Gå til innhold

Hvilke emner er viktigst for deg i valget 2009? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Om Sv får bestemme (lite sannsynlig) vil de ihvertfall gjøre om på nedbetalingen av studielånet så det er tilpasset hver enkelt. Noe som virket veldig suspekt da jeg leste om det, det kan skape mange varige gjeldsslaver... Men du får nesten lese om det selv.

 

FRP vil avvikle lånekassen (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2971396.ece) med alt det fører med seg.

 

Kanskje noe midt imellom disse ytterfløyene passer bedre... Jeg er selv student og har studielån/stipend som en viktig sak. Jeg vil stemme Høyre bl.a. fordi de vil tillate private banker å konkurrere med staten om studielånskundene, og utnytte markedets evne til å gi studentene mest mulig av overskuddet ved hjelp av konkurranse. Men dette er ikke saken jeg har satt meg mest inn i, du får kanskje hente info og velge selv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Retten til personlig frihet og personvern

 

Synes det var overraskende få som synes denne saken var viktig. Det er ingen hemmelighet at næringsliv så vel som staten presser på rettene våre til personlig frihet og et godt personvern. Vi har EU som vil innføre datalagringsdirektivet, vi har advokatfirmaet simonsen som uten å blunke gjerne overvåker internettaktiviteten til vanlige norske borgere uten deres viten. Kulturdepartementet ledet av Giske mener Datatilsynet bør fornye denne konsesjonen, enda ordningen ikke er blitt diskutert fra politisk hold. Den personlige friheten er ikke mye god den heller. Arbeiderpartiet, SV og SP står for en stat som har som mål å drive overformynderi. Vi må ikke putte i oss "farlige" stoffer som marijuhana. Alkohol får vi ikke kjøpe etter klokken åtte på hverdager og seks i helgene. Drikke med alkoholinnhold på over 22% får vi bare kjøpe på et vinmonopol. Her føler jeg at Venstre er en av partiene som faktisk tar problemene på alvor. Arbeiderpartiet har ikke noe problemer med lover og bestemmelser som svekker personvernet, det har de allerede vist.

 

Stat og kirke må skilles. Det er tvilsomt at en demokratisk stat i 2009 har en offisiell statsreligion, spesielt når denne stat har religionsfrihet skrevet inn i grunnloven. Innmelding av barn i en trosretning/religion burde heller ikke være lov. Kan forstå at det høres ut som det motsatte av personlig frihet, men med den uttalelsen tenker jeg mer på barnets personlige frihet. Å melde små barn inn i religiøse organisasjoner som den lutherske kirke, Jehovas Vitner, islamske organisasjoner, hinduistiske organisasjoner osv er et overgrep i mine øyne. Små barn (babyer og unge barn) er ikke istand til å forstå hva det er de meldes inn i, og om dette er noe de egentlig har lyst til. minimumslader for innmeldelse i religiøse organisasjoner burde derfor være 15 år. Vi kan ikke hindre folk i å lære opp sine egne unger i deres livssyn. Men man sikrer ihvertfall at de tar et aktivt valg når de blir gamle nok til å forstå konsekvensene av handlingen.

 

2. Utdanning og forskning

 

Norge har en del naturressurser som olje, thorium, fisk og trevirke, men dette vil ikke være nok til å holde Norges økonomi flytende. Olje vil etterhvert synke i verdi ettersom maskiner og kjøretøy går over til alternative drivstoffkilder. Thorium vil bare være lønnsomt til produksjon av elektrisitet ved hjelp av fusjon blir vanlig. Ergo trenger vi mer verdiskapning på andre områder. Utdanning og forskning vil være nøkkelen til å bygge opp en god økonomi. Spesielt trenger vi eksperter og forskere innen områder som ingeniørskap (Aviasjon, bygg, båt, maskiner etc), informasjonsteknologi (datamaskiner, roboter, menneske-maskin-interaksjon, programvare, kunstig intelligens, beslutningsstøtte-systemer, ekspertsystemer, ingeniørsystemer etc), kjemi, biologi og så videre.

 

Staten burde derfor øke bevilgningene til universiteter, høyskoler og studenter. Først og fremst bør studielånet økes dramatisk. Det er umulig for studenter å leve på studielånet alene, og de fleste studenter må derfor ta seg deltidsjobber. Om man har et krevende studie kan det bli for mye av det gode å måtte jobbe ved siden av. Ved å sikre at studenter kan leve på studielånet alene vil studenter kunne fokusere mer på studiene og vi får bedre studenter. Det bør også bygges langt flere studentboliger, og disse bør være svært billige. Leien bør kun dekke driftskostnader.

 

Man bør også øke bevilgninger til universiteter og høyskoler. Pengene kan gå til å pusse opp og gi studentene bedre utstyr å jobbe med. Videre kan man bruke mer penger på å forbedre og opprette nye forskningsinstitusjoner. Dessuten bør forskningsprosjekter få mer drahjelp i overgangen til å bli en kommersiell virksomhet. Slike virksomheter sikrer ikke bare arbeidsplasser, men øker Norges konkurransedyktighet i verdensmarkedet, ettersom vi kan tilby noe nytt og verdifullt.

 

Venstre er per nå det eneste partiet som faktisk har en seriøs politikk på området.

 

3. Mer frihet til virksomheter og organisasjoner

 

Virksomheter bør få større frihet og selvbestemmelsesrett. Staten burde ikke ha mulighet til å bestemme hva norske tv-kanaler skal få sende. Butikker bør for eksempel få lov til å ha åpen akkurat når de vil. Ingen grunn til at butikker skal måtte holde stengt, bare fordi kristne mener at Gud skapte verden på seks dager og hvilte på den syvende. Religion skal ikke diktere hva virksomheter og organisasjoner får lov til. Det burde heller ikke kreves konsesjon for å få drive TV- eller radiokanaler. Det er noe stort sprøyt og noe som hører hjemme i et autoritært diktatur. Det hemmer også sunn markedskonkurranse. Dette er vel noe de fleste partiene på borgerlig side til dels har som målsetting.

Lenke til kommentar
1. Retten til personlig frihet og personvern

 

Synes det var overraskende få som synes denne saken var viktig. Det er ingen hemmelighet at næringsliv så vel som staten presser på rettene våre til personlig frihet og et godt personvern. Vi har EU som vil innføre datalagringsdirektivet, vi har advokatfirmaet simonsen som uten å blunke gjerne overvåker internettaktiviteten til vanlige norske borgere uten deres viten. Kulturdepartementet ledet av Giske mener Datatilsynet bør fornye denne konsesjonen, enda ordningen ikke er blitt diskutert fra politisk hold. Den personlige friheten er ikke mye god den heller. Arbeiderpartiet, SV og SP står for en stat som har som mål å drive overformynderi. Vi må ikke putte i oss "farlige" stoffer som marijuhana. Alkohol får vi ikke kjøpe etter klokken åtte på hverdager og seks i helgene. Drikke med alkoholinnhold på over 22% får vi bare kjøpe på et vinmonopol. Her føler jeg at Venstre er en av partiene som faktisk tar problemene på alvor. Arbeiderpartiet har ikke noe problemer med lover og bestemmelser som svekker personvernet, det har de allerede vist.

 

Stat og kirke må skilles. Det er tvilsomt at en demokratisk stat i 2009 har en offisiell statsreligion, spesielt når denne stat har religionsfrihet skrevet inn i grunnloven. Innmelding av barn i en trosretning/religion burde heller ikke være lov. Kan forstå at det høres ut som det motsatte av personlig frihet, men med den uttalelsen tenker jeg mer på barnets personlige frihet. Å melde små barn inn i religiøse organisasjoner som den lutherske kirke, Jehovas Vitner, islamske organisasjoner, hinduistiske organisasjoner osv er et overgrep i mine øyne. Små barn (babyer og unge barn) er ikke istand til å forstå hva det er de meldes inn i, og om dette er noe de egentlig har lyst til. minimumslader for innmeldelse i religiøse organisasjoner burde derfor være 15 år. Vi kan ikke hindre folk i å lære opp sine egne unger i deres livssyn. Men man sikrer ihvertfall at de tar et aktivt valg når de blir gamle nok til å forstå konsekvensene av handlingen.

 

2. Utdanning og forskning

 

Norge har en del naturressurser som olje, thorium, fisk og trevirke, men dette vil ikke være nok til å holde Norges økonomi flytende. Olje vil etterhvert synke i verdi ettersom maskiner og kjøretøy går over til alternative drivstoffkilder. Thorium vil bare være lønnsomt til produksjon av elektrisitet ved hjelp av fusjon blir vanlig. Ergo trenger vi mer verdiskapning på andre områder. Utdanning og forskning vil være nøkkelen til å bygge opp en god økonomi. Spesielt trenger vi eksperter og forskere innen områder som ingeniørskap (Aviasjon, bygg, båt, maskiner etc), informasjonsteknologi (datamaskiner, roboter, menneske-maskin-interaksjon, programvare, kunstig intelligens, beslutningsstøtte-systemer, ekspertsystemer, ingeniørsystemer etc), kjemi, biologi og så videre.

 

Staten burde derfor øke bevilgningene til universiteter, høyskoler og studenter. Først og fremst bør studielånet økes dramatisk. Det er umulig for studenter å leve på studielånet alene, og de fleste studenter må derfor ta seg deltidsjobber. Om man har et krevende studie kan det bli for mye av det gode å måtte jobbe ved siden av. Ved å sikre at studenter kan leve på studielånet alene vil studenter kunne fokusere mer på studiene og vi får bedre studenter. Det bør også bygges langt flere studentboliger, og disse bør være svært billige. Leien bør kun dekke driftskostnader.

 

Man bør også øke bevilgninger til universiteter og høyskoler. Pengene kan gå til å pusse opp og gi studentene bedre utstyr å jobbe med. Videre kan man bruke mer penger på å forbedre og opprette nye forskningsinstitusjoner. Dessuten bør forskningsprosjekter få mer drahjelp i overgangen til å bli en kommersiell virksomhet. Slike virksomheter sikrer ikke bare arbeidsplasser, men øker Norges konkurransedyktighet i verdensmarkedet, ettersom vi kan tilby noe nytt og verdifullt.

 

Venstre er per nå det eneste partiet som faktisk har en seriøs politikk på området.

 

3. Mer frihet til virksomheter og organisasjoner

 

Virksomheter bør få større frihet og selvbestemmelsesrett. Staten burde ikke ha mulighet til å bestemme hva norske tv-kanaler skal få sende. Butikker bør for eksempel få lov til å ha åpen akkurat når de vil. Ingen grunn til at butikker skal måtte holde stengt, bare fordi kristne mener at Gud skapte verden på seks dager og hvilte på den syvende. Religion skal ikke diktere hva virksomheter og organisasjoner får lov til. Det burde heller ikke kreves konsesjon for å få drive TV- eller radiokanaler. Det er noe stort sprøyt og noe som hører hjemme i et autoritært diktatur. Det hemmer også sunn markedskonkurranse. Dette er vel noe de fleste partiene på borgerlig side til dels har som målsetting.

 

 

Jeg må si jeg er enig med deg på de fleste punkter, spessielt det om verdiutvikling. Norge har en stor kyst som vi må utnytte på tidevannskraft,vindkraft og bølgekraft.

 

Angående å skille stat og kirke er det også en viktig del av valget til høsten. Selv på skolen følte jeg nesten at kristendommen var det eneste riktige alternativ, men likevell fins det like mange andre religionsalternativ.

 

Det angående at staten bestemmer litt for mye over norske tv-kanaler syntes jeg at bare er tull. Vi burde hatt total mediafrihet her i landet.

 

Av nysgjerrighet lurer jeg på hvilket parti du skal stemme på til høsten siden det ikke finnes et norsk parti som har baller nok til å oppnå disse kravene:D

Endret av sondre94
Lenke til kommentar

Vel, jeg får bare stemme på det partiet jeg mener ligger nærmest mine verdier i disse sakene. For øyeblikket ser det ut som om Venstre ville være det logiske valget her. De har stort fokus på personvern og personlig frihet, noe jeg selv anser som den viktigste saken. De har en god utdanningspolitikk også.

Lenke til kommentar
Populisme biter tydeligvis ikke godt på den norske befolkningen som en skulle tru. Og godt er det.

Å nei, vulgærpopulisme biter ganske så godt. Bare det at AP er det største partiet i Norge viser hvor lett folk går på limpinnen når kyniske vulgærpopulister legger strategiene sine.

Lenke til kommentar
1. Retten til personlig frihet og personvern

Her er det vel bare Frp som går an å stemme. Alle de andre er enten for detaljstyring til det ekstreme, eller jobber mot en fasciststat der storbedriftene kan overkjøre individets rettigheter uten videre.

 

Vel, jeg får bare stemme på det partiet jeg mener ligger nærmest mine verdier i disse sakene. For øyeblikket ser det ut som om Venstre ville være det logiske valget her.

Selv om de sto bak det opprinnelige og halv-fascistiske forslaget til ny åndsverklov, som vel Frp var det eneste partiet til høyre for SV som tok full avstand fra?

Lenke til kommentar
Selv om de sto bak det opprinnelige og halv-fascistiske forslaget til ny åndsverklov, som vel Frp var det eneste partiet til høyre for SV som tok full avstand fra?

Jaha? Var jeg ikke klar over. Har du noen linker til artikler/pressemeldinger der jeg kan lese mer om dette? Hvis det er slik at Venstre uttrykker et verdigrunnlag, men i realiteten arbeider for et annet må jeg kanskje revurdere hvilket parti jeg skal stemme til høsten. Men det ville være greit med en kilde.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Selv om de sto bak det opprinnelige og halv-fascistiske forslaget til ny åndsverklov, som vel Frp var det eneste partiet til høyre for SV som tok full avstand fra?

Jaha? Var jeg ikke klar over. Har du noen linker til artikler/pressemeldinger der jeg kan lese mer om dette? Hvis det er slik at Venstre uttrykker et verdigrunnlag, men i realiteten arbeider for et annet må jeg kanskje revurdere hvilket parti jeg skal stemme til høsten. Men det ville være greit med en kilde.

Den såkalte "MP3-loven" som hindret ripping av kopibeskyttede CDer m.m. ble jo nettopp lagt frem av regjeringen, som bestod av Høyre, Venstre og Krf. Men Frp nektet å støtte dette fascistiske makkverket (AP klarte aldri å bestemme seg, og vinglet en 5-6 ganger før de bestemte seg), og en mildere åndsverklov ble vedtatt i stedet.

 

Her er en artikkel om det:

 

http://www.nettavisen.no/it/article396377.ece

 

Alle som var i live på den tiden og opptatt av slikt fikk da med seg dette?

 

Ellers befester Høyre seg som kanskje det mest fascistiske partiet i Norge:

 

http://www.dagbladet.no/2009/04/17/kultur/...te_bay/5791151/

 

Dette partiet må IKKE få mye makt i en eventuell regjering på høyresiden. Men jeg regner med at Frp, som hittil har stått godt plantet på individets side, vil holde facsist-wannabes i Høyre i ørene og lekse opp for dem hvis de prøver seg på å slikke megabedriftenes støvler.

Lenke til kommentar

Først av alt står det følgende i nettavisens artikkel:

 

Bakgrunnen for den nye åndsverksloven, populært kalt mp3-loven, er et nytt EU-direktiv som regjeringen følte seg bundet til å følge.

Det virker her som om regjeringen følte seg tvunget til å opprette denne åndsverkloven som følge av et EU-direktiv. Altså kan man ikke regne lovforslaget som noen av partienes egentlig politikk da dette er et lovforslag som har blitt fremarbeidet som et resultat av press fra EU. Det vil også være naturlig å anta at Høyre sto i bresjen for denne åndsverksloven, da det kommer fram i den andre artikkelen du linker til at Høyre er ute etter fildelere. Synes ikke det kommer fram av nettavisen-artikkelen at dette var noe Venstre ønsket. Men så kom det heller ikke fram hvorvidt Venstre ikke ønsket en slik åndsverklov.

Lenke til kommentar
Kanskje det er en fordel å lese hva Høyres standpunkt om findeling, faktisk er før man stempler det som fascistisk!

 

Høyre og fildeling!

"Pirat Bay dommen styrker opphavsmennenes krav og stilling. Høyre mener dette er et viktig signal."

 

'nuff said :D

 

Denne artikkelen bekrefter snarere enn avkrefter Høyres fascistiske holdninger som er avslørt bl.a. gjennom det opprinnelige forslaget til ny åndsverklov og uttalelser fra Høyre-representater som det jeg linket til i mitt forrige innlegg.

 

 

 

Det virker her som om regjeringen følte seg tvunget til å opprette denne åndsverkloven som følge av et EU-direktiv.

Man er aldri TVUNGET. Og som vi ser endret de jo forslaget til slutt. Og "MP3-loven" ble utarbeidet med EU-direktiver som BAKGRUNN, altså var det fortsatt noe regjeringen selv måtte sette seg ned og koke sammen. Og Venstre var en del av denne fascist-regjeringen.

 

Synes ikke det kommer fram av nettavisen-artikkelen at dette var noe Venstre ønsket.

Eh, Venstre var en del av regjeringen som fremsatte dette forslaget.

Lenke til kommentar

Vel. SV er en del av regjeringen som startet gassproduksjon på Moongstad uten CO2-rensing. Det betyr ikke at SV arbeidet for å få startet opp Mongstad-verket før CO2-rensingen var på plass. Tvert imot ville jeg anta. Det betyr vel heller at SV ble overkjørt av arbeiderpartiet, noe vi ser gang på gang. Det er desverre slik at de(t) største partiet i regjering ofte kan overkjøre de små. Hvorfor skulle det ikke være slik når det kom til MP3-loven.

Lenke til kommentar

1. Monarki: Monarki er greit, men Norge bør bli en republikk dersom flertallet vill det. Dette er ikke en viktig sak for meg og er ikke noe vi bør stresse med å få til så lenge dagens system fungerer.

 

2. Statskirke: Det bør være et skille mellom stat og kirke. Fjerne kravet om at halvparten av regjeringens medlemer må være medlem av statskirka.

 

3. Verneplikt: verneplikt bør videreføres for BÅDE menn og kvinner. Men samtidig bør rekrutteringen til professjonelle styrker økes slik at vi over tid kan gå over til en professjonell hær.

 

4. Kampen mot fattigdom: Jeg mener det kan gjøres mer en det som blir gjort idag for å hindre fattigdom i Norge.

Økt stipend til studenter, øke kampen mot rusavhengighet, arbeid til alle etc. Dett er ihvertfall en veldig viktig sak for meg. Økt minstepensjon og økte satser til trygdede er forøvrig bra tiltak.

 

5. Kampen mot mobbing: Som tidligere mobbeoffer på grunnskolen er jeg svært skuffet over dagens regjerings manglende tiltak for å forhindre mobbing i den norske skolen. selv om jeg er ap-velger og har vært det i alle år synnes jeg likevel Bondevik gjorde en god jobb når det gjalt engasjement i denne saken noe jeg som sagt savner litt med dagens regjering.

http://www.frifagbevegelse.no/fagbladet/article4121699.ece

Endret av Puff
Lenke til kommentar
Vel. SV er en del av regjeringen som startet gassproduksjon på Moongstad uten CO2-rensing. Det betyr ikke at SV arbeidet for å få startet opp Mongstad-verket før CO2-rensingen var på plass. Tvert imot ville jeg anta. Det betyr vel heller at SV ble overkjørt av arbeiderpartiet, noe vi ser gang på gang. Det er desverre slik at de(t) største partiet i regjering ofte kan overkjøre de små. Hvorfor skulle det ikke være slik når det kom til MP3-loven.

Fordi MP3-loven er en LOV som var svært fascistisk i sin utforming, og Venstre sto som medansvarlig. SV står også som medansvarlig for det regjeringen foretar seg. Hvis SV hadde ment at de ikke kunne stå for det regjeringen gjør hadde de gått ut.

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng du har der Pricks. Men nå er det slik en gang at jeg ikke kan basere min stemme på hvilket parti som får mest å si i en regjering. Isåfall måtte jeg stemt Arbeiderpartiet eller Høyre/FRP. Men hvis ingen stemmer på Venstre får de jo aldri noen reell makt, selv om de skulle være så heldig å få komme i en borgerlig regjering. Hvis de får mange nok stemmer vil de nok kunne få bedre innflytelse i en eventuell borgerlig regjering. Dette vil kunne gi dem mulighet til nettopp å protestere mot facistiske lover. FRP har forsåvidt et relativt fornuftig syn på personlig frihet og personvern. De har mange gode holdninger når det kommer til innvandring. Så det kunne være et pari å vurdere. Norge mangler sårt en fornying av integreringspolitikken. Innvandrere blir idag alt for dårlig integrert i det norske samfunnet, og noen få av dem (langt ifra alle) ender opp som "problemborgere". Venstre mangler en klar linje i integrering- og innvandringspolitikken sin.

 

FrP er langt ifra et dumt parti. Kanskje jeg burde lese litt mer om dem. Men nå er ikke innvandringspolitikk det viktigste for min del heller.

Lenke til kommentar

har ikke hatt veldig lyst til å stemme verken på de rødgrønne eller en FRP-regjering, så har sonet litt ut fra politikk nyheter.

 

men leser og hører gang på gang at FRP vil avskaffe mange viktige arbeids rettigheter. noen som gidder å nevne hvilke?

om høyre og FRP øker noen prosent hver, og får flertall, hva er da sjansen for at disse rettighetene forsvinner?

Lenke til kommentar
om høyre og FRP øker noen prosent hver, og får flertall, hva er da sjansen for at disse rettighetene forsvinner?

 

Veldig enkelt sagt; Jo større Høyre er i forhold til FRP, jo bedre vil sannsynligvis arbeidstakeres makt og rettigheter bli. Så kan man selvfølgelig diskutere hva som er best for arbeiderne, makt eller et friere arbeidsmarked.

 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye for arbeidernes rettigheter dersom H og FRP kommer sammen i regjering. For meg virker det som om makroøkonomisk politikk er blant Høyres viktigste saker, og de vil nok ikke rikke på mange av sine meninger rundt markedene her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...