Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir man arrestert for å få folk til å tro du skal rane et sted?


neadii

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har hørt om flere som har gått med våpen+fullt militær kamuflasje uten at det er noe problem.

en kompis av meg gikk også i banken fullt utstyrt med våpen, stridsvest og kamuflasje uten at noe spesiellt skjedde, han fikk gjort det han skulle uten noe styr.

 

men, alt etter hvor man er, gjør man dette i oslo sentrum så får det nok konsekvenser, men de som er rundt militære installasjoner er litt mer vant til at folk med våpen og slikt kommer inn.

 

har forresten selv vært inne i butikker/bensinstasjoner med splintvest, stridsvest, AG3 på ryggen og fullt millitært kledd.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
har hørt om flere som har gått med våpen+fullt militær kamuflasje uten at det er noe problem.

en kompis av meg gikk også i banken fullt utstyrt med våpen, stridsvest og kamuflasje uten at noe spesiellt skjedde, han fikk gjort det han skulle uten noe styr.

 

men, alt etter hvor man er, gjør man dette i oslo sentrum så får det nok konsekvenser, men de som er rundt militære installasjoner er litt mer vant til at folk med våpen og slikt kommer inn.

 

har forresten selv vært inne i butikker/bensinstasjoner med splintvest, stridsvest, AG3 på ryggen og fullt millitært kledd.

 

Finnes det ikke en regel for at man skal ikke ta med seg våpen inn i butikker osv.?

Lenke til kommentar
[...]Finnes det ikke en regel for at man skal ikke ta med seg våpen inn i butikker osv.?

 

Nix, derimot er det strengt forbudt å sette det fra seg på utsiden...

 

alternativet er jo å ha en på utsiden til å passe på alle våpnene, hvor forsvarlig dette er kan diskuteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Finnes det ikke en regel for at man skal ikke ta med seg våpen inn i butikker osv.?

 

I utganspunktet skal vel magasinet takast ut og ladearma dragast heilt tilbake for å vise at våpenet ikkje er ladd når du beveger deg i sivile områder.

 

Ellers så er det vel berre ulovleg å opptre truande, å gå i uniform med våpen på ryggen skal ikkje være noke problem så lenge du opptrer normalt. Men det er ei tynn linje mellom det og at folk blir skremt. Om du f.eks spring inn i banked med uniform og våpen så kan det muligens bli oppfatta som truande.

Lenke til kommentar
[...]I utganspunktet skal vel magasinet takast ut og ladearma dragast heilt tilbake for å vise at våpenet ikkje er ladd når du beveger deg i sivile områder.[...]

 

Du er i juss-forumet nå. Ikke bland hva som er lurt, normal høffelighet eller hva som hindrer deg i å få blodkjeft av høyere befal, med hva som faktisk er lov/forbudt.

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsat bestemt at det var Judas jeg så dette tidligere i tråden.

--

I militæret var vi hvertfall nødt til å ta ut magasin, dra tilbake ladegrepet og sjekke løpet og la det være tilbake før vi fikk lov til å gå innendørs med våpnet vårt. I hvilken grad det er straffbart på noe vis vet jeg ikke, men det er hvertfall praksisen.

Dessuten tror jeg folk er så naive her i Norge at det skal mye til før noen gjør noe (hvem hopper på en fyr med våpen uansett?).

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsat bestemt at det var Judas jeg så dette tidligere i tråden.

--

I militæret var vi hvertfall nødt til å ta ut magasin, dra tilbake ladegrepet og sjekke løpet og la det være tilbake før vi fikk lov til å gå innendørs med våpnet vårt. I hvilken grad det er straffbart på noe vis vet jeg ikke, men det er hvertfall praksisen.

Dessuten tror jeg folk er så naive her i Norge at det skal mye til før noen gjør noe (hvem hopper på en fyr med våpen uansett?).

 

kanskje det var praksis akkurat der du var.

jeg har aldri praktisert eller hørt om noen som har praktisert noe slikt.

jeg har gått med både skarpt og rødplast inne i bygninger uten at det var noe galt.

når vi var ferdig med f.eks en dag på skytebana var det bare å tusle opp på rommet og låse inn våpenet uten at noen sjekket noe som helst.

hvordan våpenet var brydde ingen seg om, men det skulle så klart ikke være ladd når vi var ferdig for dagen.

 

de som ikke driver så mye med våpen har kanskje slike rutiner for å ha det ekstra sikkert, men å si at dette er praksisen i militæret er feil.

Lenke til kommentar
jeg har gått med både skarpt og rødplast inne i bygninger uten at det var noe galt.

når vi var ferdig med f.eks en dag på skytebana var det bare å tusle opp på rommet og låse inn våpenet uten at noen sjekket noe som helst.

hvordan våpenet var brydde ingen seg om, men det skulle så klart ikke være ladd når vi var ferdig for dagen.

 

de som ikke driver så mye med våpen har kanskje slike rutiner for å ha det ekstra sikkert, men å si at dette er praksisen i militæret er feil.

 

Nå har vi beveget oss langt bort fra topic, men:

 

Da har du vært i en avdeling med uholdbart dårlige holdninger til sikkerhetsrutiner og UD 2-1, isåfall, eller så hadde du svært gode operative grunner (virket ikke sånn) for å gå med ladd våpen innendørs. Tøm våpen-kontroller var standardprosedyre både når du tar/overtar våpen (ditt eget eller andres, for å ta litt mer av den regla du bør kunne på rams), og når du går inn/ut av kjøretøy, bygninger eller leirområde. Ingen av delene ble sjekket særlig nøye, men vi ble like fullt opplært til og innprentet at det skulle gjøres. Ved endt skytebanetrening ble bestandig våpen, magasiner og lomme (kun den ene!) sjekket av befal før vi forlot standplassen. Det står også klart og tydelig i UD 2-1 at det skal utføres, og hvem som har ansvaret (sjef for øvende avdeling, kpsj/trsj el. tilsv) for at det blir utført. Aldri lært/utført prosedyren: "sersjant, menig xx aklla stiller AG xxxxxx (våpennr) klart til visitasjon" heller, du da?

Lenke til kommentar
har forresten selv vært inne i butikker/bensinstasjoner med splintvest, stridsvest, AG3 på ryggen og fullt millitært kledd.

 

Det har jo også mye med hva betjeninga forventer seg. En person i full feltuniform, med grunnutrustning og våpen oppfattes av forskjellige grunner som mer naturlig enn en person uten uniform, men likevel med maske/hette og våpen.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...