Gå til innhold

Tips til sportfotografen (instillinger,utstyr, plassering og kreativitet)


Anbefalte innlegg

Jeg sitter alltid under kampen, på en helt enkel "3-beinsstol" og bruker monopod.

 

Jeg har vært på jakt etter en skikkelig stol lenge, men synes at de fleste jeg finner er for lave. Vet du om noen nettbutikker som selger slike stoler?

 

Jeg har flere stoler, men i det siste har jeg foretrukket å bruke kofferten til 400mm-objektivet.

 

Om jeg ikke tar helt feil så er vel kofferten til 500mm-objektivet enda større, så kanskje det er nytt objektiv som er veien å gå, i stedet for den evinnelige søken etter den perfekte stol?

Endret av azetlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært på jakt etter en skikkelig stol lenge, men synes at de fleste jeg finner er for lave. Vet du om noen nettbutikker som selger slike stoler?

Jeg har flere stoler, men i det siste har jeg foretrukket å bruke kofferten til 400mm-objektivet.

 

Jeg har gått til innkjøp av en fra XXL. Det er riktignok ikke den jeg lenker til, men jeg fant den ikke sånn på sparket. Den jeg har er uten rygg. Egentlig hadde jeg tenkt til å skaffe meg en fra Biltema, men jeg fikk aldri stussen i gir til å komme meg dit.

Lenke til kommentar

Jeg har gått til innkjøp av en fra XXL. Det er riktignok ikke den jeg lenker til, men jeg fant den ikke sånn på sparket. Den jeg har er uten rygg. Egentlig hadde jeg tenkt til å skaffe meg en fra Biltema, men jeg fikk aldri stussen i gir til å komme meg dit.

 

Den fra XXL har jeg sett på, men synes at den ble for lav. Den fra Biltema har jeg, men synes at den også er for lav. Aller helst kan jeg tenke meg en stol som er opp mot 70 cm høy.

Lenke til kommentar

Den jeg har fant jeg i boden hjemme, så vet ikke helt sikkert hvor den er i fra. Jeg har en sånn som Azathosk linket til (biltema typen).

 

Virket noe mindre den han hadde der. Men ser ofte at de fleste bruker 400mm kassene som stoler hvis de har det. Men har desverre ikke den luksusen jeg :thumbdown:

Lenke til kommentar

Var på Skeid - Kjelsås i går og fikk tatt noe. En ting jeg merker meg er at jeg må fikse regntrekk til objektiv og kamera. Det skjer dog ikke før jeg har kjøpt mitt eget 70-200mm. Vurderer å gå over til Smugmug for fotballbildene mine, men er litt usikker. Føler det fort blir så oppstykka.

 

En kryssposting fra bildetråden:

skeid-kjelsas-9205-M.jpg

 

skeid-kjelsas-9276-M.jpg

 

skeid-kjelsas-9179-M.jpg

 

Resten her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

CA og fortegning er lett å kompensere mot i etterbehandling. Softness er det verre med. Å bruke Sigmaen på 200 f/2,8 er litt "nødmodus" når man ikke har særlig mye lys tilgjengelig. f/4-8 er å foretrekke på 200mm. Jeg har Sigmaen selv og synes den treffer greit på fokus, men skarpheten på 200/2,8 er den største ulempen. I din situasjon ville jeg antagelig valgt Nikon 70-300 fordi den er optisk meget bra og har omtrent samme bruksområde som Sigmaen, bortsett fra "nødmodusen" og liksom-makroen. VR er et lite plaster på såret for "dårligere" blender. Omtrent halve vekta av Sigmaen synes jeg er en befrielse. Tamrons 70-300 VC USD er ganske lik Nikon sin 70-300 og dermed et bra valg den også.

 

Men så var det det med sportsfoto, korte lukkertider, isolasjon av motivet fra bakgrunnen, zoom og kjapp AF. Da er dessverre Sigma 70-200 f/2,8 eneste alternativ i den prisklassen, med de ulemper det medfører på 200mm/2,8. Hvis du ikke skal lage plakater eller beskjære mye så kanskje det går greit i praksis med uskarpheten?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tyrvinglekene i friidrett. Ett av Norges største banestevner i friidrett, rimelig høyaktuelt for dem som leverer stoff til lokalaviser på øst- og sørlandet :)

 

Lyst på tilgang til gjestekalenderen på Google til Eventdatabasen? :) Da kan du legge inn ting litt sånn når det passer deg i forskjellige kategorier, også flytter jeg dem til rett kategori.

 

La inn Tyrvinglekene nå nettopp. Litt i seneste laget, da men.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...