Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røykestopp, har du effektive tips?


rune89

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å slutte å røyke, prøve på et sunnere liv :)

 

Startet vel rundt 13års alderen å ble fort avhening ennå jeg var så naiv at jeg ikke trodde jeg ble avhening :p

 

Men som ordtaket lyder "Lettere sakt enn gjort". Det ordtaket stemmer veldig godt.

 

Nå som jeg snart fyller 20år vil jeg slutte.

 

Så lurer på om noen har effektive tips? :) Legen min sa jeg skulle kutte ut å ta den vanlig røyken (Foreksempel når det er pause i et tvprogram) skulle prøve å utsette det mest mulig.

Men har hørt at man kan unngå suget om man spiser visse ting eller drikker.

 

Håper på svar :)

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først... Gratulerer med at du har bestemt deg for å slutte å røyke! :thumbup:

 

Folk reagerer forskjellig når de prøver å slutte, noen kan bare slutte uten problemer, mens noen klarer ikke en dag uten.

 

Hvis du ikke gjør det allerede, begynn å trene og drikk masse vann. Når suget kommer, erstatt det med noe du liker, f.eks. en type godteri som du liker (ikke så bra for tennene men...)

 

Prøv å ikke heng med venner som røyker, da er det lett å gå tilbake.

 

 

 

Jeg skal kanskje ikke si noe siden jeg aldri har røyka, men jeg har venner som har slutta og har hørt tips.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

det beste tipset jeg har er å endre rutinene ikke bare for røyk, men også for andre daglige gjøremål. Si nå for eksempel at du flytter/ innkalt i militæret eller noe lignende, som gjør at du kommer ut av din normale rytme. Da er det enklere å utelate ting du gjorde før, som for eksempel å røyke. Jeg sluttet å røyke på denne måten (hadde som du røkt siden 13 års alderen til jeg var tyve). I starten var det ikke lett, men det var lettere enn jeg trodde i.o.m at alle jeg kjente, kjente meg som den uten røyken.

 

Du kan eventuelt spamme rundt omkring at du slutter og være stolt av det. Skuffelsen du da vil føle om du ikke klarer målet vil være motivasjon nok til å holde det. Ta en løpetur når du får lyst på røyk, så holder du deg i aktivitet samtidig.

 

Enda en eventuellt, det finnes et legemiddel som jeg prøvde, fungerte bare midlertidlig inntill jeg ikke behøvde det lenger. Husker dog ikke hva det het, men husker hva det gjorde: nikotinet binder seg på reseptorer i hjernen som skiller ut endorfin (lykkestoffet), stoffet i pillen binder seg til reseptorene og gjør at nikotinet ikke får "plass". Du må røyke underveis mens du tar dette, for du skal få en negativ følelse av å røyke (du blir jevli kvalm). Dette funker utmerket også en stund etter de siste pillene en måned etter siste røyk, dog ble jeg svak for alkoholen og "tvang" i meg en røyk engang og fortsatte. Så om du har sterk psyke også i beruset tillstand kan jeg anbefale dette opplegget, men det var ikke like effektivt som mitt første tips. Det gjorde tross alt kål på avhengigheten min!

Lenke til kommentar

Det viktigaste er å virkelig gjere mentaliteten klar for dette. Fysisk abstinens taklar alle, men psykisk sug etter 2 vekar kommer til å bli mindre kjekt. Det beste er berre og gjere dette brått, og ikkje konverter til snus eller noko. Da blir heile prosjektet hensiktslaus, sjølvom det fungerer bra, eigentleg.

Lenke til kommentar

Sant, må prøve å distrahere meg selv med et eller annet. Foreksempel trening eller som det ble nevt lenger oppe her å gjøre noe annet enn de vanlige tingene :p

Kan godt stemme det med godterier, heldigvis har jeg flotte tenner, men har ikke tenkt å erstatte røyken med godterier eller annen form for nikotin (snus).

Takker for svar folkens :)

Lenke til kommentar
Sitte på diskusjon.no eller spille dataspill fungerer ganske godt da. Alt som får deg til å tenke på andre ting. Være med venner som røykar er tortur. Har sjølv prøvd og slutte, enda eg ikkje har røyka like lenge som deg heller. Men eg veit veldig godt at det er vanskelig.

 

Ja, det kan også funke fint. Heldigvis er det bare jeg som røyker her hjemme :)

Den biten med venner skal jeg greie å holde meg unna, er værst når suget kommer, men får prøve å distrahere meg selv med et eller annet :p

Lenke til kommentar

Jeg slutta og røyke igår, så det vil si at idag har jeg vært røykfri i 2 dager! Jeg grua meg til å slutte og utsatte det hele tida, men plutselig så bare grep jeg sjansen og bestemte meg for at dette skulle bli dagen. Hadde jeg ikke slutta så hadde jeg nok rukket og har røyka opp i mot 30-40 sigaretter frem til nå, siden jeg har fri fra jobb. Lunger og penger spart, for ikke å snakke om det psykiske, at man føler seg bra for at man har sluttet.

 

 

Jeg er rimelig sikker i meg selv at jeg ikke kommer til å svikte, for jo lenger jeg går uten røyk, jo jævligere smaker/lukter det, og jo dummere ser det ut når jeg ser andre røyker. Sist gang klarte jeg slutte et halvt år, helt til jeg tvang meg selv til å røyke i fylla, og fortsatte dagen etterpå.. og dermed var det gjort. Dum som en loff.

 

Mitt råd til deg som skal slutte er at du ikke setter en fast dato eller dag, for da vil du bare grue deg eller kvie deg, forpliktelser er no herk. Overrask deg selv ved å velge dagen når den er der! Føl at du faktisk ikke trenger røyken den dagen og grip sjansen på at det skal være dagen du slutter!

Lenke til kommentar
Jeg slutta og røyke igår, så det vil si at idag har jeg vært røykfri i 2 dager! Jeg grua meg til å slutte og utsatte det hele tida, men plutselig så bare grep jeg sjansen og bestemte meg for at dette skulle bli dagen. Hadde jeg ikke slutta så hadde jeg nok rukket og har røyka opp i mot 30-40 sigaretter frem til nå, siden jeg har fri fra jobb. Lunger og penger spart, for ikke å snakke om det psykiske, at man føler seg bra for at man har sluttet.

 

 

Jeg er rimelig sikker i meg selv at jeg ikke kommer til å svikte, for jo lenger jeg går uten røyk, jo jævligere smaker/lukter det, og jo dummere ser det ut når jeg ser andre røyker. Sist gang klarte jeg slutte et halvt år, helt til jeg tvang meg selv til å røyke i fylla, og fortsatte dagen etterpå.. og dermed var det gjort. Dum som en loff.

 

Mitt råd til deg som skal slutte er at du ikke setter en fast dato eller dag, for da vil du bare grue deg eller kvie deg, forpliktelser er no herk. Overrask deg selv ved å velge dagen når den er der! Føl at du faktisk ikke trenger røyken den dagen og grip sjansen på at det skal være dagen du slutter!

 

Grattis :) Får håpe du greier det denne gangen da! 30-40 sigg hørtes veldig mye ut, så mye damper ikke jeg men. Hehe :p Ja, det blir dumt å tro at man bare kan røyke i fylle, skumelt er det også!! Ja, er også kanskje ikke så dumt å bare slutte. Tenkte å se ann litt, ikke sette en dato men først prøve å røyke mindre. Røyker mellom 5-10 sigg daglig, alt etter hvor sosial jeg er også videre. Kan ta sin tid, men skal først venne meg til å ikke røyke så ofte :)

Lenke til kommentar

Det finnes ingen mirakelkur.

 

Det er gjort en del undersøkelser, og det store flertall som har sluttet med noe (samme hva det er) er at de har gjort ett eneste grep: Det har bare bestemt seg for å slutte. Brått og brutalt. Ingen kompromiss. Hvis du har bestemt deg for at du ikke skal røyke igjen resten av livet, er saken enkel. Siden å begynne å røyke igjen, eller bruk av plaster eller annet tull, ikke er et alternativ, må du bare vente til eventuelle abstinenser går over. Du er ikke fysisk avhengig av røyk uansett. Det er bare psykisk. Omtrent som du kan bli "avhengig" av melk til frokost for at dagen skal bli vellykket.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Aurvan. Fysisk avhengighet finnes ikke, i alle fall slik jeg opplevde det da jeg sluttet å røyke. Jeg hadde store problemer å slutte uten noe substitutt. Løsningen ble helt vanlig tyggis med mint-smak når jeg ble røyksjuk. Og jeg hadde overhodet ingen abstinenser, og sluttet på dagen for et vel halvår siden og har ikke savnet røyken siden. Det krever kun vilje, og litt tyggis for å ha noe å ta vekk suget. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Det som er viktigest av alt er at Du har bestemt deg.

Hvis man "skal prøve og slutte og røyke" så klarer man det som regel ikke.

 

 

Her er hvordan jeg sluttet og røyke:

 

Når jeg sluttet og røyke så hadde jeg bestemt meg en god stund på forrhånd om at jeg skulle slutte.

Jeg hadde noe Zyban(?) igjen etter mine foreldre som de brukte da de sluttet og røyke for noen år siden. Og de skrøt av disse. Jeg tok en første dagen, og andre dagen, så kuttet jeg de ut også.

 

På forrhånd så hadde jeg sluttet og røyke på jobben, for å få til dette kunne jeg ikke ta meg en røyk om morgenen (da var løpet kjørt), kunne ikke har røyk i jakka og heller ikke i bilen. Hadde jeg det så ble det ofte til at jeg "lurte" meg selv, og det fantes 1000 undskyldninger på hvorfor jeg "fortjente" en røyk. Så røyke gjorde jeg ikke før jeg kom hjem fra jobb. I denne perioden så sto jeg ikke sammen med røykerene i slutten av pausene, det var som regel for vanskelig. (Gjelder selfølgelig når man driver og slutter også)

 

Jeg hadde også på forrhånd gått over fra fra Petterøes til Petterøes ekstra mild (ev. mild hvis de ikke hadde ekstra mild) men mild hadde jeg også begynt med en stund før jeg bestemte meg.

 

Jeg prøvde og røyke med "feil hånd" da jeg hadde hørt at dette skulle være med og gjøre stumping av røyken enklere.

 

jeg leste den berømte røyke slutt boka (til side 7 eller 18 eller noe slikt da jeg ikke gadd mer) Men den er det mange som skryter av.

 

Dagen fruen flyttet inn så var jeg røyk-fri da min siste røyk var natten før. Jeg hadde bestemt meg at jeg skulle begynne ett nytt og bedre liv.

 

Jeg tok som sagt tablettene dag 1 og dag 2 men følte ikke det store behovet så jeg kuttet de ut.

 

 

Jeg hadde lyst på røyk til tider, men det er bare til og la være.

Som jeg begynte med, det viktigeste er at en har bestemt seg for å slutte og røyke.

Og for meg var det sånn at hvis jeg har sluttet og røyke så kan jeg jo ikke ta meg bare en røyk for at nå hadde jeg så lyst på en. (Da hadde jeg jo ikke sluttet..)

 

Det som holder meg borte fra og ta 1 sigarett er at jeg vet at hvis jeg tar 1 så kommer jeg med stor sansynlighet til og sprekke enten med en gang eller så eskalerer det fra en i ny og ne til jeg er tilbake til 20+ pr. dag.

Når jeg vet at med ett feilskjær så eg jeg tilbake hvor jeg er så blir det hele mye enklere, samt hvordan jeg kan kjenne den guffne sneken av at han som akkurat stilte seg som #2 bak meg i køen på Kiwi har tatt seg ein røyk for en stund siden vet jeg at jeg ikke vil gå rundt som det.

 

Jeg har en veninde som har sluttet og røyke men hun røyker gjerne på fest (Uten at jeg kan skjønne hvorfor (Jeg har sluttet og skjære meg opp men gjør det fra tid til annen når jeg drikker litt og er i godt lag.. )

Jeg har sagt det til henne og alle som jeg kjenner at hun er den farlige typen for de som vil slutte og røyke. Det er ytterst få av oss ex-røykere som klarer og holde oss til kun fest røyking etterpå (En veninde tok seg gjerne en pils på kvelden for da var d jo fest...)

Og grunnen til at denne type folk er farlige er at de ofte får andre til og tro at detta skal de også klare, slutte og røyke men kunne gjøre det på fest eller en gang i blandt. (Foresten, hvorfor får man lyst til og stinke sånn en gang i blandt når greia er at man skal slutte?)

De fleste som slutter og røyker og så tar seg en røyk og to på fest etter og ha vært røyk-fri i 8 måneder går ikke 8 måneder før neste gang de tar en fest røyk og 2. De tenker at dette gikk jo bra med kun ett par. De fleste som jeg kjenner og har hørt om så har dette eskalert til en 10 pk. (eller 20 pk.) og så er det ett par igjen på søndagen så da tar vi de, og så øker det og man ender opp med at man røyker fast igjen.

 

For meg så er greia som sagt at hvis jeg har sluttet og røyke så kan jeg ikke ta meg en røyk av og til, da har jeg ikke sluttet og røyke. Og det er jo det jeg sier at jeg har gjort så da må jeg holde meg til det.

Da kan en aldri igjen ta seg en røyk, men det er jo det som er både poenget og målet.

 

 

Om de stegene jeg tok før jeg sluttet og røyke med og røyke mildere hjalp vet jeg ikke. Det med at jeg for det meste var vant med og ikke røyke fra morgenen av hjalp meg nok litt.

Men det viktigeste er at man har bestemt seg for å slutte og har den instillingen at dette skal og må man klare. Man må nok også være litt sta eller bestemt og kunne utøve selvkontroll.

 

Nå kan jeg stå med røykere og snakke, noe som jeg selvfølgelig ikke oppsøkte da jeg var midt i røyke stoppen, da var fristelsen der til tider. Nå går det greit og jeg synest ikke røyken lukter fristende eller vondt hvis jeg står der. Men "gammel" røyk derimot er det verst som finnes. Og røyk blir "gammel" fort, hvis noen står ute og røyker og kommer inn med en gang så lukter det uansett død-og-begravelse av de.

 

Jeg drømte også en del om røyk da jeg sluttet, men drømmene var ikke at jeg hadde lyst på røyk, men tvert om at jeg hadde sprukket og var skuffet over meg selv.

Husker spesielt en drøm hvor jeg sto or røyket og "plutselig kom på" at jeg hadde jo sluttet, jeg køyet røyken straks, men roet meg ned med og tenke for meg salv at dette går bra det var kun 1 røyk, ikke det en gang. Før jeg oppdager at jeg har en 20 pakning i lomma hvor det kun er 2 stk. røyker igjen, da får jeg panikk og våkner helt våt av svette. hehe

 

Det stemmer foresten at ex-røykere er de verste anit-røykerene som finnes, men jeg vil heller være en gal anti-røyker enn røyker any day.

 

 

 

PS.

Har ikke lest de andre postene i tråden enda, tenkte jeg skulle komme med mine råd og opplevelser først.

Men jeg ser at det i bunn at tråden begynner og utarte seg en OT diskusjon, jeg kan ikke tenke meg at tråd starter startet denne tråden for å lese diskusjoner om avhengighetsgraden på nikotin vs. heroin eller andre stoffer for den saks skyld. Dere har muligheten for å opprette en helt ny tråd hvor Dere kan diskutere det til dere stuper så kan vi holde diskusjonen i denne tråden til det som tråd starter faktisk lurte på.

 

Fy f....

Internett koblingen mot diskusjon.no sviktet helt og det jeg hadde skrevet forsvant med den, tror jeg har klart og gjenskape posten sånn ca. fra siste "backup" ([Ctrl] +[C])

Så ufattelig irriterende >:(

Nå ser det ut som det faktisk var diskusjon.no som tok kvelden da andre nettsider fungerer, dette var jo bare enda mer irriterende >:@

 

 

Til slutt så vil jeg bare si at jeg håper Du bestemmer Deg for å slutt og røyke og tar steget.

Lenke til kommentar
Såklart er man fysisk avhengi av røyk.

 

Av avhengighetsskapende substanser er det omtrent bare heroin kroppen blir fysisk avhengig av faktisk.

 

 

Omtrent bare heroin? Så klart finnes det mange andre stoffer. Røyk/niktoin er fysisk avhenigskapende, da du får abstinenser, skifter totalt humør, blir rastløs osv.. Om ikke jeg hadde vært fysisk avhengig skulle jeg sluttet for lenge siden, greide fint å slutte med hasjen så da skulle jeg også greid å slutte med røyken om den ikke var fysisk avhenighetsskapende.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Godt poeng det ja, om viljen vil så skal det funke. Veldig skummelt med festrøyking, man blir fort avhenig igjen. Godt å høre at det går ann å at du fikk det til :) Det må være en veldig deilig følelse og være røykfri! Kan si jeg ser frem til det. Takk for det :)

Endret av Skagen
Unødvendig quoting.
Lenke til kommentar
Omtrent bare heroin? Så klart finnes det mange andre stoffer. Røyk/niktoin er fysisk avhenigskapende, da du får abstinenser, skifter totalt humør, blir rastløs osv.. Om ikke jeg hadde vært fysisk avhengig skulle jeg sluttet for lenge siden, greide fint å slutte med hasjen så da skulle jeg også greid å slutte med røyken om den ikke var fysisk avhenighetsskapende.

Etter en uke, kanskje i værstefall to, så er all fysisk avhengigheten til nikotinen borte og ute av kroppen, det gjelder selv om du har røyka fast i 30 år. Noen får ikke abstinenser i det heletatt når de slutter selv etter å ha røyka i mange år. Det er bare å slutte når pakka er tom og ri stormen ut og tenke at om en uke så er det mest sannsynlig over!

 

Det som flere ikke takler så godt er den psykiske avhengigheten. De savner å ha en røyk i hånda ute i pausene og det å kunne ta seg en røyk. Noen har rett og slett ikke god nok motivasjon til å slutte eller, og lurer seg selv med "jeg kan jo slutte når jeg vil, men jeg vil ikke helt enda". Derfor er det mange som begynner igjen etter noen uker/måneder.

 

Ellers så er jeg enig i at flere stoffer danner avhengighet enn kun heroin, selv om heroin er noe av de værste da det er nesten det eneste som kan skape permanent avhengighet (avrusing ikke mulig). Alkohol kan man også bli fysisk avhengig av, faktisk også med dødelige abstinenser om det er skikkelig ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...