elhauk Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 (endret) Hei Arvet nylig min bestemors Polo da hun ikke kjører lenger. Den er gått ca 95 000. Selvom den er lite brukt har den noen feil og jeg kan lite om bil så håper noen her kan hjelpe meg. 1. Vindusvisker bak virker ikke. Hvordan feilsøker man en deffekt bildel? Hvor kan jeg finne info om hva som trengs og hvor kjøper jeg eventuelt den delen som ikke virker? edit: (det var jo bare en ødelagt sikring ) 2. Når man starter bilen hviner (skriker?) den noen ganger. Hva kan det være? Må jeg på verksted for å fikse den? 3. Når jeg starter bilen for så å skru av motoren kort etterpå er det vanskelig å få start på den igjen. Tar ofte opp til en halvtimes venting før det går. Hva kan det komme av? Kan det fikses? Håper noen kan hjelpe meg med dette. Blir så fort så dyrt om den må på verksted. Hilsen Elisabeth Endret 20. mars 2009 av elhauk
Habla Møberg Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Min første tanke er at du bør ta deg en tur på service med den, og få de til å se over. At startmotoren skriker tidvis, kan være både slitasje, eller at den kanskje har vært brukt lite, og trengs å brukes mer... At den er grinete å starte kan skyldes mange ting, men det er ikke unormalt at det kan skyldes skitt og fukt i drivstoffet. En god regel er å ha tanken så full som mulig, altså ikke la den stå lenge med "tom" tank. Gå på Clas Ohlson og skaff deg en flaske med bensinbooster fra TriPak. Denne er veldig effektiv som kondensfjerner, og rengjør litt her og der. Gjør underverker på grinete motorer, og er 100% ufarlig å bruke. Du skal egentlig bare ha en liten skvett i hver gang du fyller, men siden du alt har problemer, kjør gjerne 4-5-dobbel dose de første tankene. Denne reduserer forbruket såpass mye, at det er ren økonomi å bruke det. Men service. Ta den på service, om ikke du vil gjøre det selv. Den kan kanskje ha godt av ny olje, filtre, plugger... Den skal vel på service på 100.000? Ta den nå med en gang, det er nå når det er vinter du trenger mest at alt er på stell :-)
elhauk Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Skrevet 20. februar 2009 jeg er i utgangspunktet enig i at den burde på service. Den var på service for to år siden og da reparerte de for 20 000 kr. det er forholdsvis avskrekkende sum å bruke på en bil som er verdt mellom 20 og 30 000 (om finn.no er noe å gå ut ifra). Har intrykk av at verkstedene slenger på ekstra reparasjoner i hytt og pine for ting man i grunn burde få til selv, som å bytte lyspærer og sikringer. Skal stikke innom Clas Olson på vei fra jobb og kjøpe bensinbooster, det var et godt råd
Habla Møberg Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Dette er en såpass enkel bil at du trenger ikke gå på merkeverksted for å få gjort jobben. Om du forteller her hvor i landet du bor, så kan kanskje noen tipse om verksted som gjør skikkelig jobb til en fornuftig pris. Ja, den bensinboosteren er virkelig en skjult skatt. Det finnes mye lureri å få på fancye flasker, men dette er en av de midlene som faktisk gjør det den skal. har selv brukt den i flere år på alt av bensinmotorer vi har her (bil, mc, hageredskaper), og er særs fornøyd på alle måter. Bensinen her i Norge er merkelig nok av ganske svak kvalitet, men denne veier opp for dette :-) Angående visker bak: Har du sjekket sikring? Står viskerarmen i vanlig hvileposisjon? Får du ut spylervæske bak?
nebrewfoz Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 HeiArvet nylig min bestemors Polo da hun ikke kjører lenger. Den er gått ca 95 000. Selvom den er lite brukt har den noen feil og jeg kan lite om bil så håper noen her kan hjelpe meg. 1. Vindusvisker bak virker ikke. Hvordan feilsøker man en deffekt bildel? Hvor kan jeg finne info om hva som trengs og hvor kjøper jeg eventuelt den delen som ikke virker? 2. Når man starter bilen hviner (skriker?) den noen ganger. Hva kan det være? Må jeg på verksted for å fikse den? 1. Finn den elektriske ledningen som går til vindusviskermotoren og koble den fra. Bruke et måleinstrument eller en 12V lyspære og se om du måler 12V eller "ser lyset" når vindusviskeren slås på. Hvis det blir utslag, så kan det være motoren som er gåen. Hvis det ikke er noe utslag/lys, så kan det være en sikring som er gått, eller en kabel som er brutt et eller annet sted. (Verre å finne ut av ...) 2. Det kan virke som om startmotoren snurrer rundt, men at det såkalte innslagsrelét ikke fungerer helt som det skal. (Det er dette relét som dytter den lille tannhjulet på enden av startmotorakselen inn på en tannhjulkrans på svinghjulet e.l. og på den måten gjør at startmotoren kan dra bilmotoren rundt.) Det kan kanskje hjelpe å smøre litt fett på noen av disse delene, men det kan hende startmotoren må tas av for å komme til. Det kan også hende at delen må byttes. Haynes gir ut reparasjonshåndbøker for de fleste "eldre" biler. De er opprinnelig på engelsk, men jeg mener å ha sett norske utgaver av noen av dem også. (På Biltema?) De er beregnet på "bileiere", ikke proffe bilmekanikere, men det er mange prosedyrer i disse bøkene som jeg klokelig holder meg unna. (Men startmotor var enkelt å demontere, bortsett fra at det var litt tungvint å komme til. Men knokene har forlengst grodd nå.)
elhauk Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Skrevet 20. februar 2009 Har du sjekket sikring? Står viskerarmen i vanlig hvileposisjon? Får du ut spylervæske bak? Har ikke sjekket sikring. Har googlet litt og funnet ut hvor sikringene er (under og til venstre for rattet). Neste skritt blir å finne ut hvilke sikringer styrer hva. Bil er en stor og ukjent verden for meg og skikkelig ordentlig grønn. Får ut spyleveske. Dette er en såpass enkel bil at du trenger ikke gå på merkeverksted for å få gjort jobben. Om du forteller her hvor i landet du bor, så kan kanskje noen tipse om verksted som gjør skikkelig jobb til en fornuftig pris. Bor i Oslo. Var Snap Drive som utførte den umåtelig dyre reparasjonen sist. Gutta som byttet olje på bilen sier det ikke er noe vits i å ta bilen på service lenger da den er såpass gammel. 2. Det kan virke som om startmotoren snurrer rundt, men at det såkalte innslagsrelét ikke fungerer helt som det skal. (Det er dette relét som dytter den lille tannhjulet på enden av startmotorakselen inn på en tannhjulkrans på svinghjulet e.l. og på den måten gjør at startmotoren kan dra bilmotoren rundt.) Det kan kanskje hjelpe å smøre litt fett på noen av disse delene, men det kan hende startmotoren må tas av for å komme til. Det kan også hende at delen må byttes. Høres ut som om det blir service på bilen alikevel da. Men fint om småtingene er fikset innen det så kontrollerer man prisen litt...
Habla Møberg Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Har du sjekket sikring? Står viskerarmen i vanlig hvileposisjon? Får du ut spylervæske bak? Har ikke sjekket sikring. Har googlet litt og funnet ut hvor sikringene er (under og til venstre for rattet). Neste skritt blir å finne ut hvilke sikringer styrer hva. Bil er en stor og ukjent verden for meg og skikkelig ordentlig grønn. Får ut spyleveske. Dette er en såpass enkel bil at du trenger ikke gå på merkeverksted for å få gjort jobben. Om du forteller her hvor i landet du bor, så kan kanskje noen tipse om verksted som gjør skikkelig jobb til en fornuftig pris. Bor i Oslo. Var Snap Drive som utførte den umåtelig dyre reparasjonen sist. Gutta som byttet olje på bilen sier det ikke er noe vits i å ta bilen på service lenger da den er såpass gammel. 2. Det kan virke som om startmotoren snurrer rundt, men at det såkalte innslagsrelét ikke fungerer helt som det skal. (Det er dette relét som dytter den lille tannhjulet på enden av startmotorakselen inn på en tannhjulkrans på svinghjulet e.l. og på den måten gjør at startmotoren kan dra bilmotoren rundt.) Det kan kanskje hjelpe å smøre litt fett på noen av disse delene, men det kan hende startmotoren må tas av for å komme til. Det kan også hende at delen må byttes. Høres ut som om det blir service på bilen alikevel da. Men fint om småtingene er fikset innen det så kontrollerer man prisen litt... Da kan du gjøre som ebrewfoz foreslår, sjekk strømtilgang, etc. til viskeren. SnapDrive ja... Har et inntrykk av at de er blitt for store, tungrodde, og lite kostnadsbevisste på vegne av kunden, men det jeg kjenner er i Bergen. Finnes der ikke mer lokale, gjerne små, verksteder, gjerne drevet av den eldre garde? De er gjerne flinkere å ordne akkurat det som er defekt, istedet for å bytte hele komponenter. Selv gjør jeg det meste på bilen, men avogtil må man bare på verksted. Da har jeg holdt meg til merkeverksted (som kan akkurat min bil sine særegenheter og klassiske feil bedre enn andre), men ellers så bruker jeg et lite verksted med snittalder på rundt 50. Fagarbeidere, som ikke tar så alt for mange snarveier, og som forstår at man ikke gidder svi av masse tusenlapper på en gammel bil :-) Angående startmotoren; finnes der ikke egne start-og-dynamo-verksteder i nærheten? Her i Bergen har vi 2 slike, og de er langt rimeligere å bruke, siden de bytter den delen i startmotoren/dynamoen som faktisk er slitt, og smører opp resten. Sist jeg hadde bruk for umiddelbar hjelp, kostet det meg 500,- blankt hos et slikt spesialverksted, i stedet for 3.600,- pluss bytte, som en ny original del ville kostet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå