Gå til innhold

Endelig felles ladestandard


Anbefalte innlegg

Tanken er på ingen måte ny, men det at den blir satt ut i praksis er det vel kinesiske myndigheter man kan takke for. De la vel klare føringer for en tid tilbake om hva som måtte endres for at telefoner skal selges i Kina i fremtiden, og fabrikantene retter seg gjerne etter det i frykt for å bli stående utenfor verdens største mobilmarked.

 

Får bare håpe at Apple, RIM og Palm kaster seg på bølgen, selv om det ikke vil overraske meg om de fortsetter å kjøre sitt eget løp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...
Neste standard-ønske: fire-pins 3.5 mm minijack (venstre, høyre, mic og video ut).

Tenkte på det samme, en kontakt som kan brukes til alt og som gir stereolyd til 3,5 mm minijack.

 

Fint å kunne ha lyd, mic, lading, dataoverføring, etc gjennom en kontakt.

 

Syns jeg hører ut som en dårlig forslag. Venstre, høyre, mic og video er jo genialt. Men lading og overføring også i denne kontakten? Jeg vil f.eks gjerne ha muligheten til å koble til lydutstyr og i tillegg lade.

Lenke til kommentar
Syns jeg hører ut som en dårlig forslag. Venstre, høyre, mic og video er jo genialt. Men lading og overføring også i denne kontakten? Jeg vil f.eks gjerne ha muligheten til å koble til lydutstyr og i tillegg lade.

Er vel INGEN som nekter å ha flere like kontakter på sammemobil.... 2 (eller flere) like tilkoblinger, begge gjør alt.

Lenke til kommentar
Syns jeg hører ut som en dårlig forslag. Venstre, høyre, mic og video er jo genialt. Men lading og overføring også i denne kontakten? Jeg vil f.eks gjerne ha muligheten til å koble til lydutstyr og i tillegg lade.

Er vel INGEN som nekter å ha flere like kontakter på sammemobil.... 2 (eller flere) like tilkoblinger, begge gjør alt.

 

OK, da missforsto jeg.

 

Tolket 1 kontakt som 1 kontakt, ikke at du skulle ha 2 eller flere like.

 

Uansett syns jeg det høres ut som et dårlig forslag. For meg virker det som dagens løsning er bedre. lade/overføring i en kontakt og lyd og bilde i en.

 

Men at alle telefoner kom med fire-pins 3.5 mm minijack er et forslag jeg håper blir like standard som at telefonen kommer med lader :)

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Uansett syns jeg det høres ut som et dårlig forslag. For meg virker det som dagens løsning er bedre. lade/overføring i en kontakt og lyd og bilde i en.

Hvorfor er en løsning der du bestemmer selv ett dårlig forslag?

 

Du argumenterer jo ikke for ditt standpunkt, hva er fordelen med å ha to tilkoblinger der hver tilkobling har dedikerte oppgaver kontra å ha to tilkoblinger der begge gjør alt?

 

Ser ikke helt ulempen med dette men ser veldig klare fordeler.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om jeg helt skjønner hva du mener når du sier jeg ikke argumenterer for mitt eget standpunkt. Det er mulig jeg har missforstått hva du egentlig mener.

 

Men slik jeg oppfattet det du skriver ønsker du en ny type kontakt som gjør alt fremfor å bruke etablerte standarder, og da syns jeg at alle fordelene faller bort.

 

Slik det er nå med usb som lade/overføring og 3,5 til lyd og bilde, kan jeg bruke et hvilket som helst hadsett til mobilen min. Har jeg kjøpt et dyrt og bra headset for 1 år siden, kan jeg bruke det på anlegge mitt, medaspilleren min, mobilen min osv. Denne muligheten faller bort om vi skulle f.eks hatt en usb lignende kontakt, eller en annen ny type kontakt som gjorde alt.

 

På samme måte om vi skulle hatt en 3,5 lignende kontakt som også lader og overfører, slik jeg da kan bruke et hvilken som helst headset, forsvinner den geniale fordelen vi har i dag med at dersom jeg f.eks er med en venn og ønsker og lade telefonen min eller overføre noe fra mobilen min med kabel, er det bare og bruke kabelen til en av hans/hennes elektroniske dingser. f.eks kamera, webkamera, mp3-spilleren e.l. og stappe den i en pc, en ps3 eller en ladestasjon til en eller anna dings. Fordi alle har en slik kabel som fulgte med ett eller anna elektrisk produkt de har kjøpt.

 

Dersom man skal begynne med en ny type plugg vil alle disse mulighetene forsvinne. Du får si fra dersom e har missforstått hva du mener.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på om jeg helt skjønner hva du mener når du sier jeg ikke argumenterer for mitt eget standpunkt. Det er mulig jeg har missforstått hva du egentlig mener.

Skal forklare....

 

Men slik jeg oppfattet det du skriver ønsker du en ny type kontakt som gjør alt fremfor å bruke etablerte standarder, og da syns jeg at alle fordelene faller bort.

 

Slik det er nå med usb som lade/overføring og 3,5 til lyd og bilde, kan jeg bruke et hvilket som helst hadsett til mobilen min. Har jeg kjøpt et dyrt og bra headset for 1 år siden, kan jeg bruke det på anlegge mitt, medaspilleren min, mobilen min osv. Denne muligheten faller bort om vi skulle f.eks hatt en usb lignende kontakt, eller en annen ny type kontakt som gjorde alt.

Som sagt mener jeg at den standarden skal være kompatibel med 3,5 mm stereoplugger.

 

På samme måte om vi skulle hatt en 3,5 lignende kontakt som også lader og overfører, slik jeg da kan bruke et hvilken som helst headset, forsvinner den geniale fordelen vi har i dag med at dersom jeg f.eks er med en venn og ønsker og lade telefonen min eller overføre noe fra mobilen min med kabel, er det bare og bruke kabelen til en av hans/hennes elektroniske dingser. f.eks kamera, webkamera, mp3-spilleren e.l. og stappe den i en pc, en ps3 eller en ladestasjon til en eller anna dings. Fordi alle har en slik kabel som fulgte med ett eller anna elektrisk produkt de har kjøpt.

Hvis vi først får en etablert standard, hvorfor kan ikke det også gjelde andre mobiler og annet utstyr?

 

Du er hos kameraten din og spør etter en kabel.... INGEN spør hvilken for det finnes bare en. Kameratend in svarer, "hvor mange trenger du", jeg har en skuff full :)

 

PÅ en mobil kan man legge flere tilkoblinger fra ulike sider som tar hensyn til om du vil putte mobilen/mp3 spilleren i myntelommen og kabelen må stikke omm fra under/oversiden eller du vil putte headsetet inn fra siden.

 

Flere kan høre på det samme samtidig....

 

Som sagt vil noe slikt alltid bli litt rotete i en ovegang men kan IKKE se at det må være en fordel...

Lenke til kommentar

Da skjønte jeg deg riktig, og da syns jeg det er et dårlig forslag.

Jeg synes man skal bruke de standerene som alt finnes. Ikke begynne med enda en ny. Det vil ta lang tid før alle har en slik kabel du snakker om. Tanken er kanskje god, men det er mye bedre og bruke noe folk har alt.

 

Alle de fordelene vi har i dag vil da forsvinne i mange mange år framover.. USB er jo godt etablert. Folk har en slik kabel før de kjøper en mobil.

 

Skulle man gå for et slik forslag er man avhengig av og få med alle også. Ikke bare mobilprodusentene, dersom man skal beholde dagens fordeler. Da må alle elektriske produkter leveres med denne pluggen. For det som er så genialt nå er jo at man kan bruke en standard kabel. Ikke nødvendigvis en kabel som er laget for mobiler.

 

Jeg tror heller ikke det vil komme en slik løsning, hvertfall ikke på veldig mange år. Det har jo litt med hastigheter osv å gjøre.

 

No har vi fått en standard løsning for lading og overføring og den vil nok bli en stund. Så jeg håper at 3,5 blir en selvfølge på alle telefoner for lyd og bilde.. Da blir jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Helt klart. Skulle gjerne hatt en standardplugg som alle elektriske apperater har 1 eller flere av.

 

Men bare vist dette ikke gikk på bekostning av overføringshastigheter osv.

 

Men slik verden er i dag er nok det mest fornuftige og også ønske seg 3,5 standard i tillegg til standarden vi no har fått.

 

Men tanken din er jeg helt med på.

Lenke til kommentar
Helt klart. Skulle gjerne hatt en standardplugg som alle elektriske apperater har 1 eller flere av.

Bra å hvite... synes du bare tilpasset argumentasjonen din litt her slik at det skulle "passe" det jeg mente.

 

Først vil du ikke miste muligheten for å lade og høre på musikk samtidig.

 

Når det er avklart ikke er noe problem klager du på kabelstandarder mellom diverse gadgets.

 

Når det er på plass er det plutselig overgangen fra en allerede god standard til en bedre.

 

Ser du at du kan bli tolket som litt vimsete her...?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Egentlig ikke.

At jeg påpekte at jeg ønsker å ha flere tilkoblinger er jo fakta.

Og som jeg har påpekt hele tiden, slik det er i dag er det best med 1 lade/overføring plugg og en lyd og bilde plugg.

 

Du spurte meg om jeg kunne tenkt meg at det fantes en slik plugg vist jeg så bort fra alle ulempene jeg påpekte, selvfølgelig.

 

Kunne tenkt meg en helt ny Audi hver eneste dag også, vist jeg så bort fra de økonomiske ulempene.

 

Jeg har hele tiden sagt. Slik det er i dag er den beste løsningen med 1 standard usb lade/overførings plugg og en 3,5 lyd og bilde plugg.

 

Og dette tror jeg også blir standard.

 

Du står fritt til å tolke det slik du vil, men tror ikke noen andre gjør det. Har vært ganske klar på at jeg syns din løsning ikke er den beste, slik verden er i dag.

 

Litt usikker på hvor du vil med dette. Tror ikke helt du skjønner hva jeg har sagt. Uansett her skal e forklare:

 

Din ide er bra i teorien, i en drømme situasjon der man kan se vekk fra alle ulemper. I det virkelige liv, i dag, der disse ulempene ikke kan sees vekk fra, et veldig dårlig forslag.

 

Kanskje dette var lettere for deg å forstå.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...