Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Et juridisk spørsmål ang. "chipping" av X-Box 360.


Petoah

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg var nylig på butikken der jeg tilfeldigvis stoppet for å se på oppslagstavlen deres (der savnede hunder utlyses osv.). Der så jeg en plakat der en fyr skriver:

 

 

"Kan også modifisere x-boxen slik at du kan spille backupspill."

 

Og med det tror jeg han mener å "chippe" X-Boxen. Er dette lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et poeng, men det er vanskelig å bevise at det er næringsvirksomhet. For alt vi vet, har han et ANS som gjør alt lovlig ;)

 

Spørsmålet til trådstarter, slik jeg tolker det, er jo hvorvidt det er lovlig å "chippe" x-boxen!

 

 

Nei, det var det ikke. Det jeg mente var om det var lov å selge slike tjenester...

Lenke til kommentar
Det er et poeng, men det er vanskelig å bevise at det er næringsvirksomhet. For alt vi vet, har han et ANS som gjør alt lovlig ;)

 

Spørsmålet til trådstarter, slik jeg tolker det, er jo hvorvidt det er lovlig å "chippe" x-boxen!

 

 

Nei, det var det ikke. Det jeg mente var om det var lov å selge slike tjenester...

Det er så vidt jeg vet lov. Det er i hvert fall en hel rekke med foretak som driver med slikt helt åpenlyst. Både mobiltelefoner, spillkonsoller og DVD-spillere (vet ikke om det er så relevant lenger?) "chippes", låses opp og hackes.

Lenke til kommentar

Hvor lovlig det er å chippe en spillkonsoll har jeg ikke satt meg så grundig inn i, men det er vel også et spørsmål om etikk?

 

Jeg kunne selv tenkt meg å chippet xboxen min, fordi jeg er utolmodig med å vente på spill-relase. Hvor godt importspill fungerer på chippet xbox har jeg ikke klart å få noe godt svar på. Derfor vurderer jeg heller å kjøpe en Xbox fra USA.

 

Folk gjør det først og fremst for å få gratis spill. Det er også mange som ikke tar vare på spillene sine. Jeg synes det egentig er rart at spillprodusenter/konsoller ikke har en slags returordning, hvor man kan sende inn sitt ødelagte spill og få erstattet dette for en hyggelig sum. Jeg anser det slik at man allerede har betalt lisensen for spillet og kun trenger en ny kopi, og dette burde ikke være noe problem når man leverer inn den ødelagte kopien.

 

Da ville man ikke hatt dette backup-behovet.

 

Noen ulemper ved å chippe/modifisere Xbox 360.

 

-Den må åpnes, og man vil ødelegge garantiforseglingen.

 

-Du risikerer å få xboxen bannet fra Xboxlive med de mulighetene som finnes der. Hvis jeg har fortstått det riktig, er det ikke profilen som blir bannet.

Endret av btl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...