Gå til innhold

Olympus gir deg alt i ett


Anbefalte innlegg

Denne kommer de nok til å selge noen av.

 

Personlig er jeg like forundret hver gang Olympus kommer med enda en modell uten værtetting (Men Pentax er nok fornøyd), og jeg ville og ha foretrukket batteri og grep fra 5xx serien, men jeg ender nok opp med å kjøpe en slik en. 520'n er allerede solgt. (Den lå åpen for hugg uansett.)

 

Synd at ikke wateren var med fra e-30. Dette tror jeg er en ren firmware utelatelse av markedssegregerings hensyn. Den har nok hardwaren som trengs.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da tenker jeg den frister men mulig ikke før det verste prisraset har lagt seg.

Den får veldig gode skusmål rundt forbi ser jeg av de som leser melom linjene og som har ventet på et nytt Kamera (opgradering) i det segmente

Jeg mistenker at det blir salg på Canon 30D og tilhørende crop optikk til våren. Så kjøper jeg en E-30 med noe godt glass til.

 

Tom

Lenke til kommentar
25mm pancake er en trivelig liten sak. Jeg bruker dne mye på min E-420.

 

Tom

Ja, virker som skapt for små "lomme"speilreflekser, som E-4x0 og denne nye E-620. Tipper de blir en storselger sammen i kit når prisene dropper mot sommeren.

 

Skal til og med klare få mitt E-510 i en litt stor lomme med dette pannekakeobjektivet på. Men duger det som "ferieobjektiv" eller er det mer egnet innendørs til "folk og fe"? Er den et alternativ til normalzoomer som Olympus 14-54mm/14-42mm/12-60mm?

Lenke til kommentar

25mm pancake er strålende når du har mulighet til å zoome med føttene. Til snapshotting er den ikke så egnet - du må bevege deg mer med et fastobjektiv. Det å ikke kunne zoome løfter fotografien og utfordrer deg - du må tenke litt mer gjennom ting når du ikke bare kan zoome. Men det tar også noe av det spontane ut av bildene.

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt litt etter, så slår det meg at Olympus sannsynligvis har lagt tilside produkt-segmentering som design-prinsipp. Dette er strålende nyheter! Når man er ovenpå, så kan man godt tenke at "om jeg gjør 450D for bra, så vil igjen kjøpe 50D" osv - men det er når man er ovenpå. Er man underdog, så er det beste kortet man har å kaste produktsegmenteringen tilside for å vinne markedsandeler.

Lenke til kommentar

Halleluja. Dette var en knallannonsering. Enda en ting å sette opp på min liste over ting jeg "trenger" -- gåseøyne -- men ikke har råd til. (Slik som 12-60 eller 14-54).

 

Jeg hadde kanskje håpet på noe bedre enn den begredelige søkeren til e-420 og 520, dog.

 

Skal til og med klare få mitt E-510 i en litt stor lomme med dette pannekakeobjektivet på. Men duger det som "ferieobjektiv" eller er det mer egnet innendørs til "folk og fe"? Er den et alternativ til normalzoomer som Olympus 14-54mm/14-42mm/12-60mm?

 

25mm er en fin brennvidde for øyeblikksbilder/portretter av noen få personer, men skal du ta oversiktsbilder av folkemengder, arkitektur med mer er det veldig greit med det videre perspektivet til normalzoomene. Men det duger sikkert, og med ett objektiv, atpåtil fast, kan du sikkert regne med flere "keepers" blant de bildene du faktisk tar. Jeg har hatt en 25mm (riktignok ikke pannekaken) montert på kamera i en måned i strekk nå, og det funker fint.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Jeg hadde kanskje håpet på noe bedre enn den begredelige søkeren til e-420 og 520, dog.

Skal du ha bedre søker så må du nok opp på E-30, akkurat det er nok trolig litt bevist politikk fra Olympus sin side.

 

E-30 synes jeg ser veldig forlokkende ut, når den har falt noe i pris. Bare synd den ikke har værtetting.

Lenke til kommentar
Halleluja. Dette var en knallannonsering. Enda en ting å sette opp på min liste over ting jeg "trenger" -- gåseøyne -- men ikke har råd til. (Slik som 12-60 eller 14-54).

Du får kjøpe min 14-54 når (og om) jeg handler inn 14-35. ;)

 

Søkeren på E-620 skal være bedre enn søkeren i E-5x0 og E-4x0-serien. På linje med søkeren til E-1, sies det. Og den er visstnok ikke -så- ille.

Lenke til kommentar
Bestiller et 25mm "pannekake", så jeg har noe å leke med inntil E-620 kommer og jeg da evt bare bytter huset. Blir hardt å vente helt til slutten av April men...

25mm pancake er en trivelig liten sak. Jeg bruker dne mye på min E-420.

 

Tom

 

Jeg er litt hekta på autofokus. Og vil ha et kamera som jeg også bare kan hive opp og knipse. Hvordan er AF på Olympus 420/520 og 25mmpancake. Feks sammenlignet med Canon 30d eller 40d. Noen som vet

Lenke til kommentar
Jeg er litt hekta på autofokus. Og vil ha et kamera som jeg også bare kan hive opp og knipse. Hvordan er AF på Olympus 420/520 og 25mmpancake. Feks sammenlignet med Canon 30d eller 40d. Noen som vet

Jeg har båfr E-420 m/pancake og EOS 30D m/diverse optikk. E-420 er ikke like god som Canon'en; men du trenger blits før det er så mørkt at det blir skikkelig ugreit. Og problemet da er det samme som hos Canon. Kameraet bruker blitsen som autofokus-lys. Og det er jo jævlig at det bruker man ikke. Og da må man bruke ekstern blits eller en liten lommelykt som lyshjelp.

 

Den nye E-620 vil nok være bedre da den har en ny og forbedret autofokus modul.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er litt hekta på autofokus. Og vil ha et kamera som jeg også bare kan hive opp og knipse. Hvordan er AF på Olympus 420/520 og 25mmpancake. Feks sammenlignet med Canon 30d eller 40d. Noen som vet

Jeg har båfr E-420 m/pancake og EOS 30D m/diverse optikk. E-420 er ikke like god som Canon'en; men du trenger blits før det er så mørkt at det blir skikkelig ugreit. Og problemet da er det samme som hos Canon. Kameraet bruker blitsen som autofokus-lys. Og det er jo jævlig at det bruker man ikke. Og da må man bruke ekstern blits eller en liten lommelykt som lyshjelp.

 

Den nye E-620 vil nok være bedre da den har en ny og forbedret autofokus modul.

 

Tom

 

Tenker jo mere sånn dagslysbilder. Gatebilder og lignende situasjoner. Den type ting.

Jeg bruker Canon 1D3 så jeg er nok litt bortskjemt på AF-hastighet, men forventer jo ikke at 420 skal være på det nivået. Er litt opptatt av om 420 med 25mm funker greit. Dvs at den ikke jokker for mye frem og tilbake. Er den på hakket rundt 30D med ok optikk så er det godt nok i massevis

Lenke til kommentar
Tenker jo mere sånn dagslysbilder. Gatebilder og lignende situasjoner. Den type ting.

Jeg bruker Canon 1D3 så jeg er nok litt bortskjemt på AF-hastighet, men forventer jo ikke at 420 skal være på det nivået. Er litt opptatt av om 420 med 25mm funker greit. Dvs at den ikke jokker for mye frem og tilbake. Er den på hakket rundt 30D med ok optikk så er det godt nok i massevis

Nei til slikt duger det i massevis. Blir som å fly rundt med 30D + 28mm f/2.8 men mye lettere :D

 

Tom

Lenke til kommentar
Tenker jo mere sånn dagslysbilder. Gatebilder og lignende situasjoner. Den type ting.

Jeg bruker Canon 1D3 så jeg er nok litt bortskjemt på AF-hastighet, men forventer jo ikke at 420 skal være på det nivået. Er litt opptatt av om 420 med 25mm funker greit. Dvs at den ikke jokker for mye frem og tilbake. Er den på hakket rundt 30D med ok optikk så er det godt nok i massevis

Nei til slikt duger det i massevis. Blir som å fly rundt med 30D + 28mm f/2.8 men mye lettere :D

 

Tom

 

Hva vil du si om bildekvalitet 30D vs Olympus.

Av det jeg har sett av bilder på nettet så virker olympus som de har litt softere uttrykk men veldig god eksponering og farger. Synes mange av Olympusbrukerne har svært gode og velbalanserte farger. Kanskje litt mindre crisp

Lenke til kommentar
Hva vil du si om bildekvalitet 30D vs Olympus.

Av det jeg har sett av bilder på nettet så virker olympus som de har litt softere uttrykk men veldig god eksponering og farger. Synes mange av Olympusbrukerne har svært gode og velbalanserte farger. Kanskje litt mindre crisp

Det er nok mye som du sier; men skarpheten synes jeg avhenger veldig av optikken (jeg skyter RAW). 25mm'en er mykere enn f.eks. 40-150m kit-telen. Pannekaken minner meg en del om 35mm f/2 til Canon

 

Tom

Lenke til kommentar
Den nye E-620 vil nok være bedre da den har en ny og forbedret autofokus modul.

Dette er en av grunnene, kanskje den viktigste, til at jeg vil "oppgradere" når 620 kommer.

 

Hvorfor er egentlig E-30 så mye dyrere enn konkurrentene sine i samme segment? Tenker på D90 og 50D, de er vel neppe så mye dårligere? Det burde dropet en 2-3 tusen i pris spør du meg, både for å ikke være så nær E-3 i pris og være mer konkurransedyktig mot Canon & Nikon.

Lenke til kommentar
Hva vil du si om bildekvalitet 30D vs Olympus.

Av det jeg har sett av bilder på nettet så virker olympus som de har litt softere uttrykk men veldig god eksponering og farger. Synes mange av Olympusbrukerne har svært gode og velbalanserte farger. Kanskje litt mindre crisp

 

Du kan jo vurdere desse bildene eg la ut på dpreview, tatt med E-520 og 50-200mm. RAW-opptak med oppskarping for web. Men du meiner kanskje JPG-filer rett ut frå kamera?

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=31122592

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...