Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tekst i solskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om det er lovlig å bruke solfilm (for å klistre i toppen av frontruta) til å klippe ut bokstaver og klistre dem øverst i frontruta?

 

Tror ikke det er lovlig, men mye skal til for at du skal bli tatt for det. Noen EU kontrollører godkjenner det ikke. Jeg hadde en stripe med solfilm på den gamle bilen, ble aldri stoppet eller pålagt å fjerne den.

Lenke til kommentar

Det er lov tror jeg , for jeg jobbet på Informativ(hos min onkel) en sommer og vi monterte det på flere biler. Blant annet en med en helt ny passat som ville at det skulle stå passat eller noe øverst i frontvinduet :p Det var ganske stort også, ca 15 cm nedover vinduet :p Tviler på at vi hadde gjort det vis det ikke var lov, siden informativ er ganske stor på sånn i bergen :p

Lenke til kommentar
Det er lov tror jeg , for jeg jobbet på Informativ(hos min onkel) en sommer og vi monterte det på flere biler. Blant annet en med en helt ny passat som ville at det skulle stå passat eller noe øverst i frontvinduet :p Det var ganske stort også, ca 15 cm nedover vinduet :p Tviler på at vi hadde gjort det vis det ikke var lov, siden informativ er ganske stor på sånn i bergen :p

 

 

NEI det er IKKE lov som jeg skrev lenger oppe i tråden.

 

 

 

§ 31-1. Generelt om vindu

 

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...