Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med servostyring - rattet blir periodevis tregt


toretang5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å få noen småproblemer med styringen på min Toyota Carina II 92-modell. Den ønsker sikkert å dø, men jeg vil gjerne holde liv i den litt til.

 

Det er 2 måter dette skjer på:

 

Den ene måten er at jeg merker at det plutselig - mens jeg kjører - blir tyngre å bevege rattet. Det er ikke like tungt som det er på en gammel bil uten servo, men allikevel en god del tyngre enn det er normalt ved servo. Dette vedvarer en liten stund, og så er det tilbake til normalt igjen. Det kan også virke som om styringen av og til blir litt "hakket" på grunn av dette.

 

Den andre måten er nesten identisk. Det vil si at det plutselig blir tyngre å bruke rattet, men så kommer det et lite "knepp" og et meget lite "smårykk" fra rattstammen eller der om kring, og så er det tilbake igjen til normalt.

 

Kanskje litt dårlig forklaring, men jeg finner ikke noen bedre måte å si det på :yes:

 

Noen som vet hvorfor dette skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe slakk i rattet?

Endrer motstanden seg noe i løpet av en runde med rattet?

Hvis universalkryssene på rattstammen er slitt eller tørre kan du få endel slike symptomer.

Skrevet

Jeg var med og bytta servopumpe på en tilsvarende bil med ca samme problem. Det var eier og en kjenning av han som hadde kommet fram til at pumpa var defekt, så jeg skrudde ivei uten å sjekke så nøye hva som egentlig var problemet..

 

Denne bilen oppførte seg likt med det du skriver, lett på rattet helt til man kom til visse punkt hvor det ble grisetungt. Uansett om hjulene sto på bakken eller var uten belastning (fronten i været). Etter vi hadde byttet servopumpa og lufta lenge og vel forsvant problemet men kom tilbake igjen etter at eieren hadde kjørt en liten tur.

 

Siden problemet forsvant en kort periode etter intenst mye lufting, men var der selv når motoren ikke gikk så antar jeg at det er noen dårlige pakninger tannstanga kombinert med generell slitasje av denne?

 

Du får prøve å finne ut om feilen ligger i tannstanga eller noen av leddene (ytre/indre endeledd, rattakselkryss, bærekuler osv)

Skrevet
Fjærbeinslager.

Dette var ikke tilfelle på bilen jeg knota med. Vi skrudde endeleddene fra fjørbeinet, men fortsatt samme oppførsel.

Skrevet

Hvis servoreima er stram tipper jeg rattakselkryss eller at noe klyper(som f.eks fjerbeinslager), men det pleier ikke være noe problem på de bilene..

 

Tipper rattakselkryss..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...