Gå til innhold

[Løst]utregning av vinnersjanser? noen mattegenier der ute?


Solosuper

Anbefalte innlegg

har lenge lurt på om det er lettere å vinne i keno enn i lotto og vikinglotto. da tenker jeg på 1 premie på de tre forskjellige spillene

 

lotto 1 gang pr uke altså 52 ganger pr år. der må man ha syv riktige av syv valgte tall. det trekkes 7 tall av 34 tall.

vikinglotto også 52 ganger i året. der må man ha 6 riktige av 6 valgte tall. det trekkes 6 tall av 48 tall

keno 1 gang pr dag hele året. der må man ha 10 tall riktige av ti valgte tall. det trekkes faktisk 20 tall av 70 tall

 

har lurt lenge på dette, men ikke klart å lage et regnestykke som viser hva som er det spillet med mest vinnersjanser. da er jeg heller ikke så god i matte da.

 

er det noen der ute som kan dette? takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oh så kanskje det er keno som er best i følge den siden? siden man også kan spille hver dag.

 

men det er jo litt rart. for det er stort sett alltid noen som vinner 1 premien på lotto og vikinglotto hver uke, men i keno er det bare noen håndfulle som har hatt ti rette siden keno startet. og det er selv om man kan spille hver dag.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke spilt keno, så vet ikke hvordan det fungerer eksakt, men antar at den funker noenlunde som lotto og v-lotto,bare med flere tall.

 

Spiller du èn rekke i lotto har du 1:5.379.616 sjangs for å vinne 1. premien

Spiller du èn rekke i v-lotto har du 1:12.271.512 sjangs for å vinne 1.premien

 

I disse spillene koster en rekke 4 kroner. Spiller du flere rekker øker du sannsynligheten for å vinne. Dobler du antall rekker dobler du sannsynligheten (så lenge rekkene du spiller er unike)

 

Keno er jeg ikke så kjent med.

 

Alt i alt så må du jo se på hvor mye førstepremien er på. Det er klart at om du har valget mellom 1:2 for å vinne 10 kr i forhold til 1:5 for å vinne en million, så lønner det seg å spille på 1:5.

 

ED_IT: Som svar på den siste:

 

Du må også tenke på hvor mange som faktisk spiller (hvor mange rekker som blir levert) og at det går an å spille for mer penger.

At du kan spille keno hver dag eller hver 7. dag har inegnting å si hvis man spiller for 7x så mye penger den ene dagen man spiller (7x antall rekker).

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

hehe takker:)

 

keno koster det 5 kroner for en rekke med ti tall. det trekkes tyve tall av sytti tall.

 

la oss si lotto og vlotto koster det samme. bare at der er det 6 tall av 48 og 7 av 34 tall

 

så la oss se bort fra hva man bruker av penger for å satse, men at vi leverer en rekke med 10 tall i keno hver eneste dag i et år, og en rekke med 6 tall v lotto og en rekke på 7 tall i lotto 52 ganger på et år.

 

hvilket av disse spillene er det da mest sannsynlig å vinne på da?

 

er det da lettest å få riktig 7 tall av 34 tall når det kun trekkes ut 7 tall?

eller er det lettere å få 6 riktige av totalt 48 tall når det kun trekkes ut de 6 tallene?

til sist er det større sjanse å få 10 tall riktig av 20 trekte tall av 70 mulige?

 

dette ble litt rotete så la meg gi et siste eksempel.

 

om jeg leverer inn en kupong med lotto en med vikinlotto og en med keno på samme dag, hvilke av de tre kupongene har størst sjanse på å slå inn med tanke på antall tall det trekkes fra, og antall man må ha riktig?

 

grunnen til at jeg er så nyskjerrig er at jeg selv tror at det er keno som er lettest å vinne på, det kun fordi man trekker ut 20 vinnertall og jeg da bare trenger å ha halvparten av de trekte tallene riktig for å vinne førstepremie. Det som taler i mot denne teorien er jo at det faktisk trekkes fra 70 tall.

Endret av stewie28
Lenke til kommentar
hehe takker:)

 

keno koster det 5 kroner for en rekke med ti tall. det trekkes tyve tall av sytti tall.

 

la oss si lotto og vlotto koster det samme. bare at der er det 6 tall av 48 og 7 av 34 tall

 

så la oss se bort fra hva man bruker av penger for å satse, men at vi leverer en rekke med 10 tall i keno hver eneste dag i et år, og en rekke med 6 tall v lotto og en rekke på 7 tall i lotto 52 ganger på et år.

 

hvilket av disse spillene er det da mest sannsynlig å vinne på da?

 

er det da lettest å få riktig 7 tall av 34 tall når det kun trekkes ut 7 tall?

eller er det lettere å få 6 riktige av totalt 48 tall når det kun trekkes ut de 6 tallene?

til sist er det større sjanse å få 10 tall riktig av 20 trekte tall av 70 mulige?

 

dette ble litt rotete så la meg gi et siste eksempel.

 

om jeg leverer inn en kupong med lotto en med vikinlotto og en med keno på samme dag, hvilke av de tre kupongene har størst sjanse på å slå inn med tanke på antall tall det trekkes fra, og antall man må ha riktig?

 

grunnen til at jeg er så nyskjerrig er at jeg selv tror at det er keno som er lettest å vinne på, det kun fordi man trekker ut 20 vinnertall og jeg da bare trenger å ha halvparten av de trekte tallene riktig for å vinne førstepremie. Det som taler i mot denne teorien er jo at det faktisk trekkes fra 70 tall.

 

Det står på sida til Norsk tipping at sannsynligheten for å få høyeste premie i Keno (10 rette på nivå 10) er 1:2.147.181 mot 1:12.271.512 i Vikinglotto og 1:5.379.616 i Lotto. Altså er det størt sjanse i Keno.

 

Grunnen til at det ikke er så mange som får denne premien er nok at det ikke er så mange som spiller Keno som Lotto og Vikinglotto. Dessuten er det jo mange nivåer i Keno, og det er sikkert ikke alle som har en kupong på nivå 10.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...