Gå til innhold

Intervju: Videointervju med Peter Sunde


Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at spotify har blitt så populært. Vi, forbrukerne, er ikke dumme! Vi er oppdatert og kyndige nok til å ta ibruk digitale medier og distribusjons kanaler.

 

Er ikke så vanskelig å finne ulovlig filer med google nei:

filetype:torrent metallica
"metallica" last modified mp3 "index of" -html -htm -php -asp

Og nå lurer jeg på om HW sletter dette innlegget for brudd på fildeligsloven! Linker til en siden for søk etter offentlig tilgjengelige filer. hmm...

 

Men hva hvis noen får tak i et ulovlig lekket dokument fra et firma på nettet, bryter han da loven ved å fortelle andre hvor han fant dette dokumentet?

 

Jeg er har faktisk vært tildels imot fildeling, men nå har det tatt for lang tid, og alle bruker bare energi på å motarbeide "piratene" og ingen kreative evner på å komme opp med noe bedre selv. Da få de ha det så godt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo riktig som de sier, de peker til maskiner som selv har sakt de har matrialet.

 

Om jeg sier til naboen at IP 120.01.02.4 har denne binære koden klar for nedlasting og nabioen laster ned. Hvordan kan jeg da bli dømt?

Jeg har ikke sett på eller tatt i matrialet, ikke vært i nærheten av det bare hørt hvor det fantes og fortalt dette videre.

 

 

Det er jo fildeleren og nedlasteren som er "forbryterene"

Som hw skrev litt tidligere, har statens vegvesen skylden for Nokasranet? de bygge jo veiene ranerene brukte til å flykte på.

Det vil jo være det samme som å bidra til flukt.

 

Har enda ikke sett statens vegvesen i retten for dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange her misforstår litt angående likheten mellom f.eks. Pirate Bay og Google. Pirate Bay er tilstede for å la brukerne dele (opphavsbeskyttet) materiale, og de knytter brukerne sammen gjennom deres egen tracker. Google har ingen torrenttracker, og trafikken går heller ikke gjennom deres servere.

 

Jeg vil tro Pirate Bay har mulighet for å bli dømt for medvirkning til deling av opphavsbeskyttet materiale, i og med at de er knutepunktet og tilrettelegger for dette. Dersom de skulle bli helt frikjent eller få en større dom på seg vil overraske meg.

Lenke til kommentar
Jeg trur faktisk at advokatene/firmaene som saksøker trur at selve matrialet ligger på TPB`s servere.

 

Ja, jeg får det samme inntrykket.. og ei idiotdame som var intervjuet på TV framstilte det hele som at bakmennene i TPB hadde tjent penger direkte på torrentsene som ligger ute der.. hun sa med andre ord, så godt som i klartekst, at man måtte betale for å få lastet ned kopibeskyttet materialet.. De er så på jordet! Samme var jo saken mot OiNK i Oktober i fjor.. eneste grunnen til at politiet slapp unna med rassian var jo at de hadde fått beskjed om at hele sida var basert på at man betalte for å få laste ned.. :no:

Lenke til kommentar
Han har en side som hviser hvor man kan finne slikt materiale.

Skal man anmelde google også da? For man kan finne slikt materiale med google også.

Blir litt for enkelt å sammenligne thepiratebay og google.

Laster du ned .torrents fra google?

 

 

Det er i prinsippet inget skille mellom en .torrent-fil og en link som kommer etter et googlesøk. Begge har nemlig akkurat samme funksjon - å peke på materiale som finnes et annet sted.

Lenke til kommentar
Han har en side som hviser hvor man kan finne slikt materiale.

Skal man anmelde google også da? For man kan finne slikt materiale med google også.

Blir litt for enkelt å sammenligne thepiratebay og google.

Laster du ned .torrents fra google?

 

 

Det er i prinsippet inget skille mellom en .torrent-fil og en link som kommer etter et googlesøk. Begge har nemlig akkurat samme funksjon - å peke på materiale som finnes et annet sted.

Nei, det er feil, og det er her mange misforstår. Google bare indekserer innhold som finnes på forskjellige servere rundt omkring på internett. Pirate Bay har et litt annet formål. Det har egen tracker, og fungerer som et knutepunkt for de som ønsker å dele data.

Lenke til kommentar
uansett hvordan man ser på det, er fil deling av "ikke-eget-materiale" ulovlig, og skal bli straffet deretter. han har bak en side som er for spredning av slik stoff, spør du meg, er det en selvfølge at han blir straffet, hvis han er så smart burde han ha vist dette. Det er hans feil at piratkopiering har kommet så "fram i media", og blitt "et problem".

Før du dømmer piratebay: Har du laget avataren du bruker, er du sikker på at du kan bruke den? Det er faktisk per definisjon ikke forskjell på noe opphavsrettet materiale på internett og produkter fra film og musikkindustrien. Uansett rettsak i favør til underholdningsindustrien vil derfor få svært uheldige konsekvenser for det internett vi kjenner i dag.

 

vel, uansett er det ikke 25 mill som laster ned mitt avatar. De har skapt et problem, hvor folk tror at alt er gratis.

 

EDIT: Hva er poenget å lyve om annonseinntekter. En hver man klarer å legge sammen 2+2 = 25 mill klikk = en del annonseinntekter

 

spesielt når et nettavis klarer å håve inn et par mill

 

med andre ord, de tjener nok på dette her, hvis han ikke er så dum, at han ikke klarer å utnytte 25 mill klikk på siden hans.

Endret av hproslan
Lenke til kommentar
uansett hvordan man ser på det, er fil deling av "ikke-eget-materiale" ulovlig, og skal bli straffet deretter. han har bak en side som er for spredning av slik stoff, spør du meg, er det en selvfølge at han blir straffet, hvis han er så smart burde han ha vist dette. Det er hans feil at piratkopiering har kommet så "fram i media", og blitt "et problem".

 

Tror det er noen som må åpne øynene litt, og som enda ikke har skjønt at det ikke er artistene som lider, men plateselskapene. Går ut i fra at du har kjøpt alt du har på pc'en og i tillegg har kun shareware ol?

 

TPB gjør det eneste riktige.

 

Men, det er jo ikke TPB som er problemet..det er hyperkapitalismen som uten etisk grunnlag saksøker enkeltpersoner for millioner fordi formatet på musikken de liker ikke er riktig. Denne rettsaken viser bare hvor desperate platebrasjen er..de ville aller helst lagt ned internett og saksøkt teknologien innen de selv ser at plateselskapenes glanstid er forbi.

Endret av Psyklus
Lenke til kommentar
uansett hvordan man ser på det, er fil deling av "ikke-eget-materiale" ulovlig, og skal bli straffet deretter. han har bak en side som er for spredning av slik stoff, spør du meg, er det en selvfølge at han blir straffet, hvis han er så smart burde han ha vist dette. Det er hans feil at piratkopiering har kommet så "fram i media", og blitt "et problem".

 

Tror det er noen som må åpne øynene litt, og som enda ikke har skjønt at det ikke er artistene som lider, men plateselskapene. Går ut i fra at du har kjøpt alt du har på pc'en og i tillegg har kun shareware ol?

 

TPB gjør det eneste riktige.

 

Men, det er jo ikke TPB som er problemet..det er hyperkapitalismen som uten etisk grunnlag saksøker enkeltpersoner for millioner fordi formatet på musikken de liker ikke er riktig. Denne rettsaken viser bare hvor desperate platebrasjen er..de ville aller helst lagt ned internett og saksøkt teknologien innen de selv ser at plateselskapenes glanstid er forbi.

 

Tror det er du som må åpne øyene, eneste grunnen til at du og jeg laster ned er at,fordi det er GRATIS. Å slutt å blåse opp til de grader og tullet om "hyperkapitalismen som uten etisk grunnlag saksøker enkeltpersoner for millioner fordi " . Så hva skal platebransjen gjøre da? når musikken de slippet ut blir lastet opp på nett, og blir spredt ved hjelp av sånne folk som denne fyren.

Endret av hproslan
Lenke til kommentar
Altså thepiratebay er ikke så stor vet om mange andre sider som har alt the piratebay har fortere og raskere. Piratebay er torrent for nybegynnere :) Men lykke til med rettsaken, tror de fleste støtter dere. Utenom metall dudes som mener alle må kjøpe plater :p

 

Kremt! ..jeg er metalldude og kjøper ikke plater. Jeg laster ned LOVLIGE mp3 fra nye metallband:). I tillegg laster jeg fra og til div ftp servere og ikke minst TPB.

 

:tease:

Lenke til kommentar
Altså thepiratebay er ikke så stor vet om mange andre sider som har alt the piratebay har fortere og raskere. Piratebay er torrent for nybegynnere :) Men lykke til med rettsaken, tror de fleste støtter dere. Utenom metall dudes som mener alle må kjøpe plater :p

 

Kremt! ..jeg er metalldude og kjøper ikke plater. Jeg laster ned LOVLIGE mp3 fra nye metallband:). I tillegg laster jeg fra og til div ftp servere og ikke minst TPB.

 

:tease:

 

Da skulle du også etter loven blitt saksøkt :p Tviler på at det skjer. Hadde vært surt om de hadde tatt andre som driver med dette piratgreiene også :ph34r:

Lenke til kommentar
Helt riktig. Vi trenger ikke store film og musikk selskaper lengere. De er overflødige. Et enormt kostbart ledd mellom artistene og publikum. Send Virgin og Universal på museum. jeg håper denne rettsaken bare er dødskramper fra et desillusjonert dyr.

Filmselskapene har en del å si på markedføringen. Derfor blir de ikke borte med det første.

Lenke til kommentar
uansett hvordan man ser på det, er fil deling av "ikke-eget-materiale" ulovlig, og skal bli straffet deretter. han har bak en side som er for spredning av slik stoff, spør du meg, er det en selvfølge at han blir straffet, hvis han er så smart burde han ha vist dette. Det er hans feil at piratkopiering har kommet så "fram i media", og blitt "et problem".

 

Tror det er noen som må åpne øynene litt, og som enda ikke har skjønt at det ikke er artistene som lider, men plateselskapene. Går ut i fra at du har kjøpt alt du har på pc'en og i tillegg har kun shareware ol?

 

TPB gjør det eneste riktige.

 

Men, det er jo ikke TPB som er problemet..det er hyperkapitalismen som uten etisk grunnlag saksøker enkeltpersoner for millioner fordi formatet på musikken de liker ikke er riktig. Denne rettsaken viser bare hvor desperate platebrasjen er..de ville aller helst lagt ned internett og saksøkt teknologien innen de selv ser at plateselskapenes glanstid er forbi.

 

Tror det er du som må åpne øyene, eneste grunnen til at du og jeg laster ned er at,fordi det er GRATIS. Å slutt å blåse opp til de grader og tullet om "hyperkapitalismen som uten etisk grunnlag saksøker enkeltpersoner for millioner fordi " . Så hva skal platebransjen gjøre da? når musikken de slippet ut blir lastet opp på nett, og blir spredt ved hjelp av sånne folk som denne fyren.

 

Vel, det er plateselskapene som saksøker her, ikke artistene. De evt artistene som er med er skjøvet foran for å skape ansikt. Se på metallica, de saksøkte napster fordi plateselskapet deres forlangte og nærmest presset dem til å fronte piratkopiering. Nå derimot, har de skjønt tegniga..de legger ut gratis musikk for alle og enhver. Det kalles kulturøkonomi.

 

Om du laster ned kun fordi det er gratis så er du kjip. Jeg laster ned det som er bra. Jeg kjøper ikke musikk som er billig..gjør du?

 

Platebransjen må så klart gjennom en opprenskning. Den er som en fet og overvektig purke. Det man trenger er noen kjappe små foler som har artistene i fokus og ikke profitten. Det er da, og kun da det blir satt fokus på kvalitetsmusikk og midre av innpakket-plush og masseprofilering av artister som har lite med musikk å gjøre, men mye om penger..

Endret av Psyklus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...