Gå til innhold

u komprimerings program


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg får ikke noen melding opp, men det er noen filmer som har elendig kvalitet men så stilte eg på noen instilinger så vart det betre.

 

Ein kamerat såg på det og han sa at den filen var komprimert.

Han sa og at eg trenge bare eit program for å få bedre kvalitet, går det an?

 

Mvh

Roterau

Lenke til kommentar
Hei

Eg har filma noen filmer til eit skole prosjekt , men når eg skulle se filmane så var dei komprimert. Eg må ha kommet ati noe før eg skulle filme. Er det noen som veit om eit u komprimeringsprogram?

 

takker for svar

Mvh Roterau

 

All video er komprimert.

 

HDV standard er mpeg2 til max. 25mbps

 

AVCHD er h.264 (mp4), mer effektiv komprimering.

 

DVD er mpeg2 max. 9,8 mbps

 

Blue-ray er mp4 max. 16mbps

 

Det finnes filtyper der man kan beholde den opprinnelige kvalitet for videre redigering, f.eks. .avi

Lenke til kommentar

Igjen så er det vanskelig å skjønne helt hva du mener da du gir vanskelig bakgrunnsinformasjon.

 

Men la meg anta to muligheter.

 

1. Du har filmet noe med lavest innstilling på kamer ditt og du ser på det du har filmet og synes det er dårlig. Løsning: Film på nytt med høyere innstilling. Dette kan ikke fikses i ettertid med software. Informasjonen som trengs for å lage bedre bilde eksisterer ikke.

 

2. Du har filmet noe, overført og redigert og komprimert ut til en video fil. Men du syntes kvaliteten ble for dårlig. Løsning: Som nevnt over her, gå over innstillingene til eksporteringen og øk verdier og velg adre codex. Det er vanskelig å gi konkret tilbakemelding om hva når vi ikke vet hva slags filformat du jobber i. Programvare du har osv.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Det finnes filtyper der man kan beholde den opprinnelige kvalitet for videre redigering, f.eks. .avi

 

Avi er ingen filtype, det er container som kan inneholde alt fra dårlige DivX-codecer til DV.

 

Bare sånn til informasjon...

 

Du har selvsagt rett :blush:

 

Denne går for å være av det beste til "lossless".

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Lossless eller ukomprimert gir bedre kvalitet, men så blir filene sabla store. Jeg vil ikke anbefale det fordi forskjellen er marginal. Bare sett kameraet på høyeste kvalitet og film det samme igjen (hvis det er mulig). Også bruk høy nok bitrate når du skal eksportere. Er det HD-kamera du har, sett til 4000 kbps eller noe sånt. Og er det ikke HD, bruk 1000-2000 kbps. Mulig verdiene jeg oppga nå er litt vel mye/lite, men du får en idé i alle fall.

Lenke til kommentar
Lossless eller ukomprimert gir bedre kvalitet, men så blir filene sabla store. Jeg vil ikke anbefale det fordi forskjellen er marginal. Bare sett kameraet på høyeste kvalitet og film det samme igjen (hvis det er mulig). Også bruk høy nok bitrate når du skal eksportere. Er det HD-kamera du har, sett til 4000 kbps eller noe sånt. Og er det ikke HD, bruk 1000-2000 kbps. Mulig verdiene jeg oppga nå er litt vel mye/lite, men du får en idé i alle fall.

 

Lossless er vel i grunnen en lagringsfil før videre bearbeiding, i stedet for å rendere flere ganger.

 

HD er typisk 17ooo kbps mp4, DV 25000 kbps mpeg2. Importer orginal bitrate, viktig for videre redigering.

 

For export til Youtube bruk 1280 x 720 10mbps .mp4 (h.264)

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM
Eg får ikke noen melding opp, men det er noen filmer som har elendig kvalitet men så stilte eg på noen instilinger så vart det betre.

 

Ein kamerat såg på det og han sa at den filen var komprimert.

Han sa og at eg trenge bare eit program for å få bedre kvalitet, går det an?

Hvis du har lastet ned en film som er komprimert (feks. med Divx,) så finnes det ingen måte du kan ta vekk denne komprimeringen og stå igjen med "råfilen" og glimrende kvalitet; hvis det var det du lurte på?

Lenke til kommentar
Hvis du har lastet ned en film som er komprimert (feks. med Divx,) så finnes det ingen måte du kan ta vekk denne komprimeringen og stå igjen med "råfilen" og glimrende kvalitet; hvis det var det du lurte på?
Hvis du har tapsfri komprimering, er dette mulig. Så vidt det er meg bekjent er det ingen mye brukte videokodeker som er tapsfrie dog. Flac er tapsfri komprimering av lyd, png tapsfri komprimering av bilder. Da kan du komprimere og ekstrahere så mye du vil, uten å miste kvalitet... Ulempen er jo at det krever mer prosessorkraft, skjønt det er et mindre problem i dag. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...