Gå til innhold

Ta med fotoutstyr utenlands


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Da tollgrensa er 6000kr(?), og verdien på mitt fotoutstyr kanskje er ca det dobbelte lurer jeg på hvordan det blir hvis jeg vil ha med meg utstyret utenlands.

 

Stort sett går det greit. Men for å være helt sikker, fyller du et skjema fra tollvesenet før du reiser. Da dokumenterer du det du har med deg.

 

Det ligger et eksempel på et slikt skjema på nett, men jeg husker ikke i farta hvor man fant det. Regner med du får fler svar. Eventuellt kan du ringe tollvesenet og spørre. :)

 

Har du kvitteringer på utstyret ditt, kan sikkert det også hjelpe.

Endret av GeirG
Lenke til kommentar

Ingen problem, er du riktig uheldig ber de om dokumentasjon på at det er kjøpt i Norge når du kommer tilbake (da sender man kopi av kvitteringer). Sender man ikke kvitteringer innen gitt frist ender man med faktura fra en annen verden på mva og andre avgifter.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har selv fylt ut ovenforstående skjema.

 

Fyll ut korrekt informasjon og ta med ta med formularene og fotoutstyret til nærmeste tollfullmakt for signatur/stempling.

Kan være greit og ha,kan gjøre grensepassering enklere hvis du møter feil inspektør

Du kan også med suksess bruke samme formular til oppretting av forsikringer.

Lenke til kommentar

Skjemaet er en fin "forsikring" mot overivrige flyplasstollere og kan brukes flere ganger. Når du skal få stemplet skjemaet, må du ha med enten kvittering med serienummer eller ha med utstyret.

 

Har måttet bruke skjemaet selv ved etpar anledninger. At det stort sett jobbet PMS'ete kjærringer på Stavanger/Sola visste jeg fra før, men å bli stoppet av samme sure tøyta to ganger med 10 ukers mellomrom er jo litt i overkant ivrig etter min mening.. :roll:

Lenke til kommentar

Fylte ut det skjemaet jeg også. Var innom den lokale tollstasjonen (grensen mot Finland) og skulle ha dette signert. "Nei, du kan ikke bruke denne flere ganger enn ved en enkel passering", "Nei, selv om du har lest det på skjemaet så er det ikke sånn", og tilslutt da jeg sa at jeg skal nå en tur over til Finland nå, så da får du vel skrive under allikevel.. så oppdaga tolleren at utstyret har serienr, og at jeg hadde skrevet ned disse. "Aja.. det er serienummer på sånt.. da kan du jo bruke det sånn som du har lest".

 

Tollere er idioter. Det er nok best å fylle det ut i flere eksemplarer og sy det inn i hver eneste sekk eller veske kameraet kan tenkes å havne nedi på en utenlandstur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...