Gå til innhold

Kan man ødelegge objektivet ved å vri på fokusring hvis af?


Anbefalte innlegg

Har lurt på dette selv. Det står i papirene som følgte med linsen min at en ikke skulle skru på hjulet. Men f.eks når jeg skal legge kameraet mitt i sekken, så må både zoom og fokus helt inn for å få plass. Om jeg da har slått av kameraet og fokusen ikke er helt skrudd inn, skrur jeg den forsiktig selv. Det går, men kanskje det skader på sikt?

Kanskje en fordel å switche over til manuell før du skrur på fokusringen om denne ikke har støtte for både auto og manuell i ett. For mine objektiv er det kun fastobjektivene (med unntak av AF-S 50mm f/1.4) som ikke støtter manuell fokusering når det står i auto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM tillater ikke dette...

 

Det må vere ekte ring-usm, den andre varianten (som vi finn på dei billigare objektiva med liksom-usm) har ikkje denne funksjonen.

Ikke meningen å være vrang, men den teorien din holder ikke helt... min EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM tillater full-time-manuell ;)...

 

17-85mm har ekte ring-usm, så joda, teorien min held fortsatt vatn.

 

sakset frå canon sine nettsider:

Lett og raskt

Det kompakte og lette EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM er ideelt for fotografering av raske bevegelser og når du er på reise og ikke ønsker å drasse rundt på tunge fotobager. En USM av ringtypen fungerer godt sammen med EOS-kameraer med EF-S-fatning for å gi superrask, presis autofokusering og prediktiv sporing – med mulighet for manuell kontroll til enhver tid.

Lenke til kommentar
Det må vere ekte ring-usm, den andre varianten (som vi finn på dei billigare objektiva med liksom-usm) har ikkje denne funksjonen.

 

og

 

17-85mm har ekte ring-usm, så joda, teorien min held fortsatt vatn.

 

Ikke *helt* vanntett her heller..

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...dex.asp?specs=1

 

f.ex har Canon EF 50 f/1.4 en "micro-usm" med tannhjul og gear, men likevel ifm canons side:

"mekanisk fulltid manuell fokus innebygd".

Se merknad 1 o ovennevnte lenke.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å være ingeniør (selv om det hjelper) for å nå disse konklusjonene:

 

Hvis manuell fokus er mekanisk (ikke elektromekanisk) så kan man ødelegge mekanikken og eller motoren til AF hvis man vrir mot eller holder igjen når kameraet prøver å fokusere automatisk.

 

Hvis manuell fokus er elektromekanisk så bruker man samme motoren som autofokus til å fokusere med, ergo vil ikke mekanikken bli belastet noe hardere av at du forsøker å endre fokus mens automatisk fokus jobber. I dette tilfellet så vil en av to ting skje, enten så vil kameraet ignorere de manuelle fokuskommandoene eller så vil kameraet akseptere de manuelle fokuskommandoene. (HVis den prøver å gjøre begge samtidig så er det en defekt.)

 

For å sjekke om et objektiv har full mekanisk fokus så skrur du av autofokusen og vrir på den manuelle fokusen. Hvis du hører at servomotoren jobber så har du en elektromekanisk fokus og er trygg. Hvis du derimot hører at servomotoren blir dratt rundt og du kjenner motstand i fokusringen så har du muligens (men ikke sikkert) en fullmekanisk fokus som drar med seg fokusservoen og det kan være risikabelt å bruke manuell fokus når objektivet står i autofokus.

 

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Hvis manuell fokus er mekanisk (ikke elektromekanisk) så kan man ødelegge mekanikken og eller motoren til AF hvis man vrir mot eller holder igjen når kameraet prøver å fokusere automatisk.

Men igjen, det er vel verdt å understreke kan. Jeg er på et lite korstog mot det jeg oppfatter som en utbredt hysterisk redsel for å skade utstyret sitt ved helt normal bruk. Jeg sliter f.eks med at et naturlig grep på min 50/1.8 kommer i konflikt med den roterende fronten ved fokusering. Siden AF-motoren på D200/300 er relativt kraftig (momentet kjennes godt i kameraet, også når man ikke ufrivillig yter motstand), så river den seg glatt løs fra grepet mitt (jeg gjør jo ikke noen spesiell innsats for å holde det tilbake... :roll:), men det gjør ikke annen skade enn at jeg får meg en liten vekker når det skjer...

 

Ingen ved sine fule fem ville runtinemessig forsøke å fokusere manuelt med AF inkoplet, siden det er totalt meningsløst, men å vri forsiktig på fokusringen en sjelden gang i blant vil ikke gjøre skade på noe som er nogen lunde skikkelig skrudd sammen. Ett sted mellom brutal hensynsløshet og hysterisk overforsiktighet ligger "normal bruk". De som er hysterisk overforsiktige (hei, hei IceFox og von schnellfahrer! :fun:)vil ofte oppfatte normal bruk som brutal hensynsløshet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...