Gå til innhold

Svenskehandel - hva kjøper man?


Anbefalte innlegg

For de av oss som ikke er helt inne i denne svenskehandel/harrytur greia, hvilke produkter er det man skal kjøpe med seg hvis man ender opp med å befinne seg på andre siden av grensen? Tenker da spesifikt på type "dagligvare". Alkohol og tobakksvarer sier seg jo selv.

 

Hvor er det penger å spare, hvor er det ikke penger å spare? Hva er grei kvalitet, hva er dårlig kvalitet? Er det ting de selger i Sverige som vi ikke har her hjemme som man bare må handle?

 

Finnes jo så klart ikke noen fasitsvar her, men jeg kunne tenkt meg å høre hva folk mener om dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan man f.eks kjøpe (fra mandagens tur til søta bror)

 

img_5483.jpg

 

Ellers er det en del å spare på det meste av matvarer (med unntak av brød produkter og noen andre ting)

 

Stor test i nettavisen her om dagen:

 

http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2557336.ece

 

De fleste varene koster jo det samme i Svenske kroner som i Norske, og da sparer du jo valutaforskjellen om ikke annet. Kjøtt/kylling/kalkun etc pleier du å kunne spare MASSE på.

Jeg kjøpte f.eks over 3 KG kalkunbryst (filet) for ca 160 kroner totalt) og biff etc er også nokså billig der.

 

Noe annet jeg sparte utrolig mye på var C-vitamin. Et rør med 20 1000mg brus tabeletter koster jo ca 70-80 kroner på apoteket her i Norge, mens i Sverige kostet de samme 20 svenske kroner...altså rundt 16 kroner.

 

Brus og smågodt kan du også spare en god del på. Ca 4 kroner per boks med Cola/cola produkter. Smågodt 6,90 svenske kroner per HG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i Sverrige så får man jo litt andre produkter og merker en det man har i Norge, noe som kan være litt spennende og prøve ut dersom man alltid handler i Norske butikker. Når det gjelder hva du kan spare på så er det kjøttvarer, godteri, drikke og tobakk-varer og enkelte andre ting. Kjøper ofte feks Lambi dorull når vi er Sverrige siden det er så billig der i forhold til i Norge, det samme gjelder enkelte Apotek midler og spesialfor til hundene våre. Nå som kronekursen er så herlidg, er det jo forsåvidt noe og spare på alt!

Lenke til kommentar

Tror ikke de har lov til å selge kinaputter lenger... Jeg kjøper alltid en svær pose karbonadedeig i løsvekt der, bra kjøttdeig til billig pris, 5 kg som man deler opp i 500g porsjoner og fryser når man kommer hjem = 10 middager.

 

Har vært litt uheldig med flatbiff og mørbrad der, kan være seigt, så jeg vil anbefale å kjøpe indre og ytrefilet istedet.

 

Kyllingfilet og vinger er jo også lurt, selvom jeg akkurat har oppdaget at 2kg frossen firstprice kyllingfilet koster 159 kr

her i Norge og det er en ganske bra pris.

 

Kan også nå lønne seg å kjøpe dyre ting som feks forsterkere osv, da den svenske krona er relativt lav.

 

Og Bacon selvfølgelig, snadder!

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Jeg kjøper alltid minst 3 kg karbonadedeig. Sist jeg var der kostet det ca 60 SEK for kiloen. Deler det opp i mindre deler, klemmer de flate og stapper i fryseren.

 

Sist jeg var der kjøpte jeg noe som het sjømannsbiff. Aner ikke hva det er bortsett fra at det storfe, men det funker utmerket hvis man skal ha strimlet okseskjøtt til pizza, wok osv.

 

Varer på apoteket er latterlig billig. Kjøpte f.eks. to pakker canesten til prisen av en i Norge. Smertestillende er også billig.

 

Snop er jo allerede foreslått. Vil anbefale deg å holde deg til "norske" produkter (i de store butikkene har de mye som selges i Norge også) og å skille sjokolade og annet godteri. Er du skikkelig sær skiller du søtt/surt og salt også. Mye av den svenske sjokoladen forandrer smak fort.

 

Ellers er jo elektronikk nevnt også. Sist vi var i Sverige kjøpte vi to bilhøyttalere og radio- og cdspiller med mp3- og usb-muligheter + noe kabler til rundt 3000 SEK. Har også kjøpt høyttalere og spiller til russebil til 8000 SEK. På denne tiden av året har de gjerne russetilbud dersom man skulle ønske "full pakke".

 

Dersom man er allergisk mot f.eks. gluten eller andre ting er det masse å spare. Ca halv pris ift. Norge.

 

Jeg syns ikke at svensk kyllingfilet er noe særlig god, den er som regel "marinert" med noe, gjerne noe salt og sånt. Syns den smaker rart. Har ikke prøvd å kjøpe fersk og fryse ned, kanskje det er bedre.

 

Alkohol sier jo seg selv :)

Lenke til kommentar

Svensk kyllingfilet er jo den beste....finnes jo ikke noe mer saftig og godt!! Men kjøper de i kartong...ikke klar pose.

Noen ganger har de dansk kyllingfile, den har jeg ikke prøvd.

Uansett, kan jeg velge, så velger jeg svensk kylling. Men nå har jeg fått mer sansen for kalkun da, og så latterlig billig det var for kalkun nå sist, blir det nok en tur til om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Svensk kyllingfilet er jo den beste....finnes jo ikke noe mer saftig og godt!! Men kjøper de i kartong...ikke klar pose.

Noen ganger har de dansk kyllingfile, den har jeg ikke prøvd.

Uansett, kan jeg velge, så velger jeg svensk kylling. Men nå har jeg fått mer sansen for kalkun da, og så latterlig billig det var for kalkun nå sist, blir det nok en tur til om ikke så lenge.

Hm, jeg mener motsatt! Nesten uten unntak har den svenske kyllingfileten piplet desilitervis med vann når jeg steker dem i stekepannen. De er jo ofte billigere, men fy så utvannede noen av dem er! :dontgetit: ¨

 

 

Men...det finnes jo god kyllingfilet fra Sverige også, da! Er bare å ikke velge dem med dårligst kvalitet.. ;)

Lenke til kommentar
Svensk kyllingfilet er jo den beste....finnes jo ikke noe mer saftig og godt!! Men kjøper de i kartong...ikke klar pose.

Noen ganger har de dansk kyllingfile, den har jeg ikke prøvd.

Uansett, kan jeg velge, så velger jeg svensk kylling. Men nå har jeg fått mer sansen for kalkun da, og så latterlig billig det var for kalkun nå sist, blir det nok en tur til om ikke så lenge.

 

 

Jepp, man MÅ kjøpe den i kartong, de andre smaker faktisk plast!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Disse finnes ikke engang i Norge (jeg har snakket med distributøren av Lindt og de har ingen planer om å introdusere dem med det første), og hadde de gjort det ville prisen vært adskillig høyere enn de 17-20 kr man må ut med hos söta bror. I tillegg kjøper jeg kremfløte der. Ikke at det er så voldsomt mye å spare på det, men bruker større mengder vispgrädde til hjemmelaget iskrem og da legger man fort merke til prisnivået.

post-188834-1242921716_thumb.jpg

Endret av iverksatt_tilltak
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne komme med noe konstruktivt, men bor så nærme grensa at vi(me+familie eller friends) er i Sverige og handler kanskje en gang i uka. Dermed vet jeg ikke hva som er vanlig for dere som besøker det en sjelden gang.

 

Men jeg blir med i tråden for det, kanskje jeg kan bli til hjelp.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...