Gå til innhold

Lyd ut fra PS3


cybervision_

Anbefalte innlegg

 

Nei, som sedsberg allerede har nevnt så støtter PS3 kun TOSLINK (optisk). TOSLINK er forøvrig en forkortelse for Toshiba Link og brukes ofte på rimeligere utstyr, siden grensesnittet/kontakten er billig å produsere. Sony har nok ikke sett noe poeng i å inkludere en fordyrende coax-kontakt, spesielt når maskinen har en HDMI-utgang.

 

Og det er null poeng å kjøpe en überdyr coax/optisk-kabel siden signalet blir overført digitalt (immunt mot støy og forvrengning).

 

I de aller fleste tilfeller klarer man seg fint med signalkabler til moderat pris (som regel rundt 500-1000 kr). Optisk versus coax kan være et litt omdiskutert emne, men det bør vel nevnes at de aller fleste audiofile foretrekker coax: De har en konstruksjon som gjør at de tåler mer fysiske påkjenninger (men det er også grunnen til at de koster mer å produsere). En optisk kabel har lettere for å knekke eller ta skade rundt kontaktpunktene.

 

Noen audiofile mener til og med at coax er bedre fordi de kan høre forskjell på lyden, til tross for at andre hevder at det ikke er noen hørbar forskjell i det hele tatt (siden signalet er digitalt).

 

EDIT: Fikset feil quoting.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
500-1000kr. moderat pris??? Jeg bruker optisk kabel til 60kr. og en HDMI-kabel til rett over 100-lappen.

 

I hjemmekino-sammenheng er 500-1000 absolutt en moderat pris :) De dyreste digitale signalkablene kan fort koste over 10.000 kr. og da høres ikke 500 kr så dyrt ut lenger.

 

Og de gir like bra lyd og bilde som kabler til 100 ganger den prisen. :p

 

Og jeg antar at du har testet dette personlig i dyre hjemmekino/stereoanlegg i 100.000+ kroners klassen, siden du er så skråsikker? :)

 

Uansett så er dette et ganske omdiskutert tema. Personlig foretrekker jeg å kjøpe kabler med en bra konstruksjonskvalitet og til en moderat pris. Det dreier seg nemlig ikke bare om signalkvaliteten. Og hvis man har betalt flere hundretusen for et hjemmekinoanlegg så utgjør ikke akkurat 500-1000 kr. noen stor utgift for et viktig ledd i signalveien.

Lenke til kommentar
Jeg snakker nå om digitale signaler. De tolkes likt enten de sendes gjennom fiberkabel, coax til 25kr. meteren eller en überdyr sølvkabel til kr.1.000.000.

 

Jeg tror jeg har gjort det ganske klart at jeg også snakker om digitale signaler :)

 

Denne debatten har rast i mange tiår (og raser fremdeles), helt siden CD-spillerne kom på markedet. Det er ikke så forferdelig mange år siden at ingeniører ble oppmerksomme på f.eks. jitter-problematikken i denne sammenhengen (1), og hvordan dette påvirket det digitale signalet. Jitter (forskyvninger i tidsdomenet) fører ikke til tap av data, fordi datautstyr er konstruert for å tåle en viss mengde jitterstøy. Det er en av grunnene til at jitter kan eksistere i et datasystem uten at det svikter eller krasjer. Men ørene våre derimot, er en litt annen historie.

 

Nå hevder skeptikere at man ikke villet kunne høre forskjell i blindtester, og andre mener at jitter ikke er så alvorlig lenger, men her er det altså fremdeles uenighet ute og går.

 

Jeg er selv skeptisk til om en (svin)dyr digital kabel kan gi betydelig bedre lyd enn billigere kabler (og hvis den gjør det, er forskjellen verdt prisen?), men samtidig vil jeg ikke bare forkaste synspunktene fra andre erfarne lyttere slik uten videre (2). Jitter er såpass godt dokumentert at spørsmålet dreier seg ikke om det forårsaker støy, men hvorvidt det lager nok støy til at det kan høres (ulike typer digitalkabler har ulike jitteregenskaper).

 

Og som sagt: Jeg betaler gjerne litt ekstra for bedre byggekvalitet. Du nevnte f.eks. at du brukte en optisk kabel til 60 kr. Jeg har selv måttet bytte slike billige optiske kabler flere ganger i en slektnings hjemmekino på grunn av den dårlige byggekvaliteten (kontaktene på billige optiske kabler går lett istykker). Det er en av grunnene til at jeg heller bruker litt ekstra penger på kabler som holder en stund.

 

(1) Denne artikkelen, som viser til både målbare og hørbare forskjeller i lyden på grunn av jitter, ble skrevet så tidlig som i 1993:

 

http://www.stereophile.com/features/368/index.html

 

Samme forfatter (en av 'guruene' innenfor sitt fagfelt) har også skrevet om målbare og hørbare forskjeller i digitale kabler i The Complete Guide to High-End Audio. Hovedårsaken var forskjellen i jitterstøy.

 

Her er noen kommentarer knyttet til HDMI (med kort forklaring om hva jitter går ut på):

 

The performance of any digital audio system depends on accurate clocking. Any errors in clock accuracy are measured as jitter - the higher the jitter the less accurate the signal and, typically, the poorer the resulting sound quality. Using current implementations, HDMI audio appears to have a relatively poor jitter performance meaning that, although mainstream consumers will find the resulting sound quality rather good, it is unlikely to satisfy audiophiles. ...

 

The very high video data rates supported by HDMI also means that the cable length that can be used is limited. ... Tight bends in the cable can also prove problematic, causing minute timing differences between the 19 cores of the cable, and since HDMI operates at tremendous speed - well into the Gigabits per second realm - these timing differences can be terminal.

 

http://hiddenwires.co.uk/resourcesarticles...0051201-02.html

 

Dette er også en av grunnene til at enkelte produsenter har laget egne (proprietære) kabler for å kunne øke båndvidden (utover det coax- og optiske kabler takler).

 

(2) Det finnes hovedsaklig to leire: I den ene leiren finner du både folk som ikke har så mye peiling på eletronikk/data -- men som automatisk forbinder digitale signaler med identisk lyd-- og teoretikere. I den andre leiren finner du som regel erfarne audiofile, men også teoretikere som har skiftet mening etter å ha foretatt egne lyttetester.

 

EDIT: Forkortet innlegget litt. Vil også kort legge til at kabelbudsjettet naturligvis bør stå noenlunde i forhold til verdien på resten av utstyret. Jeg sier ikke at man automatisk bør kjøpe kabler til minst 500 kr, selv om man ofte må opp i denne prisklassen for å finne kabler med god konstruksjonskvalitet (nå er riktignok optiske kabler billige å produsere, så disse kan fåes langt billigere).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Når det gjelder byggekvalitet på kabelen er jeg enig. Jeg kjøper kun de billigste kablene hvis det er en kabel som skal koples til og så forbli tilkoplet uten bevegelse eller noe.

 

Sist jeg sjekka så hadde SPDIF feilsjekking og feilkorrigering via sjekksummer. Hvis kilden min da tar feil så blir saken noe annerledes. :p

 

Hvis den ahr feilsjeking så vil resultatet bli at kommer det en feil så vil det rett og slett ikke bli lyd.

Lenke til kommentar
Når det gjelder byggekvalitet på kabelen er jeg enig. Jeg kjøper kun de billigste kablene hvis det er en kabel som skal koples til og så forbli tilkoplet uten bevegelse eller noe.

 

Selve kontakten er en faktor også: Dårlige kontakter er ofte en kilde til signalstøy (som digitale kabler i audio/video-sammenheng ikke er immune mot).

 

Sist jeg sjekka så hadde SPDIF feilsjekking og feilkorrigering via sjekksummer. Hvis kilden min da tar feil så blir saken noe annerledes. :p

 

Det stemmer ikke at S/PDIF anvender feilkorrigering (men kanskje i profesjonelle systemer).

 

Dessuten: Leste du ikke det jeg skrev i innlegget mitt over? :) Jitter har ikke noe med tap av data å gjøre, det har å gjøre med tidsforskyvninger som kan gi hørbare utslag.

 

Hvis den ahr feilsjeking så vil resultatet bli at kommer det en feil så vil det rett og slett ikke bli lyd.

 

Det stemmer ikke helt: Når data går tapt kan dette resultere i enten en interpolasjon (gjetning), feil (mistolking) eller total svikt (signalet forsvinner helt eller i en kort periode). Dette kan gi utslag i form av digital støy (alvorlige feil) eller en mer subtil degradering av signalet (interpolasjon, mistolking).

Lenke til kommentar
Hvis den ahr feilsjeking så vil resultatet bli at kommer det en feil så vil det rett og slett ikke bli lyd.

 

Det stemmer ikke helt: Når data går tapt kan dette resultere i enten en interpolasjon (gjetning), feil (mistolking) eller total svikt (signalet forsvinner helt eller i en kort periode). Dette kan gi utslag i form av digital støy (alvorlige feil) eller en mer subtil degradering av signalet (interpolasjon, mistolking).

Nå er ikke jeg helt med. Hele poenget med feilsjekking er jo å fjerne slike feil. Hvis utstyret interpolerer eller sender videre et feilaktig signal så "virker" jo ikke feilsjekkinga. Men dette blir jo egentlig en unødvendig diskusjon mtp. topic. :p

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg helt med. Hele poenget med feilsjekking er jo å fjerne slike feil. Hvis utstyret interpolerer eller sender videre et feilaktig signal så "virker" jo ikke feilsjekkinga.

 

Da har du nok dessverre misforstått hvis du tror at feilkorrigering alltid er istand til å gjenskape det originale signalet :) Det kommer nemlig an på hvor hardt 'skadet' signalet er (dette forutsetter også naturligvis at feilen oppdages; litt av utfordringen ligger i å finne ut nøyaktig hvilke bits som er feil, det holder ikke bare å vite at noe er galt). S/PDIF er dessuten ikke en nettverksprotokoll der defekte/skadete pakker sendes på nytt. Feilkorrigeringen håndteres av bl.a. kodeken. Men å diskutere feildetekterings- og feilkorrigeringsmekanismer er et kapittel i seg selv, og vi har allerede sporet av i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...