Gå til innhold

Påvirker Coriolis kuler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, om du skyter nordover eller sydover, og kulen flyr et stykke nordover, så vil den bli avbøyd.

 

Corioliskraften kan du tenke deg som om du står på ekvator og skyter nordover. Da har kulen din en "ekstra" hastighetskomponent østover pga. jordrotasjonen, og denne hastighetskomponenten er større ved større avstand fra jordas rotasjonsakse (mao. er den størst på ekvator). Det betyr at når kula har kommet et stykke nordover, så har den en hastighetskomponent mot øst som er større enn bakken under, og det vil se ut som om den blir avbøyd.

 

I virkeligheten går kula rett under, men målet flytter seg sidelengs.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at effekten er der når vi snakker om avstander på mange km/mil, men er det noen som vet eller klarer å regne ut effekten på 3000m nordover fra ekvator? Snakker vi milimeter, cm, eller opp mot en meter?

 

Kulen vil deflektere vest, stemmer det?

 

Edit: Nå ble jeg usikker. Jorden roterer med klokken sett ovenifra?

Endret av Daehli
Lenke til kommentar

Så et program på Discovery; Fremtidens våpen, der han testet et gevær som kunne skyte og treffe blink på 2-3 KM avstand.

Husker han sa at han måtte justere for bl.a Corioliskraften og dette ble gjort på siktet. Så på så lange avstander har kraften betydning, men har man råd til å kjøpe et våpen som skal treffe på så store avstander, har man råd til et sikte som lett lar deg justere for Corioliskraften.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg at effekten er der når vi snakker om avstander på mange km/mil, men er det noen som vet eller klarer å regne ut effekten på 3000m nordover fra ekvator? Snakker vi milimeter, cm, eller opp mot en meter?

 

Kulen vil deflektere vest, stemmer det?

 

Edit: Nå ble jeg usikker. Jorden roterer med klokken sett ovenifra?

 

Sola står opp i øst, så sett fra et ikke-roterende punkt over nordpolen roterer jorden mot klokken.

 

Ellers korrekt :)

Lenke til kommentar

I laderommet til den tyske kjempekanonen (38 cm Krupp) som står på Møvik fort (rett sør for Kristiansand) så er det kompensasjonstabeller for corioliseffekten. Når disse kanonene (det stod opprinnelig en likedan i Hanstholm i Danmark) skjøt sine 600-kg-granater så var rekkevidden så stor (55 km) at tyskerne kun behøvde å sikre havstykket med et minefelt på et par nautiske mil på midten, resten ble dekket av de to kanonene. Med en sånn rekkevidde var det vesentlig for treffsikkerheten å kunne kompensere for corioliseffekten.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...