Gå til innhold

Ny trykkskjermmobil med 12 megapiksler


Anbefalte innlegg

Det er altså ca. året til telefonen kommer, folkens..

 

Et halvt år mener du vel? Denne telefonen setter virkelig en ny standard når det kommer til touch-telefoner. Lekker er den jo også. Og angående megapixel hysteriet, så er det vel ingen tvil om at det ikke er automatikk i at jo flere dess bedre, men nå har vi jo fått kompaktkameraer med 12 MP, som tar glitrende bilder, og mye tyder jo på at det nettopp er denne teknologien som er tatt i bruk, så da er det vel tidlig å dømme?

 

Synes forøvrig du er litt vel negativ til SE, og litt vel positiv til Nokia. Leste et annet innlegg der du beskrev deg selv som forelsket i en Nokia? Da måtte jeg trekke litt på smilebåndet, men samtidig ristet jeg på hode. Det er jo bare en mobiltelefon. Ikke noe å ta av for?

Endret av sysip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et halvt år mener du vel?

Å, vi får da inderlig håpe det! Bare leste på Allaboutsymbian at denne skulle komme i starten av 2010. Om den kommer i høst er det kjempebra :)

 

Synes forøvrig du er litt vel negativ til SE, og litt vel positiv til Nokia. Leste et annet innlegg der du beskrev deg selv som forelsket i en Nokia? Da måtte jeg trekke litt på smilebåndet, men samtidig ristet jeg på hode. Det er jo bare en mobiltelefon. Ikke noe å ta av for?

Nå får vi prøve å ikke la dette handle om meg, men for meg er det Nokia som per i dag lager mest interessant modeller og heles dere grep om markedet imponerer.

 

Og ja, det er tullete å si man er forelsket i en mobil :p Men er vel relativt akseptabelt å si om f.eks. en bil?

 

Jeg håper SE kan kjempe tilbake og en gang levere en skikkelig killer som de har gjort flere ganger i historien som med T610, P800i og T68i. Men ja, kan ikke legge skjul på at jeg (og mange andre her på forumet) er skuffet over SE de siste to årene.

 

Back to Idou, værsåsnill.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Flere megapiksler krever helt klart mer lysfølsomhet fra bildebrikken (altså fysisk større bildebrikke), og antall megapiksler er langt høyere enn de bør være i forhold til bildebrikkene - det er det vel ingen tvil om. 12 megapiksler er noe speilreflekskameraer har! Det er ingen tvil om at telefonen hadde levert bedre bilder med et lavere antall megapiksler. Men så er bildebrikken i Idou like stor som i et lite og billig kompaktkamera, noe som er imponerende.

 

Siden Amobil ikke er på MWC, har vi ennå ikke fått se på denne. Men som det skrives er jo grensesnittet nytt, noe som er spennende selv om det ikke er ferdig ennå. Det er naturlig å fornye seg, og Sony Ericsson har utvilsomt gjort det med Idou. Ut ifra det man har fått vite om Idou, ser jeg ikke noe som er unikt. Hadde Sony Ericsson utlyst en eller annen unik funksjon, ville ikke ingressen i artikkelen vært "Sony Ericsson lanserer en ny mobil med S60 og fokus på underholdning".

 

Nå vil jeg understreke at det ikke er noe galt i å bare være enda en underholdningsmobil med fete spesifikasjoner, og med nytt grensesnitt i tillegg er det jo fantastisk. Veldig få telefoner har unik funksjonalitet å vise til. Nokia N-gage, Apple App Store (som ikke lenger er unikt) og multitouch (der unikheten er ganske fallende), Palm har synkroniseringsløsninga (Palm Pre), RIM har e-postløsninga...

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Flere megapiksler krever helt klart mer lysfølsomhet fra bildebrikken (altså fysisk større bildebrikke), og antall megapiksler er langt høyere enn de bør være i forhold til bildebrikkene - det er det vel ingen tvil om. 12 megapiksler er noe speilreflekskameraer har! Det er ingen tvil om at telefonen hadde levert bedre bilder med et lavere antall megapiksler. Men så er bildebrikken i Idou like stor som i et lite og billig kompaktkamera, noe som er imponerende.

 

Nå har vel olympus bevist at det går med mange pixler på en liten brikke i sine dSLR kameraer. De er vel ikke noe dårligere enn snittet, når det kommer til støy. Men selvfølgelig er det bedre med en stor bildebrikke, men plassen i en mobiltelefon er jo meget begrenset, så her er det vel en kompromissløsning? Vil iallefall vente til telefonen er lansert, før jeg dømmer kameraet nedenom og hjem. Ellers er det jo meget spennende at det er det nye SF-oset og ikke S60 som dere skriver, som blir å finne i telefonen. SE først ute med det nye Symbian??

 

Kan jo henvise til siste artikkel på akam.no der de tester ccd opp mot cmos, i så og si identisk kameraer. Der er vel ikke forskjellen større enn at man ikke klarer å skille det ene fra det andre, hvis man ikke cropper til 100% og bruker lupe?

Endret av sysip
Lenke til kommentar

@ genser.

Det jeg og tydeligvis flere med meg har fått med seg er at du uttaler deg om ting du enten ikke har satt deg inn i, eller kan.

Så skjer igjen mht tiden vi ser Idou, du nevner et år, det skjer ikke!

Så for å unngå at enkelte retter på deg, så får du enten sette deg inn i hva denne modellen dreier seg om, eller bedre la være å uttale deg så skråsikkert!

Takk!

 

@ CesiuM_e

 

Mht megapxl så er det visse sannheter, men som med mange andre ting, så går også produkter som dette fremover.

Det jeg har forsøkt å få frem, er at med et økende antall megapxl i kameramobiler, så har det blitt en forbedring i kvalitet, fargegjengivelse osv...

Ikke en forverring slik som enkelte hevder til det kjedsommelige!

Jeg har sett bilder som denne modulen tar, og de ser bra ut, men la oss alle vente til vi ser resultaten her i Oktober, da Idou er ferdig og ute på markedet.

Forhåndsdømming er ganske kjedelig.

Takk!

Mht unikhet og hva denne modellen representerer, så er det mange ting som er uklart, mht servicer, avtaler, applikasjoner osv, jeg vet enkelte ting mht HW og andre ting , men det som står ganske klart er at dette er en av to (Samsung HD den andre) som virkelig står ut på WMC i 09.

Det i seg selv er bra, selvom SEMC forsøker å vise med Idou at de er i en bedre tilstand enn de egentlig er.

De har mange brutale ting å prioritere fremover, la oss se om de får det til.

Oktober er som sagt ETA, ambisiøst, men mulig, de klarte det med X1, selvom det var noe ganske annet.

Lenke til kommentar
@ genser.

Det jeg og tydeligvis flere med meg har fått med seg er at du uttaler deg om ting du enten ikke har satt deg inn i, eller kan.

Så skjer igjen mht tiden vi ser Idou, du nevner et år, det skjer ikke!

Så for å unngå at enkelte retter på deg, så får du enten sette deg inn i hva denne modellen dreier seg om, eller bedre la være å uttale deg så skråsikkert!

Takk!

Hvorfor er du så sur på meg? :S

 

Jeg viste til en artikkel hvor det sto at den skulle komme i 2010. Ikke noe verre enn det.

 

Er det noe annet enn dette jeg tydeligvis er for dum til å skjønne så si gjerne i fra om det.

Lenke til kommentar

skal kjøpe meg ny mobil til sommeren og idou ser sikkelig kul ut,har en se k850 nå.håper at det kommer en ny iphone til sommern slik at jeg kan velge mellom se idou og iphone.håper bare at sonyericsson får til meny systemet,slik at det er enkelt og oversiktelig.det er jo det som iphone er mye bedre til en de andre touch mobilene er meny systemet,og at det er enkelt og bruke.

Lenke til kommentar

Fryktelig så påståelige folk var i denne tråden da. SE planlegger å lansere denne i andre halvdel av 2009, og oktober har vært nevnt. Det er ambisiøst for å si det mildt og jeg håper de klarer det men blir ikke overrasket om den blir forsinket en mnd eller to fra oktober, men ikke tvil. Vi blir å se "Idou" i butikkene i 2009. Men ikke ta meg og bmwm3 ord for det, SE sier det selv her:

 

 

Noen spurte tidligere, ja, dessverre, skjermen er resistiv. Som betyr trykkfølsom (Xperia X1, Touch Diamond) og ikke berøringsfølsom (iPhone). Jeg hadde helst sett at denne godbiten hadde berøringsfølsom skjerm og ripefritt glass men man kan vel ikke få alt her i verden.

 

Etter å ha prøvd Nokia XpressMusic 5800 (Også kjent som Tube eller Tuba om du ikke er så glad i Nokia), så er jeg skeptisk til OSet. 5800 er lite intuitiv og til tider treig. S60 har vært betydelig værre opp gjennom tidene så det er framskritt, men noen iPhone er det ikke. En av hovedfeaturene på telefonen er 12,1 Mpx-kameraet og det tilsier at hardwaren i telefonen må være rå nok til å kjøre rundt bilder på 2,5MB / stk med framvisning, redigering og eyecandy. Rå nok hardware til kamera og bildebiten betyr forhåpentligvis at OS et får nok power til å kjøre rundt selv med en fornuftig hastighet.

 

 

Til slutt, det er så GODT å se SE tilbake i spydspissen av teknologisk utvikling på mobiltelefoner igjen. Skal SE finne tilbake til gamle storhetstider så tror jeg de må ta high-end-markedet først.

Lenke til kommentar
Fryktelig så påståelige folk var i denne tråden da. SE planlegger å lansere denne i andre halvdel av 2009, og oktober har vært nevnt. Det er ambisiøst for å si det mildt og jeg håper de klarer det men blir ikke overrasket om den blir forsinket en mnd eller to fra oktober, men ikke tvil. Vi blir å se "Idou" i butikkene i 2009. Men ikke ta meg og bmwm3 ord for det, SE sier det selv her:

 

Nå har jo akkurat Nokia "lånt" Symbian et milliardbeløp slik at de kan mangedoble sine ressurser. Dette tror jeg var helt nødvendig iallefall hvis vi skal dømme ut ifra hva vi har sett fra Symbian i det siste. Ikke tvil om at de henger etter når det gjelder selve grensesnittet. Men nå blir jo lanseringsdatoen for Idou langt mer sannsynlig.

Lenke til kommentar
http://www.akam.no/artikler/hva_er_best-_6...gapiksler/49438 jeg ber BMWM3 lese denne artikkelen før han uttaler seg mer om megapixler i kamera. På forhånd takk.

 

Tja, kanskje du skulle lese hele artikkelen før du poster? Står jo så og si det samme som BMWM3 sier. Konklusjonen er jo at det er en viss forbedring med å øke megapixlene, men ikke en dobling i kvalitet ved dobling i antall megapixler. Men en forbedring er det. Og igjen må jeg få minne om Olympus sine dSLR som har mye mindre bildebrikke enn konkurrentene, men bildekvaliteten står ikke nevneverdig tilbake for konkurrentene. Men nå er det vel ikke bare megapixler SE har flagget. Det skal vel være snakk om optikk ala det et vanlig kompaktkamera innehar i dag?

Lenke til kommentar

Det er flere aspekter man må ta hensyn til her

 

1)Som artikkel sier: ved dårlige lysforhold vil kamera med høyere antall pixler ta inn mer støy. Hva som er dårlige lysforhold er definert ut fra hvor stor bildebrikken er i forhold til antall pixler eller hvor mye lys som treffer hver pixel. Om kameraet klarer produsere nok lys f.eks ved blits eller man befinner seg i gode lysforhold er jeg enig i at antall megapixler vil øke kvaliteten på bildene(inn til en viss grense). Men min og mange andre erfaring er at det til tider vil være lite lys og at selv en xenon-blits på et mobilkamera kan komme til kort ergo vil mange av bildene man ta være i dårlig lys som vil føre til en høy ISO og som igjen vil føre til relativt mye støy på et kamera med flere pixler hvorav man igjen vil tape detaljer i bildet.

 

2)Et annet aspekt er søkehastigheten. Et kamera med høyere antall pixler vil kreve mer prosesseringskraft fra søkeren. Om denne ikke er laget tilstrekkelig kraftig(som mange ganger er tilfelle) vil søketiden gå opp og det vil bli vanskelig å ta gode bilder da man må holde kamera pinelig stille.

 

3)Et tredje aspekt er kvalitet/pris på bildebrikken. Kunne være at sony ericsson kunne skaffet til veie en kvalitetsmessig bedre bildebrikk om de ikke hadde hevet seg på megapixel-racet

 

Det er selvsagt mulig at sonyericsson har kompansert for alt dette. Men jeg har mine tvil. Bildekvalitetsmessig er det jo mange gamle kompaktkamera på 3-4mp som totalt gruser de beste mobilkameraene. Dette alene burde være et argument for at mobilprodusentene ikke har gjort hjemmeleksen.

Endret av Corwin
Lenke til kommentar
sysip: Olympus ligger målbart etter konkurrentene på ISO-støy og dynamikk. De ligger ikke langt etter, men tydelig litt etter.

 

Ja slik kan man også se det, men min oppfatning er at du har dSLR med større brikke og langt dårligere ytelser enn f.eks Olympus 520. Jeg påstår ikke at Olympus ligger i toppen, men vil tro de havner midt på treet.

Lenke til kommentar

Sensorene utvikles kontinuerlig så du vil helt klart finne eldre dslr kameraer med 1,5x, 1,6x crop og til og med fullformat (35mm) som er dårligere. Men sammenligner du med kameraer som har like moderne sensorer så ligger helt klart Olymbus i bunnsjiktet.

 

Sjekk gjerne DXO Mark om du vil ha dokumentasjon på det. PS. Legg merke til at alle kameraene som ligger lengre ned på skalaen enn Olympus, i samme tidsrom, er kompaktkameraer med ennå mindre sensorer. Sorter gjerne på mellomformat, fullformat, APS-C, 1,3, 4/3, og mindre så ser du en klar sammenheng mellom sensorstørrelse og resultat.

 

For å dra dette tilbake til mobiltelefoner med kamera så hadde jeg vært fornøyd om produsentene hadde prøvd å få best mulig bildekvalitet ut av de små sensorene i mobilkameraene. Det gjør de ikke. De kutter gjerne ned på en rekke viktige kvalitetsaspekter for å få flere megapixler å markedsføre. Blant annet:

- Kontrast og dynamikk ofres til tross for at begge deler er ganske dårlig fra før. Man får ikke en gang utnyttet potensialet i jpeg-formatet.

- Støy tas så lite hensyn til at det blir utrolig grøtete bilder. En stadig mindre andel av sensorene går med til lyssensitive områder fordi stadig flere transistorer, databusser og kondensatorer tar opp plassen. Dette er et resultat av megapixeljaget. Jo mindre lyssensitivt område - jo dårligere blir støyegenskapene.

- For å dekke over støyproblemet "gjetter" bildeprosessoren på hva som er ekte detaljer og hva som er støy. Resultatet er at svært mange detaljer fjernes for å gi mindre støy. Poenget med megapixler er å få flere detaljer. Dette motarbeides altså i bildeprosesseringa i telefonen. Det økte antallet megapixler er altså bortkastet prosesseringskapasitet og bortkastede ressurser.

- Responstid, lagringskapasitet i antall bilder, osv ofres for å få flere megapixler.

- Det settes ennå høyere krav til at optikken må følge med på skarpheten. Optikken falt av lasset en gang mellom 2 og 5 megapixler og kan ikke hente seg inn uten å ta mer plass. Det er fysiske begrensninger som setter grensene for optikken så det er ikke noe man kommer rundt.

Lenke til kommentar
Sensorene utvikles kontinuerlig så du vil helt klart finne eldre dslr kameraer med 1,5x, 1,6x crop og til og med fullformat (35mm) som er dårligere. Men sammenligner du med kameraer som har like moderne sensorer så ligger helt klart Olymbus i bunnsjiktet.

 

Sjekk gjerne DXO Mark om du vil ha dokumentasjon på det. PS. Legg merke til at alle kameraene som ligger lengre ned på skalaen enn Olympus, i samme tidsrom, er kompaktkameraer med ennå mindre sensorer. Sorter gjerne på mellomformat, fullformat, APS-C, 1,3, 4/3, og mindre så ser du en klar sammenheng mellom sensorstørrelse og resultat.

 

For å dra dette tilbake til mobiltelefoner med kamera så hadde jeg vært fornøyd om produsentene hadde prøvd å få best mulig bildekvalitet ut av de små sensorene i mobilkameraene. Det gjør de ikke. De kutter gjerne ned på en rekke viktige kvalitetsaspekter for å få flere megapixler å markedsføre. Blant annet:

- Kontrast og dynamikk ofres til tross for at begge deler er ganske dårlig fra før. Man får ikke en gang utnyttet potensialet i jpeg-formatet.

- Støy tas så lite hensyn til at det blir utrolig grøtete bilder. En stadig mindre andel av sensorene går med til lyssensitive områder fordi stadig flere transistorer, databusser og kondensatorer tar opp plassen. Dette er et resultat av megapixeljaget. Jo mindre lyssensitivt område - jo dårligere blir støyegenskapene.

- For å dekke over støyproblemet "gjetter" bildeprosessoren på hva som er ekte detaljer og hva som er støy. Resultatet er at svært mange detaljer fjernes for å gi mindre støy. Poenget med megapixler er å få flere detaljer. Dette motarbeides altså i bildeprosesseringa i telefonen. Det økte antallet megapixler er altså bortkastet prosesseringskapasitet og bortkastede ressurser.

- Responstid, lagringskapasitet i antall bilder, osv ofres for å få flere megapixler.

- Det settes ennå høyere krav til at optikken må følge med på skarpheten. Optikken falt av lasset en gang mellom 2 og 5 megapixler og kan ikke hente seg inn uten å ta mer plass. Det er fysiske begrensninger som setter grensene for optikken så det er ikke noe man kommer rundt.

 

Ser helt klart poenget ditt, og ble veldig glad da jeg fant "mitt kamera" som det beste i ikke full format klassen. Slo jo mange i full format også :)

Men uansett om man liker det eller ikke, i mobilverdenen blir nok bedre kamera synonymt med flere megapixler. Jeg håper, og tror, at SE vil overraske mange med sitt nye 12MP kamera. Ellers er ikke dette telefonen for meg, da jeg absolutt må ha qwerty-tastatur i hw-utgave på mine telefoner. Men Xperia2 kanskje?

Lenke til kommentar

Ja vi er vel alle enige om at vi håper denne telefonen blir et stort framskritt og kanskje det første mobilkamera som kan utkonkurere de billigste kompaktkameranene.

 

Personlig tror jeg det kan komme noen 6mp mobilkamera med bedre optikk og kvalitetsmessig bedre bildebrikker som vil slå dette kameraet på ytelse.

 

Kan jo sitere LG fra forsiden på Amobil idag:

Newing understreker imidlertid at det ikke bare er fordeler med mange megapiksler. – Det er viktig at folk forstår at 12 megapiksels bilder tar opp mye plass på telefonen, og at det derfor vil bli vanskeligere å gjøre ting som å sende bildene videre, sier Newing.

 

Han påpeker også at det er mye mer enn antall megapiksler som spiller inn når du skal lage et bra kamera.

 

– Kvaliteten på linsene og funksjoner som skikkelig, optisk zoom er vel så viktig som oppløsningen på bildene, sier Newing

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Så da har jeg god tid på å prøve å få hevet kjøpet på min HTC Touch Diamond! xP

 

Feil på den(HTC Diamond):

-Internet skrur seg på hele tiden..

-Treg, treg, treg...

-Dekselet er blitt løsere..

-Riper av ingenting..!

-Ikke noe mer alvorlig desverre..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...