Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Brillebutikk fikser ikke brillene mine.


Perrern

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite problem med brillene og optikern min her.

 

Det som er problemet er at jeg kjøpte nye briller for et par år siden, og etterhvert så ble disse brillene skjeve, på grunn av en metalbit på siden sviktet (rød pil på bildet). Jeg dro da innom oprikern og klaget på dette og hun "rettet"det opp igjen. Problemet er at optikern ikke retter på selve problemet (selv om jeg peker lenge på det, forklarer problemet, sånn at det nesten kan være umulig å misforstå). Istede for å fikse metalbiten på siden så fikser hun på biten som sitter ved nesen (blå pil), dette funker jo da i 2 - 5 uker, men med en gang de delen får litt bevegelse på seg så er jo jeg fucked.

 

Så jeg lurte da på om det er noe lover eller noe jeg kan bruke for å få denne brillen til reperasjon sånn at jeg kan få nye metalbiter på siden, eller eventuelt få en ny brille, fordi dette går ikke lenger, det er direkte ukomfurtabelt og gå med og jeg har merket at jeg noen ganger blir "øm" rundt nesepartiet fordi den ene "nesebrikken" dytter rett inn i nesa mi.

 

Jeg legger ved 2 bilder, et bilde av brillen min, med piler i rødt og blått så dere ser hva jeg mener for noe. Det andre bildet er et tegnet eksempel på hvordan brillene mine står på hodet.

 

Håper på svar så raskt som mulig, tenkte nemelig jeg skulle nedover i morgen fordi jeg har kjøretime.

post-144971-1235328597_thumb.jpg

post-144971-1235328605_thumb.jpg

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er er at de metalbitene (hvis du ser nærmere på brillene så ser du at de 2 yterste metailbitene (de som holder "støtte linjene" (de du har over øra)) så ser du at de er bøyd forskjellig, du ser også det på at brillen nå også er fullt utstrukket altså er de sånn når de sitter på hodet mitt og du ser at de er skjeve)

 

Det eneste jeg lurer på er om det er mulighet for å få de metalbitene erstattet uten å måtte betale for det selv, siden jeg faktisk har vært inne å klaget på det flere ganger og selger ikke har klart å rette opp i feilen.

Lenke til kommentar

Om de bare er bøyd så er det faktisk helt normalt. Det er ett av flere punkter som bøyes under tilpassing. Ved korrekt tilpassing skal putene (du har markert de med blått) være av rett type/størrelse, med rett vinkel, vinkelen på stengerne (som justeres innenfor det hengslede leddet) og formen på stengerne være slik at det passer på deg.

 

Hele greia høres ut som feil tilpassing. Å klage på selve brillene blir da å angripe problemet på feil måte...

Lenke til kommentar

Jeg takker for svaret, men jeg tror du misforstår litt, fordi hadde det bare vært tilpassinga hadde jeg jo ordna det for lenge siden, problemet er at den ene metalbiten som holder stengene er mer bøyd enn den andre, og det er umulig å få bøyd den tilbake, hvilket gjør at den ene stangen blir skjev som gjør at hele brillen blir skjev, har ikke noe med neseputene og gjøre, det er den ene metalbiten som holder den ene stangenen som er alt for bøyd i forhold til den andre. Det eneste jeg vil er å få inn en ny sånn metaldings der, en som ikke er bøyd helt fucka i motsetning til den andre.

Lenke til kommentar

Dersom dette skyldes en produksjonsfeil eller konstruksjonsfeil, kan du selvsagt reklamere med henvisning til forbrukerkjøpsloven. Hvis det skyldes at du har brukt dem feil, f.eks. lagt dem på sengekanten og kommet skade for å sette deg på dem (klassisk måte å få briller til å bli skeive...) så må du nok betale reparasjon eller nye innfatninger selv. Dersom du ikke kjøpte en tabbeforsikring sammen med brillene, da vil den kunne dekke det.

Lenke til kommentar

det problemet du har er et problem jeg har inntrykk av at mange med briller får etter litt bruk av et sett briller. vanligste årsaken er at man kun holder brillen med en hånd på den ene siden når man tar brillen av og på.

 

vis brillene alltid ar vært slik som nå vil jeg si at du har briller med feil på.

hvis det er et problem som har dukket opp over tid, vil jeg si at du kan få problemer med å overbevise selger om at dette er en feil/mangel som kan dekkes under forbrukerrettsloven da det er "feil" bruk som har gjort skaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...