Gå til innhold

Tips til sportfotografen (instillinger,utstyr, plassering og kreativitet)


Anbefalte innlegg

Er nok enda flere sportsfotografer her :) , men jeg gikk litt lei. Men jeg lurer litt på å starte opp igjen. Men jeg vet jeg er ute av trening, og timing er det som trengs for å fange de beste øyeblikkene.

 

Jeg startet med Canon 350D og 70-300 (ikke-L-utgaven), noe jeg tror jeg lærte mye på. Å fange de beste øyeblikkene med treg autofokus og bare 3 bilder pr sek, gjør at man må virkelig stå på for å få bra bilder. Og det har betalt seg i ettertid, for dette med timing har blitt med meg videre til både studioportretter og annet.

 

Idag har jeg 50D og bl.a. Canon 70-200 f/2,8 IS USM, så jeg har betydelig bedre arbeidsredskaper, men uten trening, så er det ikke sikkert bildene blir noe bedre. :)

 

 

 

3357423063_7c34d56fa4.jpg

 

2876433349_a239ff55f1.jpg

 

2781164975_477e7f9c1b.jpg

 

3369252082_d820870600.jpg

 

3376107712_7b4da8be2f.jpg

 

3600396987_ef4850686e.jpg

 

4403358623_0b819c00e8.jpg

 

4740291760_956666a4b0.jpg

 

 

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fange de beste øyeblikkene med treg autofokus og bare 3 bilder pr sek, gjør at man må virkelig stå på for å få bra bilder.

 

Her er du inne på noe essensielt etter min mening :) behovet for høy skuddtakt og rask autofokus er egentlig bare en unnskyldning for at man ikke er flink nok til å planlegge og time trykkene på utløseren - det er få idretter der det skjer så mye i løpet av ett sekund at du trenger ti forskjellige bilder fra dette sekundet, så lenge du klarer å få det ene bildet av det du egentlig sikter etter ;)

 

Men jeg innrømmer gjerne at jeg (mis)bruker høy skuddtakt selv for å slippe å tenke så mye på hvert bilde. Først og fremst fordi jeg er lat og stort sett ikke gidder å investere så mye innsats bak hvert bilde (det er selvsagt ikke noe pluss i den store sammenhengen), og fordi det gjør hverdagen min litt enklere, særlig på store stevner med mange konkurranser der jeg har bestilling på kanskje så mye som 40-50 forskjellige bilder. Men every once in a while hender det jeg nyter å pakke med den lett aldrende D70'en med kun ett objektiv og tar sportsbilder på "gamlemåten" - fokusere på forhånd, autofokus avslått, og bare trykke en gang på utløseren i riktig øyeblikk og håpe på at jeg traff.

 

PS. takk for at du minnet meg på at jeg glemte å liste opp skihopping i "portfolioen". Dette bildet er også tatt med manuelt utstyr.

1041703945_fPaVo-400x400.jpg

Lenke til kommentar

Når jeg sitter på kortlinja sitter jeg med et 50D og en lånt 70-200mm F2.8L. Jeg merker at jeg har lyst til å oppgradere og neste på lista blir 70-200mm F2.8L IS I. Er det noe spesielt å spare på å oppgradere kamerahus?

 

Videre så lurer jeg på hvilke innstillinger dere bruker. Selv setter jeg det på manuellt, AI Servo og bruker AF-ON-knappen flittig. Pleier å sette innstillingene på 1/800 - 1/1000, iso 100 og f2.8 - f3.5, men dette kommer jo selvsagt an på lyset. I Vallhall må jeg f.eks. kjøre opp isoen til rundt 1000 og sette ned lukkerhastigheten til ~1/500... Dette gjelder fotball.

Lenke til kommentar

Veldig varierende.

 

Noen stadioner i Norge er godt belyst slik som Ullevål, andre er elendige slik som Marienlyst Stadion.Dette da om kvelden med flomlys.

 

Om dagen er noen stadioner bedre en andre, Åråsen er jeg ikke glad i da man får et skille midt på banen mellom skygge og sollys ved kampstart 18:00. Er man derimot på en stadion som endten er høyere eller lavere får man da et helt annet lysbilde.

 

Ullevål er en jevnt opplyst bane og det å kjøre på manuelt er like greit. Marinelyst stadion var elendig opplyst og jeg kjørte da med lukkerprioritet.

 

Åråsen er en grei bane når flomlys står på, men ved sollys med skygge på 50% av banen er det da Lukker prioritert på soldelen og manuelt på skygge delen. Stiller da inn kamera på to moduser og bytter så godt jeg kan mellom modusene i kampens hete. Ikke lett dette, men med mye øving er det en grei sak da man fort ser når man må bytte over. Og klarer også og kompansere med å mellomstille hvis jeg ikke rekker å skru hjulet.

 

Lave stadioner slik som Gjøvik Stadion er en stadion uten særlig flomlys, men sollys. Meget varierende bakgrunn. Startet noe med Lukkerpriortitering for å se hva kamera tenkte. Så det ble umulig å valgte M.

 

 

Oftest bruker jeg lukkerprioritering i starten/ under oppvarming for å se en ca tanke om hva kamera sier. De fleste stadioner er godt og jevnt opplyst slik at da sette på M går relativt greit og klarer og holde kontroll over den i 90min i kamp. Og en etterjustering i pausen og ved evnt angrep på andre siden av banen utenfor rekkevide.

 

Øving gjør mester, og jeg syntes at det å kjøre M er det jeg har best kontroll over bildene med og får det jeg ønsker.

 

7D takler iso også greit så jeg går heller opp på iso enå konstant kjøre 2.8 under kampene. Tar man opp på 3.5-4.5 får man helt andre bilder som ofte er bedre en de du får på 2.8

 

Jo mindre blender jo mer dybde. Du vil da få hele spilleren bedre i fokus, du vil også få en evnt motspiller bedre i fokus og du får et mer helhetlig bilde.

 

Lite "triks/juks" på cornere også. Høy lukker, liten blender. Du vil få skarpe bilder og treffer "alltid" situasjonen du er ute etter i feltet. En liten crop og du har det perfektet bilde. Du klarer aldri og flytte kamera slik at du får sikta deg inn på kun spiller som får ballen.

 

Husk også og overeksponere noe ved bruk av høy iso for å få en mindre synlig støy.

Lenke til kommentar

Lite "triks/juks" på cornere også. Høy lukker, liten blender. Du vil få skarpe bilder og treffer "alltid" situasjonen du er ute etter i feltet. En liten crop og du har det perfektet bilde. Du klarer aldri og flytte kamera slik at du får sikta deg inn på kun spiller som får ballen.

 

Vil ikke dette bli litt vanskelig? Man må jo i så fall gutse på hvor ballen kommer. Hvor plasserer du deg i så fall da?

Lenke til kommentar

Jeg sitter ofte der hvor 16m går ned ved dødlinja. Da bruker jeg denne metoden.

 

Du må satse mer hvis du skal sikte deg inn på en spiller. Du er relativt sikker på å treffer her hvis du kjører med blender i fra 4.5-7.

Høres sjukt ut å bruke så stor blender, men føler da at jeg lykke godt med de bildene.

 

Alle har sine metoder, og jeg har den :thumbup:

 

Ikke de beste eksemplene jeg fant i farta, da dette er cornere som ikke ble til noe store ting.

010.jpg

018.jpg

018.jpg

013.jpg

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Jeg pleier å stille meg mellom 16-meteren og cornerflagget til vanlig (og bruker 70-200 på 1,6 crop). Dersom det er corner går jeg noe nærmere cornerflagget, og noen ganger forbi cornerflagget sånn at jeg står på langsiden (2-3 meter fra hjørnet). En annen mulighet er å ta med kamera nr 2 og bruke vidvinkel rett bak mål på corner og straffe og liknende situasjoner. Ja, nettet kommer i veien når man står rett bak mål, men det synes overraskende lite. Jeg går på langsiden på straffe også, forresten, hvis jeg bare har 70-200.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Jeg sitter ofte der hvor 16m går ned ved dødlinja. Da bruker jeg denne metoden.

 

Du må satse mer hvis du skal sikte deg inn på en spiller. Du er relativt sikker på å treffer her hvis du kjører med blender i fra 4.5-7.

Høres sjukt ut å bruke så stor blender, men føler da at jeg lykke godt med de bildene.

 

Da er jeg litt mer med. Jeg tenkte liten blender som i lavt tall, ikke som i mindre fysisk blender. Den kan funke ja. Selv sitter jeg hakket nærmere, ca midt mellom 16 meter-streken og 5-metern. Et eksempel på ett av mine:

skeid-kil-7872-M.jpg

 

En annen mulighet er å ta med kamera nr 2 og bruke vidvinkel rett bak mål på corner og straffe og liknende situasjoner. Ja, nettet kommer i veien når man står rett bak mål, men det synes overraskende lite.

 

Det er planen neste Skeid-kamp. To hus, ett med 17-50 og ett med 70-200.

Endret av azathosk
Lenke til kommentar

Proffene bruker forresten å legge igjen et kamera på stativ bak mål, manuelt fokusert på forhånd, også har de trådløs utløser for dette kameraet. Da står det bare nede på kortlinja, også satser de bare på å få noe bra fra dette kameraet. Jeg gjorde dette sånn delvis på skiskytingsbildene mine. Brukte 70-200 til de kom for nærme, også holdt jeg bare inn trådutløseren på andrekameraet mitt med 17-50. Ble mange bra bilder av det. :)

Lenke til kommentar

Har gjort noe av det med kamera bak mål. Men ble ikke noe kjempe bilder da det var en elendig kamp.

 

Skal gå til innkjøp av kamera hus+objektiv+stativ +utløser slik at jeg alltid har tilgang til det oppsettet.

 

Men er ikke lov å oppholde seg oppover labgsidene i Tippeligaen. Så derfor kommer jeg da ikke opp på langsiden i matchen. Noen stadioner får man gå til 16m eller angitt merke, men er de ferreste.

Lenke til kommentar

Men er ikke lov å oppholde seg oppover labgsidene i Tippeligaen. Så derfor kommer jeg da ikke opp på langsiden i matchen. Noen stadioner får man gå til 16m eller angitt merke, men er de ferreste.

 

Var pga sånne regler jeg ga opp å fotografere Toppserien. Har aldri vært på Tippeligakamper.

 

Damefotball er ikke så fartsfylt og teknisk som herrefotball, men de faller i alle fall ikke som fluer bare fordi noen blåser hardt på dem. Jeg fotograferte en kamp der ei spilte med bekkenbeinsbrudd i et par minutter før hun måtte gi seg. Samme med 2. og 3. div. herrer. De blir ikke liggende uten grunn. Åssen er 1.div-spillere ift dette? Vi har jo Ranheim her i byen som spiller i 1. div.

Lenke til kommentar

Ute av trening ja. Noen feilfokus og andre bommerter på fotballkampen i kveld.

 

Jeg fikk bekreftet igjen at jeg må trene på avslutninger, da jeg er alt for dårlig foran mål. Noen avslutninger satt som de skulle, så alt er alikevel ikke helt bekmørkt, men jeg blir fortsatt litt uoppmerksom i avslutningsøyeblikket. Ser ut til at jeg må bli igjen på treningsfeltet og terpe avslutninger frem mot neste kamp.

Lenke til kommentar

Jeg presterte faktisk å ikke få med meg Tiller sitt mål. Jeg sto klar på langsiden pga corner, fikk ikke ballen i søkeren da corneren gikk, selv om jeg hadde mølja foran mål i fokus, søkte ut mot 16-meteren, mens ballen faktisk var på vei omtrent langs linja mot mål, før den ble headet i mål.

 

Men jeg fikk i alle fall et bra bilde av Solskjær etter kampen som allerede er på Wikimedia/Wikipedia. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...