Gå til innhold

Kan man ødelegge objektivet ved å vri på fokusring hvis af?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kommer helt ann på...

 

Flere objektiver er lagd slik at du kan stille fokus manuelt i Autofokus mode... F.eks. Canon L...

Gjelder dette også 85mm f/1.8? Den virker lett å vri når den står i "AF" posisjon. Det er iallefall ikke rare forskjellen på AF og MF, slik det er på de 2 andre objektivene jeg har.

Lenke til kommentar
kommer helt ann på...

 

Flere objektiver er lagd slik at du kan stille fokus manuelt i Autofokus mode... F.eks. Canon L...

Gjelder dette også 85mm f/1.8? Den virker lett å vri når den står i "AF" posisjon. Det er iallefall ikke rare forskjellen på AF og MF, slik det er på de 2 andre objektivene jeg har.

Vet ikke... Men tviler litt på at det er mulig...

Lenke til kommentar
I motsatt fall skal du være litt mer forsiktig med hva du vrir på, fokusmotoren og mekanikken tåler ikke så alt for mye.

...men som alltid er det verdt å understreke at den heller ikke tåler så alt for lite. Alt for mange lever tilsynelatende i intens frykt for hvilke forferdelige skader de kan påføre utstyret sitt ved å (shock! horror!) bruke det.

 

Autofokusmekanismen er en elektromotor, tidvis med en enkel gearing. Rekk opp hånden alle som har klart å ødelegge den radiostyrte bilen sin ved å snurre på hjulene!

Lenke til kommentar
I motsatt fall skal du være litt mer forsiktig med hva du vrir på, fokusmotoren og mekanikken tåler ikke så alt for mye.

...men som alltid er det verdt å understreke at den heller ikke tåler så alt for lite. Alt for mange lever tilsynelatende i intens frykt for hvilke forferdelige skader de kan påføre utstyret sitt ved å (shock! horror!) bruke det.

 

Autofokusmekanismen er en elektromotor, tidvis med en enkel gearing. Rekk opp hånden alle som har klart å ødelegge den radiostyrte bilen sin ved å snurre på hjulene!

 

Ikke snurre på hjulene, men vri på fremhjulene. Servoen til styringen kan nemlig minne om en AF servo, og noen slike har jeg faktisk rukket å ødelegge. ;)

Lenke til kommentar

Bra jobba! ;) Jeg klarte det aldri på mine radiostyrte biler da jeg var barn - og jeg var et destruktivt barn. :)

 

Edit: Det skal legges til at gearingen på styreservoer til radiostyrte biler og fly er vesentlig lettere enn på autofokusmekanismer - noe som medfører at man må bruke mye mere kraft for å herje med styreservoer. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Mitt Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM tillater ikke dette...

 

Det må vere ekte ring-usm, den andre varianten (som vi finn på dei billigare objektiva med liksom-usm) har ikkje denne funksjonen.

Ikke meningen å være vrang, men den teorien din holder ikke helt... min EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM tillater full-time-manuell ;)...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Har lurt på dette selv. Det står i papirene som følgte med linsen min at en ikke skulle skru på hjulet. Men f.eks når jeg skal legge kameraet mitt i sekken, så må både zoom og fokus helt inn for å få plass. Om jeg da har slått av kameraet og fokusen ikke er helt skrudd inn, skrur jeg den forsiktig selv. Det går, men kanskje det skader på sikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...