Gå til innhold

Lyd ut fra PS3


cybervision_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I instillingenen på ps3en kan du sette opp hvor lyd og bilde skal sendes.. Er ikke noe problem å sende feks bilde gjennom hdmi og lyd gjennom optisk. Vet ikke hvor mye du har rotet og letet i menyene ?

 

Skulle tro det gikk greit å gjøre det samme med RCA.. blir jo ikke akkurat fancy lyd da men..

 

sjekket akkurat på min egen ps3: det går fint å velge phono..

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
I instillingenen på ps3en kan du sette opp hvor lyd og bilde skal sendes.. Er ikke noe problem å sende feks bilde gjennom hdmi og lyd gjennom optisk. Vet ikke hvor mye du har rotet og letet i menyene ?

 

Skulle tro det gikk greit å gjøre det samme med RCA.. blir jo ikke akkurat fancy lyd da men..

 

sjekket akkurat på min egen ps3: det går fint å velge phono..

 

Problemet er jo at PS3 ikke har phono ut, men det finnes kanskje kabler for det?

 

RCA er da like bra lyd som hvilken som helst annen kabel.

Lenke til kommentar
I instillingenen på ps3en kan du sette opp hvor lyd og bilde skal sendes.. Er ikke noe problem å sende feks bilde gjennom hdmi og lyd gjennom optisk. Vet ikke hvor mye du har rotet og letet i menyene ?

 

Skulle tro det gikk greit å gjøre det samme med RCA.. blir jo ikke akkurat fancy lyd da men..

 

sjekket akkurat på min egen ps3: det går fint å velge phono..

 

Problemet er jo at PS3 ikke har phono ut, men det finnes kanskje kabler for det?

 

RCA er da like bra lyd som hvilken som helst annen kabel.

 

1. kan du ikke bare sette phonokablene på scartpluggen da ? funker jo fint det..

2. RCA er jo ikke like bra som optisk..

3. RCA støtter jo åpentbart bare 2.0 lyd.. og om du har bra anlegg så du sier regner jeg nå med at du kanskje har en sub og noen surroundhøytalere, og da er jo RCA rimelig ubrukelig?

 

menne mja.. for å bruke de kablene tror jeg som sagt du sikkert må gå gjennom scart porten, noe som sikkert ikke er ideellt :)

Lenke til kommentar

ja det blir vel en vurderingssak om en vil prioritere å få utnyttet sub, centre og surround kanalene som finnes i lyden på så og si alle ps3-spill og film.. eller om en vil ha maks lydkvalitet på avspilling av musikk osv i stereo :)

 

Jeg kjenner ikke til om tven sin elektronikk fører til noe kvalitetstap, hørtes ut som en god ide og prøve det ut i hvertfall :)

 

ps: om du hører med gutta på avforum så har de sikkert noen gode løsninger til deg..

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Problemet er jo at PS3 ikke har phono ut, men det finnes kanskje kabler for det?

 

Den kabelen fulgte med min PS3 ihvertfall... AV-utgang til gul-rød-hvit phono.. ?

 

(eller husker jeg veldig feil...)

 

du husker helt rett, men om han vil kjøre HDMI-bilde så funker vel den kabelen dårlig.

 

kjører selv HDMI fra PS3 til tv, og lyd til surround med optisk. prøv å koble lyd ut fra tv til forsterker, om du har lyd-utganger på tv'en. jeg har det på min (samsung le46a656), men i følge bruksanvisninga til tv'en gir den bare stereo-lyd ut. har derfor ikke gidda å prøve. det er kanskje det samme på din, men om du ikke trenger surround så kan det jo funke :)

Lenke til kommentar
Jeg har stereooppsett, blir så vanvittig dyrt med surround om man skal ha skikkelig lyd. RCA er jo like bra som optisk, kommer jo an på hva som dekoder.

 

Du tenker på coax-kabler: Disse har samme type kontakter som RCA/phono-kabler, men coax er ment for digitale signaler.

 

I dette tilfellet er det midlertidig snakk om analoge signaler som sendes via phono-kabler på Scart-kontakten som følger med PS3'en. De vil ikke gi deg den samme lydkvaliteten som den optiske utgangen på PS3'en din. Dessuten er phono-tilkoblingen begrenset til Dolby Pro-Logic, mens du med den optiske utgangen kan få Dolby Digital-lyd. Selv om du bare har et stereoanlegg med to høyttalere vil du allikevel kunne høre stor forskjell (mer dynamikk, renere lyd, mindre støy osv.).

 

Jeg vil ikke ha HDlyd.

 

Du trenger ikke noen hjemmekino for å kunne ha glede av HD-lyd: Det holder med et bra stereoanlegg. Det fine med PS3'en er at du kan la maskinen dekode HD-signalene for deg, du trenger ingen hjemmekinoforsterker med støtte for de siste HD-formatene (men husk på å oppgradere til siste firmware: De første modellene støttet ikke intern dekoding av tapsfrie HD-lydstrømmer som f.eks. DTS-HD Master). Du kan få LPCM-lyd via den optiske utgangen også, men den er begrenset til to kanaler. Med HDMI kan du få tapsfri HD-lyd (som f.eks. DTS-HD Master) i opptil 7.1-kanaler med full bitrate.

 

Siden du bare har to kanaler, kan du fortelle PS3'en din at den bare skal sende ut PCM-lyd i to kanaler (via Audio Output Settings). Dersom du velger den optiske utgangen vil du være begrenset til to kanaler uansett (men DD eller DTS som bitstrøm i 5.1 kanaler).

 

Det letteste er vel å kjøre HDMI til TVen og bare ta lyd ut fra TVen igjen? Blir kanskje svært forringet da?

 

Hvis TV'en din kan videresende lyden digitalt i sin opprinnelige form (via HDMI-switching) så vil ikke det påvirke kvaliteten. Men det er heller tvilsomt at TV'en støtter dette. Hvis TV'en din har en lydutgang, så vil den enten være digital (på de mer avanserte modellene) og/eller analog. Men siden du ikke har noen digitale innganger på din forsterker, så er du dessverre pent nødt til å bruke en analog tilkobling.

 

Jeg ville nok koblet HDMI-kabelen til flatskjermen for best mulig billedkvalitet og hentet ut den analoge lyden derfra. Alternativet er å bruke PS3 AV-kontakten, men da blir ikke billedkvaliteten like bra naturligvis.

 

Selv bruker jeg en hjemmekinoforsterker med innebygd HDMI-switch: Det gjør at jeg kan koble PS3'en til forsterkeren med en HDMI-kabel. Lyden sendes internt til audiodelen på forsterkeren, mens bildet sendes videre fra forsterkeren ut til flatskjermen.

 

EDIT: Fikset tasteleifer

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Jeg ville nok koblet HDMI-kabelen til flatskjermen for best mulig billedkvalitet og hentet ut den analoge lyden derfra. Alternativet er å bruke PS3 AV-kontakten, men da blir ikke billedkvaliteten like bra naturligvis.

 

Dere tar jo helt feil. Det er nemlig mulig å styre bildet ut via HDMI og samtidig ha lyden ut via AV-kontakten. Det er ikke noe problem, og jeg har brukt det oppsettet på pc-skjerm og høyttalere siden jeg fikk min ps3.

Lenke til kommentar
Dere tar jo helt feil. Det er nemlig mulig å styre bildet ut via HDMI og samtidig ha lyden ut via AV-kontakten. Det er ikke noe problem, og jeg har brukt det oppsettet på pc-skjerm og høyttalere siden jeg fikk min ps3.

 

Var ikke klar over at du kunne bruke AV-kontakten og HDMI-kabelen samtidig (har aldri brukt AV-kontakten), men det vi har sagt er ikke akkurat feil: Det går nemlig an å hente lyden fra TV'en dersom den har lydutgang. På den annen side gir det nok litt renere lyd dersom han kobler AV-kontaktene direkte til stereoanlegget (slipper å gå om lydkretsene i TV'en).

Lenke til kommentar

Var kanskje litt krass i snakkemåten og det var ikke meningen. Men jeg er også klar over at det er mulig å hente lyden via tv'n. Det gjør jeg også selv til daglig da jeg har en litt teit surroundforsterker, så alle kilder går inn i tv'n og ut via optisk fra tv'n (Har en Samsung M86). Dette funker greit, men det gir desverre ikke 5.1.

Lenke til kommentar
Var kanskje litt krass i snakkemåten og det var ikke meningen. Men jeg er også klar over at det er mulig å hente lyden via tv'n. Det gjør jeg også selv til daglig da jeg har en litt teit surroundforsterker, så alle kilder går inn i tv'n og ut via optisk fra tv'n (Har en Samsung M86). Dette funker greit, men det gir desverre ikke 5.1.

 

Så flerkanalsforsterkeren din liker ikke signalet det får direkte fra den optiske utgangen på PS3'en? Det høres ut som TV'en din videresender signalet fra PS3'en din som tokanals LPCM-lyd til forsterkeren, og ikke som en bitstrøm (da hadde du fått 5.1 lyd). Litt rart, da forsvinner litt av nytteverdien med å ha en slik utgang.

Lenke til kommentar

Joda, den liker det signalet fint den. Problemet er bare det at den har litt for få innganger, sånn at optisk og coax går på samme inngang, altså sat/cable på forsterkeren, og da blir det problemer med tv og ps3 samtidig. Dessuten blir det mye enklere for samboeren min når hun slipper å fikle så mye med innstillinger på diverse "bokser" når hun skal se på tv/film.

Lenke til kommentar
Joda, den liker det signalet fint den. Problemet er bare det at den har litt for få innganger, sånn at optisk og coax går på samme inngang, altså sat/cable på forsterkeren, og da blir det problemer med tv og ps3 samtidig.

 

Jeg synes forklaringen din virket litt uklar (optisk og coax på samme inngang?), men hvis jeg har fattet essensen i det du har skrevet så er altså kilden til problemet mangel på digitale innganger. En løsning kan jo være å kjøpe en forsterker med flere innganger, men det kommer naturligvis an på om du synes det er verdt det.

Lenke til kommentar

Forklaringen min virker uklar ja, men problemet er at hele forsterkeren min er uklar når det gjelder det der. På forsterkeren min kan jeg velge mellom 4-5 lydinnganger, TV(scart)/DMport(No sonygreier)/Audio(vanlig jack i front) og Sat/cable (Optisk og Coax).

 

Det betyr at hvis jeg har paraboltuneren og ps3 koblet til samtidig vil forsterkeren min ta lyden fra en av de to, helt random. Derfor har jeg koblet alt via tv.

 

Og lyd er ikke dritviktig for meg, så lenge det ikke kommer fra laptop-høyttalere. Så å inverstere i noen ny forsterker er ikke aktuelt nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...