Gå til innhold

dekoder dtr8720 problem med motak

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

har en dekoder som skrevet ovenfor. har denne på hytta. satt den inn september 08. da virket den. har vært på hytta nå og kul umulig å få inn signaler. har utendørs antenne. har vridd denne i alle mulig vinkler. spørmål er som følger. kan jeg teste denne boksen hjemme når jeg har kabel (canal digital)? hvor nøye er det med riktig vinkel på antenna? antenna er ikke ny!!!! forslag til en god antenne tar jeg også imot:-) har vanlig kort med nrk kanalene og tv 2.

en annen ting jeg lurer på er en slik antenne aktiv? (som krever 5 volt)

takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakkenett og kabel har helt forskjellige dekodere. Denne kan bare brukes med antenne.

Det er en meny hvor man leser av signalstyrke. Man må sjekke der.

Antenne type er viktig (UHF), hva man ellers trenger kommer an på forholdene på stedet. Det finnes også aktive antenner, men da mest for innendørs bruk. Det bør ikke være nødvendig når man har uteantenne.

Skrevet
Bakkenett og kabel har helt forskjellige dekodere. Denne kan bare brukes med antenne.

Det er en meny hvor man leser av signalstyrke. Man må sjekke der.

Antenne type er viktig (UHF), hva man ellers trenger kommer an på forholdene på stedet. Det finnes også aktive antenner, men da mest for innendørs bruk. Det bør ikke være nødvendig når man har uteantenne.

problemet er at sent i 08 så hadde jeg knallfint forhold. er det noe apparat som jeg kan måle med på slike antenner?

styrke og kvalitet. eller er det bare til parabol. får levere inn boksen å få sjekket at den er i orden før jeg tar helt av.

Takk for svar.

Skrevet

Dersom det ikkje er fri sikt til sendaren kan snø i terrenget påvirke signalet slik at det vert dårlegare. Det kan vere ei mogeleg forklaring på at du fekk inn tv i haust, men ikkje no.

Skrevet

er jo en meter snø da. men kan det være bedre å løfte antenna høyere? blir jo ikke så mye utslag føler jeg mad tanke på fjell rundt. kanskje jeg burde investere i en ny antenne også. og være litt finere på hånda når jeg vrir på den :-)

Skrevet
... er det noe apparat som jeg kan måle med på slike antenner?

Som nevnt, 'måleapparat' er innebygd i dekoderen.

En installatør kan kanskje ha måleapparat som kan bæres rundt, men de er kostbare.

Skrevet
kan jeg teste denne boksen hjemme når jeg har kabel (canal digital)? hvor nøye er det med riktig vinkel på antenna?

Du kan teste denne boksen hvorsomhelst hvor du har en "vanlig" antenne og bakkenettet har dekning. Men, du må koble boksen til en "vanlig" antenne, og ikke til kabel-TV-anlegget.

Hva viser (viste) indikatorene for signalstyrke og kvalitet (menu-4-4-1) på hytta?

Skrevet (endret)

Trykk "Menu - 4 - 4 - 1" som svinks sier. Der har du måleapparat som viser signalstyrke og kvalitet som er interessant for deg. Der skal du minimum ha 34% styrke, og en STABIL kvalitet på 95-100 %(Den flyr som regel rett opp til 100 når du får gode nok signaler).

Det står også RF-Kanal der. Hvilken frekvenser du bruker på hytta er jeg ikke sikker på. Dette må du selv finne ut på dekningskartet på www.rikstv.no. Hold musen over "Senderen"(Den orange er den beste) Der får du oppgitt 3 forskjellige RF-Kanaler. Du ser også her hvilken retning antennen skal være i.

Hjelper ikke? Sjekk koblingen oppe ved antennen din. Det er stor sjanse for korresjon og rust. Så ta av koblingen, puss/rens og smør den, skru så sammen igjen.

Er antennen så gammel at det er på tide å bytte den ut har TRIAX veldig gode antenner.

Mvh

Endret av JesperA
Skrevet

har tatt med mottakeren hjem fra hytta. kjøpte ny antenne. med flere elementer på.

funket "litt".....

så funket ikke mottakeren lenger.

reklamerte på den og fikk en ny.

og vips så virket alt som det skulle. så det er vel kanskje boksen som har spillt meg et puss hele tiden.

takker for alle svar.

Skrevet
har tatt med mottakeren hjem fra hytta. kjøpte ny antenne. med flere elementer på.

funket "litt".....

så funket ikke mottakeren lenger.

reklamerte på den og fikk en ny.

og vips så virket alt som det skulle. så det er vel kanskje boksen som har spillt meg et puss hele tiden.

takker for alle svar.

En sak mange kan ha problemer med er at aktiv antenne var "default" på

i den forrige softwaren til Grundig 8720. Har man gammel antenne og mottageren leverer 5v i coax så kan man få trøbbel. Jeg hadde plutselig veldig dårlig mottak med Grundig 8720 men fant ut at det var pga. at jeg hadde gjort en fabrikk resett slik at aktiv antenne hadde blitt slått på igjen.

Tror muligens dette er endret i den nye softwaren som kom for en uke siden eller to.

Skrevet (endret)

Hvor lang tid ca.skal det ta å oppgradere software?

Min har stoppet på 2074-2046 telling og 0% download progress.

Har vært sånn nå i ca.30 min.

post-90699-1236017994_thumb.jpg

Endret av spaltcha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...