Benbels Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Hei Jeg fikk en ny intern harddisk av en kamerat her om dagen og da tenkte jeg at jeg skulle sette den inn i pcen min. Men det har seg slik at når jeg åpnet kabinettet så fant jeg ut at jeg ikke har flere ledige 40 pin ledninger. (Tror det er det det heter) Så hva skal jeg gjøre da, noen som har en løsning?
Benbels Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Skrevet 8. mars 2009 Kjøpe det? HER Okei men må jeg fjerne den gamle jeg har da eller kan jeg bare koble den sammen til den jeg har fra før?
Durochris Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Det er jeg ikke sikker på, men kan du ikke koble 2 sånn kabler i HK?
Benbels Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Skrevet 8. mars 2009 Det er jeg ikke sikker på, men kan du ikke koble 2 sånn kabler i HK? Nja, er ikke sikker. (Er ganske ny på det inni pcen) Dette er hovedkortet.
GullLars Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Det ser desverre ut som hovedkortet ditt kun har 1 IDE inngang (40-pin), men som en gladnyhet ser det ut som du har 6 SATA innganger. Dvs at enten må du koble ut det som sitter på kobling nr 2 på din nåværende IDE ledning og finne en tilsvarende enhet med SATA grensesnitt, koble til harddisken du fikk nå over USB med et adapter, eller kjøpe deg en ny harddisk med SATA. Forresten: Hvis du ikke har noe som bruker IDE ledning så kan du kjøpe en sånn og koble den i den gule breie porten på hovedkortet. De aller fleste elektronikkbutikker har IDE kabler. (biltema, klas ohlson, klart svar...)
Benbels Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Skrevet 8. mars 2009 Det ser desverre ut som hovedkortet ditt kun har 1 IDE inngang (40-pin), men som en gladnyhet ser det ut som du har 6 SATA innganger. Dvs at enten må du koble ut det som sitter på kobling nr 2 på din nåværende IDE ledning og finne en tilsvarende enhet med SATA grensesnitt, koble til harddisken du fikk nå over USB med et adapter, eller kjøpe deg en ny harddisk med SATA.Forresten: Hvis du ikke har noe som bruker IDE ledning så kan du kjøpe en sånn og koble den i den gule breie porten på hovedkortet. De aller fleste elektronikkbutikker har IDE kabler. (biltema, klas ohlson, klart svar...) Forsto ikke så veldig mye men litt men jeg har en kabel koblet til den gule greia men det er bare en disketleser så den er ikke så viktig. Kan jeg kjøpe en IDE kabel å koble den inn der disketleseren var, vil harddisken funke da? Hardisken er av merket Western Digital WD2500JB
GullLars Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 I såfall kan du bare plugge ut den kablen som står i diskettstasjonen og putte den i harddisken... Hvis jeg ikke tar feil. Passer den så skal det funke.
Benbels Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Skrevet 8. mars 2009 I såfall kan du bare plugge ut den kablen som står i diskettstasjonen og putte den i harddisken... Hvis jeg ikke tar feil. Passer den så skal det funke. Det har jeg prøvd, det funker ikke. Disketleseren bruker mindre kabel. Men hvis jeg kjøer en ny IDE kabel og kobler den til den gule greia. Vil den funke da?
Durochris Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Hvis du ikke har plass til den siste IDE HDD, må du vel bare kaste den og heller kjøpe en SATA HDD.
Benbels Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Skrevet 8. mars 2009 Hvis du ikke har plass til den siste IDE HDD, må du vel bare kaste den og heller kjøpe en SATA HDD. Går det ikke ann å kjøpe en ny IDE kabel med flere utganger enn den jeg hadde?
007CD Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Du bruker ingen IDE kabler nå i maskinen gjør du? Hvis ikke så må du kjøpe en IDE kabel, alle IDE kabler har 3 plugger, 1x til hovedkortet og 2 til enheter. Flere utganger får du IKKE da enhetene som skal stå på IDE har bare 2 instillinger etter hvilken plassering du har de på. Og om du da hadde hacket inn en til så hadde det blitt krasj og ingen enheter på den kabelen ville ha virket skikkelig. Det finnes også kina overganger fra IDE til SATA, disse er dog gambling, de funker med enkelte harddisker men ikke alle.
Benbels Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Skrevet 8. mars 2009 Du bruker ingen IDE kabler nå i maskinen gjør du?Hvis ikke så må du kjøpe en IDE kabel, alle IDE kabler har 3 plugger, 1x til hovedkortet og 2 til enheter. Flere utganger får du IKKE da enhetene som skal stå på IDE har bare 2 instillinger etter hvilken plassering du har de på. Og om du da hadde hacket inn en til så hadde det blitt krasj og ingen enheter på den kabelen ville ha virket skikkelig. Det finnes også kina overganger fra IDE til SATA, disse er dog gambling, de funker med enkelte harddisker men ikke alle. Jeg har en som IDE kabel som er koblet til og alle portene er i bruk. Så da er det vel ikke vits for meg å bruke denne harddisken siden det ikke finnes ledninger med flere utganger?
GullLars Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Hvis du allerede har 2 IDE harddisker så får du ikke koblet den til internt nei. Men det er ikke noe vits i å kaste den eller kvitte seg med den fordet, du kan jo fint bruke den som en ekstern harddisk ved å kjøpe et eksternt kabinett eller en IDE-til-USB dongle til et par hundrelapper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå