Gå til innhold

Ikke død likevel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd at de ikke satser på ultraentusiastene. Jeg føler at det er et markedspotensiale i en mellomting mellom toppklassen til CaNikon og bunnklassen til PhaseOne/Leaf/Hasselblad. Noe med 645-format, pixeltettheten til CaNikon 1Ds/D3x, mulighet for høy ISO (1600-3200) og raskere seriebilder enn dagens mellomformat. Altså en slags 1Ds/D3x med 645-størrelse på sensoren. Helst under eller rundt 100 000 kr.

Lenke til kommentar
Eller et digitalt bakstykke til Hasselblad/Mamiya/Contax som ikke krever at man pantsetter hus, bil, kone, barn og hund før man får råd. Kunne godt tenkt meg en slik til 503cx'en.

Du er ikke nødt til å kjøpe det nyeste og dyreste bakstykket, vet du?

 

Du kan få et nytt PhaseOne P20+ til Hasselblad V for USD 9.900. Eldre bakstykker er også mulig å få tak i brukt til forholdsvis rimelig pris.

Lenke til kommentar

Jeg vet. Men stikkordet her er forholdsvis (rimelig pris). Hvertfall i forhold til hva man får kontra fullformat kameraer fra Canon/Nikon/Sony.

 

Nå skal det sies at jeg ikke vurderer å gå til innkjøp av et digital bakstykke, jeg klarer meg utmerket med film. Men vil gjerne at dette markedet skal utvikle seg slik at amatører/entusiaster kan være med på leken i framtiden.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Mesteparten av utviklingen etter sigende var ferdig allerede i 2007. Desverre var Pentax da i en situasjon hvor de måtte prioritere beinhardt. Og det gikk på bekostning av 645D.

 

En del reakskoner på denne nyheten har gått på at det er galskap å lansere noe slikt i disse nedgangstider. Mulig det. Men siden resten av bransjen har satt bremsene på i mer normale prisleier, så kanskje nettopp det er den åpningnen Pentax trenger for å gjennføre visjonen om mellomformat. Det åpner for at de kan flytte utviklings og markedsføringsressurser til mellomformatet, uten å miste terreng i APS landskapet. A golden opportunity, kanskje :)

Lenke til kommentar
Jeg vet. Men stikkordet her er forholdsvis (rimelig pris). Hvertfall i forhold til hva man får kontra fullformat kameraer fra Canon/Nikon/Sony.

Vel, det er jo ei anna låt enn det du kom med først.

 

Nå skal det sies at jeg ikke vurderer å gå til innkjøp av et digital bakstykke, jeg klarer meg utmerket med film. Men vil gjerne at dette markedet skal utvikle seg slik at amatører/entusiaster kan være med på leken i framtiden.

Mellomformat var jo aldri særlig egnet prismessig for amatører/entusiaster uten tykke lommebøker, og jeg mistenker at det kommer til å ta laaang tid før det eventuelt blir slik i vår digitale verden, så lenge du ønsker å kjøpe nytt.

 

I bruktverdenen har jeg sett et 16 megapixels bakstykke som passer Hasselblad V til "bare" rundt 15 000 kroner. Det er vel omtrent der vi må regne at bruktprisene havner i beste fall, så lenge selger kjøpte det til 100 000 kroner eller det dobbelte.

 

For nytt utstyr er det vanskelig å masseprodusere så store sensorer, og prisen blir deretter; selv en pris som var barbert for evt. "overprising" fra leverandøren ville antakeligvis vært usmakelig for deg og mange amatører.

Lenke til kommentar

Når det gjhelder dette med Japan alene, så er det kanskje verdt å merke seg at en av grunnene til at 645D ble satt på vent, er at de mente de ikke hadde infrastruktur til å følge opp service godt nok.

En ren Japan lansering i første omgang, vil nok gjøre det atskillig enklere å bygge en slik infrastruktur. Japan er tross alt relativt lite sånn rent geografisk.

 

Hm. Når jeg først leste dette var jeg egentlig ganske skeptisk. Men jo mer jeg tenker på det, jo mer logisk virker det. Markedet er jo der, selv om det er lite.

Lenke til kommentar
Når det gjhelder dette med Japan alene, så er det kanskje verdt å merke seg at en av grunnene til at 645D ble satt på vent, er at de mente de ikke hadde infrastruktur til å følge opp service godt nok.

En ren Japan lansering i første omgang, vil nok gjøre det atskillig enklere å bygge en slik infrastruktur. Japan er tross alt relativt lite sånn rent geografisk.

Det er et godt poeng. En profesjonell tjeneste- og vedlikeholdsinfrastruktur koster ganske mye, og krever at markedet enten har en viss størrelse eller at man punger ut med en del ekstra penger for å være med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er ikke mye av poenget med 645 at sensoren er 60x45mm? Hvorfor bare 36x48?
Fordi de fleste digitale mellomformat er crop-formater... Jeg gjetter på at de kanskje har brukt omtrent samme spesifikasjoner som Leica (30x45mm med 37MP). Det skulle gi en normal (sensordiaginal) på 54mm.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...