Gå til innhold

Asetek vannkjølingssett, "WaterChill" til 1400kr!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville heller lagt en 1000lapp til i et skikkelig vannkjølingssystem !

Waterchill blir nok litt lite og spinkelt i forhold til swiftech og AC

 

100 spenn på at Waterchill er bedre enn Swiftech settet! Swiftech benytter jo Black Ice Micro radiatoren, den er jo mildt sagt "svak".

 

Testen på OCS viser jo at WC er meget bra. 3 grader under magnum som hadde max perf er ikke dårlig akkurat.

 

og AC? De blokkene stinker jo! EVO blokka ble jo knust med opptil 6 grader av magnum i en test her OK.no - og når prisen er 700kr så er ikke det noe "bra kjøp" akkurat.

Lenke til kommentar
Jepp på microplex er det bare 1400kr for dette settet.

 

Og da var morroa over, Asetek har satt foten ned og Microplex får ikke lengre lov å selge Waterchill. Det ble rett og slett for billig mente Asetek. Forstå det den som kan...

Sikkert fordi Asetek har et bedre tilbud fra 3Dfxcool. Litt kjipt å hindre fri konkurranse på den måten men. :(

 

Men jeg ville nok sett andre steder etter vannkjøling. Swiftech er ikke så bra. Stygge er de også. Finnes penere og bedre vannblokker der ute.

Lenke til kommentar

Vi kommenterer oftest ikke vore forhandlere offentligt, men i dette tilfælde har vi valgt at gøre det.

 

Som flest har bemærket har (havde) vi to forhandlere i Norge af WaterChill. Begge har solgt meget godt og konkurrence er godt for alle.

 

Det viste sig dog, at en forhandler ikke har holdt sig til på et fornuftigt prisniveau, hvorfor vi har været tvunget til at stoppe samarbejdet. asetek er selvfølgelig interesseret i, at kunderne får den bedst mulige pris, men at sælge til kostpris er kortsigtet, idet det ødelægger markedet og vil få prisen til at stige på sigt.

 

Vi har set emails, hvor folk kalder en anden forhandler for blodsugere etc. hvilket er helt urimeligt, idet de har solgt til MSRP (manufacturers suggested retail price)

 

Vi beskytter/ødelægger ikke nogen, og konkurrence er fin med os - vi tjener jo det samme uanset.

 

Det det handler om er, at vi prøver at gøre vores produkter interessante for vores forhandlere, men hvis en forhandler sælger til kostpris gider ingen andre tage produktet ind. Dermed får forhandleren monopol og kan derefter sætte en meget høj pris. På kort sigt er det selvfølgelig fint for dem der når at få produktet billigt, men for alle andre er det en dårlig situation.

 

Vi ved ikke om der vil ske dette i denne sag, men det er kortsigtet at sælge til kostpris, og vi prøver at undgå dette. Vi kan dog ikke forhindre eller kontrollere hvad vores produkter sælges til, men vi har da en mening :) For at bevare konkurrencen, kommer der snart en mere fohandler i Norge, så der igen er to autorisede forhandlere af WaterChill.

Lenke til kommentar

Det å selge produkter til kostpris er ett triks for å få monopol på varen. Mange har prøvd det og lykkes. Problemet er at når de har oppnådd det de vil øker de prisen til SRTP og kanskje til og med over det. In the end vil en slik måte å gjøre ting på ødelegge for produktet og produsent. Så jeg har all forståelse for at asetek stopper samarbeidet med MP

 

Har vært snakket om før dette, da det virker som om MP prøver å få monopol på varene de selger. Enten ved å kreve det fra produsent eller å gjøre som vi ser her. Å kreve at Asetek skal kutte ut 3dfxcool var vel ikke mulig, så da prøvde de alternativet. Bra at Asetek ikke ville godta det, da det på sikt ville ødelagt for Asetek i Norge.

 

Til de av dere som fikk waterchill til den prisen vil jeg bare si gratulerer. Resten av oss må nok godta SRTP hos de andre leverandørene av Asetek produkter (jeg betaler gjerne 300,- kr mer for å sørge for at Asetek vil bestå in the long run i Norge).

 

Men på den annen side, jeg har jo kjøpt en Vapo PE fra databutikken til 4250,- inkludert frakt så jeg kaster vel litt stein i glasshus her ved å si dette ;)

Lenke til kommentar
Det å selge produkter til kostpris er ett triks for å få monopol på varen. Mange har prøvd det og lykkes. Problemet er at når de har oppnådd det de vil øker de prisen til SRTP og kanskje til og med over det. In the end vil en slik måte å gjøre ting på ødelegge for produktet og produsent. Så jeg har all forståelse for at asetek stopper samarbeidet med MP

 

Dersom prisen igjen skulle økes så vil det jo ikke være noe problem for 3dfxcool eller andre aktører å igjen ta inn Waterchill ;) Slik reguleres markedet og Microplex vil være mer tjent med å selge produktet til en såpass lav pris at andre aktører ikke vil konkurere. Å øke prisen til f.eks 2000kr vil derfor i praksis ikke la seg gjennomføre.

 

Det å selge produktet til kostpris er ett triks for å markedsføre seg selv, varen og for å få monopol. Hvem er mest tjent med lave priser? Jo det er oss forbrukere!

 

Dersom dette ikke var tilfellet ville jo langt flere produsenter sørget for at varene deres ikke ble solgt for mindre enn veiledende pris ;)

 

Asetek verner om 3dfxcool og ikke oss forbrukere.

 

Til de av dere som fikk waterchill til den prisen vil jeg bare si gratulerer. Resten av oss må nok godta SRTP hos de andre leverandørene av Asetek produkter (jeg betaler gjerne 300,- kr mer for å sørge for at Asetek vil bestå in the long run i Norge).

 

Hva er poenget med konkuranse om produsenten fastsetter en minimumspris? Dersom alle er bundet til å selge for 1795kr så hjelper det ikke om er er 2, 5 eller 1000 butikker som selger det.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det MP gjør ved å senke prisen til kostpris er kun for å ødelegge markedet for waterchill. De fikk inn en forsyning, satt prisen til det samme som 3dfxcool og satt ned prisen for å lage blest om det (det ble ikke solgt mange sett til den prisen). Jeg tviler sterkt på at MP ville fortsatt med den prisen over lengre tid, de regnet nok med at asetek ville gjøre det de nå har gjort (genialt trekk egentlig om en ser på det med forretningsøyne).

 

Forbrukerene som er tidlig ute er tjent med at MP "ødelegger" markedet ved å selge dette til en så lav pris. Men det vil bli vanskeligere for 3dfxcool å tjene penger (det vil bli solgt ferre waterchill sett enn om MP ikke hadde gjort dette, dermed vil flere handle andre varer hos dem) på vannkjøling en stund fremover nå....

 

3dfxcool har jo "kuttet ut" Magnum til fordel for waterchill (ikke det glupeste de har gjort spør du meg).

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at det MP gjør ved å senke prisen til kostpris er kun for å ødelegge markedet for waterchill.

 

jeg gir vel blanke f'en i om 3dfxcool taper penger om det gagner meg/forbrukerne?

 

Jeg tviler sterkt på at MP ville fortsatt med den prisen over lengre tid,

 

Så du mener det er bedre at alle må betale 1795kr enn at noen slipper unna med 1395kr og resten må betale 1795kr?

 

3dfxcool har jo "kuttet ut" Magnum til fordel for waterchill (ikke det glupeste de har gjort spør du meg).

 

De selger nå fortsatt Magnum sett og Microplex kan da ikke ha skylda for at 3dfxcool kuttet ut et bra produkt?

 

Jeg kan fortsatt ikke forstå at det er bra for forbrukerne at en produsent diktere hvilken pris produktet skal ha. Greit nok dersom det blir sagt rett ut at det er for 3dfxcool sin skyld, men det er jommen meg ikke ofte jeg ser at et firma får negativ omtale pga billige produkter! Det er heller ikke ofte jeg hører om at priser blir fastsatt på en slik måte som dette her. Sist jeg hørte om det var i historietimen min, vi hadde om Sovjet...

 

Kunne likt å se den som klager på Elkjøp dersom de skulle ha et tilbud på en vare som Expert også selger...

 

Asetek hindrer fri konkuranse - punktum!

Lenke til kommentar

Du må huske på at lav pris = flere solgt. Flere solgte = mer penger tjent.

Det er bedre å selge mye til en lavere pris enn få til høyere pris.

 

For hvis MP øker prisen over SRTP så vil de ikke selge noen fordi 3Dfxcool da selger de billigere igjen. Så jeg ser egentlig ikke problemet.

Det blir jo som Anders sier, at markedet vil justere seg selv.

 

I tillegg så er det mange som foretrekker den ene fremfor den andre, så 3Dfxcool ville fått solgt sin del. Det er det ingen tvil om egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...