en annen på diskusjon.no hadde hjulpet meg med. Dette hjalp meg veldelig. Bare hyggelig.

 

Ok linnjeanette jeg skal også skrive nynorsk skjønnliterær i morra, men har fritak så skal skrive den på bokmål. Har hatt tentamenen i dag skal ha enda en norsk tentamen i morra. Men da skal jeg skrive skjønnliterær sånn som du. Skal også skrive om valg da å.

 

Tusen takk for de som lagde denne siden den er bare helt topp! Har hjulpet meg med 2 stil oppgaver nå, takk for hjelpen!!

 

Takk thrice og takk mr bojangles

Tentamen_20norsk_20bokm_c3_a5l_20_20v_c3_a5r_20_202009_1_.doc

Endret av MMDH1602
Lenke til kommentar

Hey hey people skal skrive skjønnliterær i morgen om å ta valg, kunne noen hjelpe meg?

Kan dere også forklare hvordan en skjønnliterær tekst er bygd opp og gi meg noen tips. Fortell meg også noen sjangre i en skjønnliterær stil.

Endret av MMDH1602
Lenke til kommentar

Google, bruk google. Her har jeg samlet noen lenker:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Novelle

http://no.wikipedia.org/wiki/Drama

 

Antar du skriver novelle, da bør du tenke gjennom:

-Konflikten i novella, hva skal den være om (den må være valg for din del, men enda mer spesifikt hva?)

-Karakterer

-God skrivestil, bruk metoder for å få den spennende, dramatisk eller skummel. Bruk virkemidler som sammenlikning, metaforer, paralelle handlinger, frampek og mer.

-Velg synsvinkel

 

Skal ikke skrive mer nå, dersom du ønsker inspirasjon, kan du lese novella mi her Jeg har spesielt beskrevet være for å få en slags paralell, og har også beskrevet sanseutrykk.

 

Lykke til på tentamen! Forbred deg dog i bedre tid neste gang ;)

Lenke til kommentar

Mine tips:

- Skriv norsk. Kutt ut engelske uttrykk.

- Vær konkret. Lange setninger er slitsomme å lese. Kutt ut gummiord, få fram budskapet ditt til leseren.

- Jeg leste nettopp teksten din om yrket jagerflypilot, og jeg ser at du bruker "ham" på helt feil plass. Er du ikke sikker på "ham"-bruken, skal du kun bruke "han".

- Gå dypt inn i oppgaven. Skriv noe som skiller seg ut. Ha et budskap som gir en stemning, og gir leseren en følelse av å ha oppnådd noe, i stedet for å ha kastet bort ti minutter på å lese stilen din.

- Stans før det er for sent! Ikke skriv for å få mange sider.

- Skriver du novelle, følg sjangertrekkene.

Endret av Rotteh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da merkelig.. du skulle ha hatt fritak du. Oppgavene var: artikkel, innlegg, kåseri/essay, innlegg(debatt). Jepp det var gøy! hehe ja det var det jeg skrev på tentamen. Ok ok, skal gi deg dem.

 

Nummer 1 Bokmål eller nynorsk

Skriv en artikkel i et ungdomsmagasin om et yrke du kunne tenke deg å velge. I artikkelen bør du skrive hva yrket går ut på, hvilken utdanning som kreves og hvorfor en bør velge akkurat dette yrket.

Velg tittel selv. (Denne valgte jeg)

 

Nynorsk: det står akurat det samme.

 

Oppgave 2.

Voksne tar ofte valg som får stor betydning for livet ditt. Dette kan medføre nye familiemedlemmer, nytt bosted, nye venner.....

 

Skriv et innlegg du skal holde i forbindelse med en konferanse som skal ta opp disse problemstillingene.

Tittel: Voksnes valg - barns bekymringer!

 

Nynorsk; akurat det samme..

 

Oppgave 3. bokmål:

Skriv et kåseri/essay der du takker de gamle som gjorde valg som har fått betydning for deg.

Velg tittel selv.

 

Oppg 4.

I debatten om norsk skole har det kommet frem påstander om at dagens ungdommer er late, har høy trivselsfaktor, men velger bort faglig innsats.

Skriv et innelgg i denne debatten om norsk skole.

Velg tillel selv.

 

5.

Det er mange valg i livet som skal tas. Skriv et intervju eller en reportasje om en person som har tatt et viktig valg. Velg overskrift selv.

 

P.s grunnen til at vi får disse oppgavene er at vi kommer til å få disse typer og gjøre i eksamen... sa lærerne i vertfall.

 

Tentamen i morra så kan ikke gi flere tips eller innlegg. Good luck and goodnight!!!!!

Lenke til kommentar

Der tar du feil har spurt jeg å læreren sa at det var helt greit... "ta med hva dere vil bortsett fra en levende person" :!:

 

Ok skal følge tipsa dine :p

 

Setter stor pris på at du leste teksten min. Og mange takker for tilbakemeldingene dine! Hvet det, dessverre trodde jeg man brukte "ham" som en person som man ikke hviste hvilket kjønn det var.. Gi en tilbakemlding på hva det er, er du snill, men kommer ikke til å svare eller se på den nå må stikke grunnet tentamen i morra. Må ikke bli for seint vettu, DOH klokka er 23!! :p

 

Natta takk for hjelpen!! :tease:

Endret av MMDH1602
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...