Gå til innhold

Mangel på respekt i religionstrådene!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem er det som vanligvis har problemer med å skille person og sak når det angår respekt? Hvem er det som tyr til personangrep? Hvem er det som setter seg på bakbeina, holder for ørene og sier "tralalala" overfor etthvert argument? Jo, det er fundamentalistene.

 

 

Det er dessverre korrekt. Mange fundamentalister sliter med å være åpne, som de "forlanger" at andre skal være når de prater. Det skal dog sies at jeg vanker i flere kristne miljøer, og den "lukkede" fundamentalistholdningen ikke er så utbredt som mange kanskje tror.

Lenke til kommentar
Det skal dog sies at jeg vanker i flere kristne miljøer, og den "lukkede" fundamentalistholdningen ikke er så utbredt som mange kanskje tror.

All min erfaring sier at denne holdningen er like utbredt i alle samfunnslag og grupper.

 

 

Da er det kanskje på tide å få seg litt "ny" erfaring! :roll:

Lenke til kommentar
:nei: Hvis du aldri har møtt noen litt mer konservative "fundamentalistiske" kristne her til lands så er det nok du, Sobrio som trenger litt "ny" erfaring! For de finnes, uten tvil.

 

Hvor tar du det i fra?

 

Jeg sa: "Det skal dog sies at jeg vanker i flere kristne miljøer, og den "lukkede" fundamentalistholdningen ikke er så utbredt som mange kanskje tror"

 

Jeg møter og tilbringer tid med konservative fundamentalister regelmessig.

 

Jeg poengterte at det finnes veldig mange kristne som ikke er like konservative og fundamentalistiske som enkelte andre.

Lenke til kommentar

Vel du sier at den "lukkede" fundamentalistholdningen ikke er så utbredt som mange kanskje tror."

Så klart, det finnes mange liberale også, men fundamentalistholdninger er ganske utbredt, dog ikke dominerende idet offentlige, da disse gruppene ofte velger å holde aktivitetene sine private.

Lenke til kommentar

Jeg har lusket litt i religionskategorien, og synes ærlig talt det er mye søppel der. Mange innlegg er identiske i budskap og bidrar ikke med noe nytt. De påpeker bare det som er åpenlyst for de fleste av oss, og som har blitt sagt ørten ganger før: at gud ikke finnes og at bibelen er vrøvl. Verken mer eller mindre. Noen ganger forstyrrer det ubrukelige søppelet resten av tråden. Ellers sliter kategorien generelt med brukeres tilsynelatende skråsikkerhet, umodenhet og barnslige intoleranse for dissidenter og deres avvikende meninger.

 

Jeg får også inntrykk av at enkelte brukere har et nesten religiøst forhold til ateismen og et religiøst hat mot religiøse, også av denne tråden.

 

Hadde vi ikke-religiøse vært dissidentene i religionsspørsmålet kunne jeg forstått fanatismen, men slik er det ikke lenger. Bare en ubetydelig del av Norges befolkning tror virkelig på en gud. Om jeg ikke kjenner en person tar jeg det for gitt at han ikke er religiøs, inntil han sier eller gjør noe som skulle tilsi noe annet.

 

Jeg tror nok mange av de uoriginale innleggene, som ofte har samme forfatter selvsagt, er skrevet av opprørske fjortenåringer med et stort behov for å proklamere til enhver tid, samme hvor upassende situasjonen er, at de de ikke har latt seg lure. Det skal ikke være noen tvil om det, liksom. De er forargede over de kristne institusjonene som har blitt tredd over hodet deres helt siden de ble født. Kjenner meg forresten litt igjen i beskrivelsen, jeg var selv slik for noen år siden.

 

For all del, det er flott dere er engasjerte og ikke finner dere i vranglære, men ubrukelige innlegg og dårlig retorikk gjør kategorien uinteressant. :( Religion vil før eller senere uansett forsvinne, om det er en oppblomstring dere frykter.

 

Jeg skal ikke peke på noen spesifikke innlegg av hensyn til forfatterne, men om man klikker seg inn i kategorien og begynner å lese åpenbarer det seg lett hvilke innlegg som passer beskrivelsene mine. Tilstanden er verre enn i søsterkategorien politikk og samfunn. Sannsyneligvis fordi det er lettere å diskutere religion. Man møter liten motstand fra de religiøse, spesielt på internett, og har mange gode argumenter på hånda. Blir som å kjempe mot vindmøller av strå. Derfor henvender denne kategorien seg også til de yngre forumbrukerne.

 

Jeg tror mange religiøse som kunne tenke seg å diskutere noe mindre åpenbart og utdebattert med sine egne, som f.eks. en bibelsk påstand, vil kvi seg mot å poste, siden de kan forvente å bli latterliggjort, ydmyket og at tråden blir spammet ned av sannhetens forvaltere. Vi har her et demokratisk problem med tanke på ytringsfriheten.

 

Derfor ber jeg dere alle, om førsteinnlegget gir uttrykk for hva trådstarteren vil se eller ikke se, så respekter ønsket. Folk klarer selv å se hvorfor de religiøse ikke ønsker kritikk. Jeg vil likevel ikke at noen skal sensureres.

 

Og det baserer du på hva? At det bare er religiøse som kan være fundamentalister innenfor sitt felt? Kanskje du burde lese det jeg skrev en gang til!

Argumentet ditt med at religiøse selv har vært, og er, respektløse holder ikke. Vi behøver ikke være like dårlige, det bare svekker vår posisjon.

Lenke til kommentar
Og det baserer du på hva? At det bare er religiøse som kan være fundamentalister innenfor sitt felt? Kanskje du burde lese det jeg skrev en gang til!

Argumentet ditt med at religiøse selv har vært, og er, respektløse holder ikke. Vi behøver ikke være like dårlige, det bare svekker vår posisjon.

Høh? Jeg antar at du heller ikke leste det jeg skrev en gang til. For argumentet du hevder at jeg har, er trukket opp av hatten. Påstanden min var at det finnes like mange fanatikere innenfor alle samfunnslag og alle grupperinger. Det finnes like mange ateistiske fanatikere som det finnes religiøse fanatikere som det finnes kjemifanatikere som det finnes astrofysikkfanatikere. Poenget var altså at uansett hva det er man "tror" på eller er opptatt av kan man være fanatiker.

 

Tror jeg må ta denne misforståelsen på min egen kappe, siden du er den 2. personen som misforstår hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Høh? Jeg antar at du heller ikke leste det jeg skrev en gang til. For argumentet du hevder at jeg har, er trukket opp av hatten. Påstanden min var at det finnes like mange fanatikere innenfor alle samfunnslag og alle grupperinger. Det finnes like mange ateistiske fanatikere som det finnes religiøse fanatikere som det finnes kjemifanatikere som det finnes astrofysikkfanatikere. Poenget var altså at uansett hva det er man "tror" på eller er opptatt av kan man være fanatiker.

 

Tror jeg må ta denne misforståelsen på min egen kappe, siden du er den 2. personen som misforstår hva jeg mente.

Beklager misforståelsen. Jeg antok at du brukte det som et argument mot mer respekt, som enkelte andre i denne tråden. Egentlig var ikke den myntet spesielt på deg, selv om jeg ikke presiserte det i innlegget, men på alle som har brukt argumentet. Jeg brukte deg, siden du var den siste som hadde tatt det opp.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Alle religioner bør møtes med full forståelse og respekt. Kva om det var deg som trudde på noko og vart møtt med full respektlaushet. Då hadde du kasje bytta meining, grunnen til at fleire opptrår ganske tøft når det gjeld religion er fordi dei ikkje er redd for og sei si meining. Hadde det vert minimalt av Human-Etikarar så hadde dei haldt ein mykje lavare status fordet dei var redde for og varte uthengt. Tenk på dette når du neste gong komenter ein personleg meining.

 

Diskusjon.no skal vere eit nøytralt forum som ikkje innhelt useriøse ting. Alle useriøse svar burde vert fjern. Det er alt for mange postar som ikkje er noko til nytte.

 

Takk for ein nyttig tråd!!!!!!

Håper denne kan vere til hjelp for andre.

Lenke til kommentar
Mangel på respekt i religionstrådene!

-

Det sitter jeg igjen med etter å ha diskutert og lest mye her på diskusjon.no

a) Hvorfor skal jeg vise respekt ovenfor noen som tror på dogmer som sier at jeg skal brenne for evig tid i helvete, eller hvor det nå er Gud sender meg?

b) Hvorfor skal jeg vise respekt for en påstand om at Jorden er eks. 6000 år gammel, når man kan bevise at Jorden og universet er langt eldre?

c) Hvorfor skal jeg vise respekt for blind tro?

d) Hvorfor skal jeg vise respekt ovenfor en tro som sier at homofile, handikappede og kvinner er mindre verd enn heterofile, "friske" og menn?

 

Jeg kunne fortsatt i det "uendelige", men dette holder i lange baner til å begynne med.

 

Jeg respekterer folks rett til å tro på det de vil, enten det er julenissen, troll, guder eller andre usannsynlige trosretninger. Jeg behøver ikke å respektere selve troen, da jeg ikke ser noen grunn til å respektere irrasjonalitet.

 

Respekt er noe man fortjener, ikke en rettighet man har i mine øyne.

Lenke til kommentar
"Haha du hørtes ut som en forferdlig ignorrant og dum jævel."

Hva synes dere om dette utsagnet? Fant her på forumet. Nylig postet.

 

Hva synes du om utsagnet "Jeg er gammel nok til å forstå og tenke logisk, men jeg er 110% sikker på at julenissen forsatt finnes, ingen skal, eller kan forandre men mening, fordi jeg vet det!", som igjen egentlig bare er tolket til "Jeg tror 110% på det som står i bibelen, det som står i bibelen er sant. Gud vet mer enn ei nettside, og siden da biblen er guds ord, er biblen mer sant enn fakta lagt ut på en nettside".

 

Det var jeg som du sikker vet som skrev utsagnet ditt, og når man virkelig er så trangsynt må man trå til med å gi han litt sannhet i fleisen.

Lenke til kommentar
"Haha du hørtes ut som en forferdlig ignorrant og dum jævel."

Hva synes dere om dette utsagnet? Fant her på forumet. Nylig postet.

 

Hva synes du om utsagnet "Jeg er gammel nok til å forstå og tenke logisk, men jeg er 110% sikker på at julenissen forsatt finnes, ingen skal, eller kan forandre men mening, fordi jeg vet det!", som igjen egentlig bare er tolket til "Jeg tror 110% på det som står i bibelen, det som står i bibelen er sant. Gud vet mer enn ei nettside, og siden da biblen er guds ord, er biblen mer sant enn fakta lagt ut på en nettside".

 

Det var jeg som du sikker vet som skrev utsagnet ditt, og når man virkelig er så trangsynt må man trå til med å gi han litt sannhet i fleisen.

 

Jeg skal ikke nekte for at han muligens var transynt, men at har er trangsynt gir deg ingen rett til å svare slik, da der er stikk i strid med forumets regler.

 

Se hva Administratoren sa overnfor.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...