Gå til innhold

Bærbar til en 13 år gammel jente...


PCen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som sagt tidligere i tråden er det ikke en spill pc, men etter min erfaring spiller ikke 13 årige jenter alt for mye. vis hun kun skal bruke til skolearbeid og msn/nettet er det ikke noe problem med en EEE.

 

men jeg mener jeg har sett 1000h modellen billigere enn den linken du skrev i innlegget, så jeg hadde sett i et par andre nettbutikker og forskjellige kjeder rundt omkring før du lot henne kjøpe den.

Lenke til kommentar

Jeg tror kansje den pcen blir litt i "enkleste" laget. Hun er jo 13 år og det er ikke lenge før hun kommer til å ville spille spill og gjøre litt mer avanserte ting (kansje laste?) Jeg mener alikvel at en en jente på 13 fint kan ha en laptop men en ee pc er ikke ment for veldig mye mer en sufing på nettet og sjekke mailen på farten. Det er jo også et faktum at ungdommer bruker mye tid foran pcen og skjermen på en ee pc er meget liten. (Jeg måtte anstrenge meg mye når jeg brukte den.) Derfor er det kanjse bedre med en litt større pc, det trenger ikke å koste så mye mer for en litt bedre pc.

Du må nesten se litt selv , men det viktigste tror jeg er å forklare henne hva du mener og la henne tenke over det. Så lenge du sier i fra at du tror det og det er best så har du gjort ditt så må hun få lov til å bestemme selv.

Lenke til kommentar

Det er flere faktorer å ta med i regnestykket her. Først av alt, har hun tilgang på en stasjonær eller bærbar med stor skjerm hjemme? En 10" bærbar blir veldig smått å sitte på i lengden, og det er derfor anbefalt med en egen skjerm på minimum 18" til hjemmebruk. Om hun ikke har tilgang til dette bør hun kanskje vurdere å gå for en bærbar med større skjerm. Da tenker jeg en bærbar på minst 14.1 eller 15,4 tommer.

 

Rent generelt sett er 13,3"-tommere ganske ok bærbare som kan brukes til det meste (bortsett fra spilling av nyere spill). De har akkurat stor nok skjerm og tastatur til at de er behagelig og bruke, og de er fortsatt små nok til å være noenlunde portable. De har digitale video-utanger så du får bra bildekvalitet på en eventuell ekstern skjerm (LCD eller LED), osv. Store fordelen med netbooker (slik som Asus EEE og Acer Aspire One) er at de er billige, veldig portable og grei til tekstarbeid, mail, litt surfing og msn.

Lenke til kommentar

Jeg tror hun ville blitt veldig fornøyd med den (eee 1000h).

Jeg kjøpte den i forrige uke og den har nå blitt den eneste pcn jeg bruker (har lagt min 17" dell på hylla..). Jeg er ti år eldre enn datteren din, men fulltidsstudent og underviser på deltid. Selv om denne er liten og billig er den en fullblods-pc! Jeg var litt skeptisk (som du også virker), men ble utrolig positivt overrasket. Skjermen er like god som på en større laptop (veldig lysklar og skarp, og oppløsningen passer med skjermen så den virker ikke liten i det hele tatt), og tastaturet er også veldig greit å skrive på, selv om det er bittelitt mindre enn andre tastaturer (tar 5 minutter å venne seg til).

 

Om hun vil legge inn cder/se filmer/spille spill på cd/dvd må hun enten overføre via en annen pc og deretter på minnepinne, eller bruke en ekstern dvd-spiller som kobles til pcn (koster fra 500kr)

 

Med mindre hun liker å spille tunge spill som krever mye prosessorkraft og et dedikert skjermkort vil hun nok bli fornøyd med denne her.

 

Et lite tips: bruk prisguiden her på hardware.no eee 1000h fåes ned i 3290kr. Jeg kjøpte den fra cdon.no for 3499 +28kr i frakt. Om det er sparepengene hennes er hun sikkert interessert i å kjøpe den der den er billigst. Så kan pengene hun sparer inn på det brukes til å kjøpe en ekstern dvd-brenner f.eks :)

 

Det lureste om du er i tvil er å gå til en butikk der de har den (og andre pcer) inne så dere kan få et inntrykk av hvordan den er i virkeligheten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...