Gå til innhold

Test: Ad-Aware versus Spybot


Anbefalte innlegg

Eh, nei, jeg sier at man skal sikre maskinen slik at spyware ikke klarer å komme inn. Da trenger du en personlig brannmur som stopper ting som f.eks. prosessovertakelse (dvs. at en slem "ting" prøver å bruke program du mest sannsynligvis har gitt tillatelse til å gjøre operasjoner rimelig fritt, f.eks. Windows Explorer etc.) En skikkelig personlig brannmur vil si ifra at her skjer noe som ikke vanligvis skal skje.

 

Om noe på maskinen din overtar en annen prosess for å prøve å komme rundt software-brannmuren din vil jeg si spyware allerede har klart å komme inn. Eller er det slikt dine programmer vanligvis driver med? Jeg vil forøvrig påstå at en "skikkelig brannmur" ("personlig" er strøket med vilje) ikke _kan_ komme i form av software på en brukers egen datamaskin.

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eh, nei, jeg sier at man skal sikre maskinen slik at spyware ikke klarer å komme inn. Da trenger du en personlig brannmur som stopper ting som f.eks. prosessovertakelse (dvs. at en slem "ting" prøver å bruke program du mest sannsynligvis har gitt tillatelse til å gjøre operasjoner rimelig fritt, f.eks. Windows Explorer etc.) En skikkelig personlig brannmur vil si ifra at her skjer noe som ikke vanligvis skal skje.

 

Om noe på maskinen din overtar en annen prosess for å prøve å komme rundt software-brannmuren din vil jeg si spyware allerede har klart å komme inn. Eller er det slikt dine programmer vanligvis driver med? Jeg vil forøvrig påstå at en "skikkelig brannmur" ("personlig" er strøket med vilje) ikke _kan_ komme i form av software på en brukers egen datamaskin.

 

Hvordan skal du da kunne kontrollere prosesser som kjører på maskinen? En brannmur som ikke er på brukerns maskin har ingen mulighet til i vite hva som kjører på maskinen. Jeg bestrider ikke at eksterne brannmurer er nyttige, men for å kontrollere kjørende prosesser trenger du en personlig brannmur.

 

Et eksempel: Du besøker en nettside med nettleseren din. Nettsiden bruker et hull i nettleseren din sin javascript-motor for å kjøre programmer lokalt på din maskin. Den starter en eller annen scripting host (lokal prosess) som prøver å bruke Windows Explorer, Internet Explorer og andre programmer til å gjøre ugagn.

 

En skikkelig personlig brannmur vil si ifra at her er noe rart på gang og at noe prøver å bruke andre prosesser på en unormal måte.

 

Hvis ingenting stopper dette, kan maskinen bli infisert ved at f.eks. scriptet bruker Internet Explorer til å laste ned binærfiler som så installeres og kjøres. Det er da du får rootkits og greier.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Noe i denne duren?

Synnes Norbats "test" var hakket kvassere.

 

Men er de som skriver for tek skribenter? dataingeniører? kan de programering? osv. Blir vanskelig å vite hva man skal forvente.

Noen av brukerene her inne kar ikke kjøpt sin første data enda , andre er ingeniører og noen er sysadmin på store servere så alt blir det vanskleig å dekke.

 

Men på tek.no hw.no osv så ser jeg formeg litt dypere tester en for eks vg og dagbladet klarer å snekkre sammen.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er teit av dere å klage over artikler som liksom er mindre verdig fordi det ikke overgår deres kunnskaper, personlig har jeg brukt Spybot i flere år og det fungerer helt top.

 

Det finnes fremdeles en liten eller kanskje stor (hvem vet) gruppe med uerfarene databrukere som er her inne ofte. Man ikke regne med at vær eneste artikkel er personlig rettet mot seg selv, det er jo trossalt lands dekkende, hvis ikke større?

De ber jo om det...

Ad1782644St1Sz261Sq1507962V0Id19.jpg

:D

 

Uansett: Nivået på artiklene er dalende - som jeg har nevt maaaange ganger. Skal ikke lage noen ska av dette nå (igjen), men utfordrer nok en gang HW.no til å innføre en "Rate this article"-funksjon. Det må jo være i deres egen interesse?

Lenke til kommentar

Jeg brukte begge de testede gratisprogrammene før. Men jeg fant ut at særlig Ad-Aware fant filer som skulle være på datamaskinen, og PC'n ble etter vært ustabil og tregere inntil operativsystemet måtte innstaleres på nytt. Dette skjedde meg flere ganger!

 

Nå bruker jeg bare ZoneAlarm brannmur, som virker både ut og inn. Og så bruker jeg AVG-antivirus free som tar både virus og spyware! (Windows eget antispyware program Defender tar heller ikke mere enn hva det skal gjøre har jeg erfart, men det finner intet når jeg har AVG.)

Jeg har snakket med en systemanalytiker som jeg kjenner, og han mener også at særlig Ad-Aware men også Spybot overdriver og tar for mye! Han bruker kun gratisprogrammet Windows Defender! Og så tømmer han maskinen for Cookies manuelt via nettleseren.

 

Nå holder PC'n min seg like rask, selv om det er lenge siden jeg innstalere Windows!

 

Så min erfaring er at det holder fullstendig med en dobbeltvirkende brannmur og AVG!

 

Ljg

Lenke til kommentar
Jeg brukte begge de testede gratisprogrammene før. Men jeg fant ut at særlig Ad-Aware fant filer som skulle være på datamaskinen, og PC'n ble etter vært ustabil og tregere inntil operativsystemet måtte innstaleres på nytt. Dette skjedde meg flere ganger!

 

Nå bruker jeg bare ZoneAlarm brannmur, som virker både ut og inn. Og så bruker jeg AVG-antivirus free som tar både virus og spyware! (Windows eget antispyware program Defender tar heller ikke mere enn hva det skal gjøre har jeg erfart, men det finner intet når jeg har AVG.)

Jeg har snakket med en systemanalytiker som jeg kjenner, og han mener også at særlig Ad-Aware men også Spybot overdriver og tar for mye! Han bruker kun gratisprogrammet Windows Defender! Og så tømmer han maskinen for Cookies manuelt via nettleseren.

 

Nå holder PC'n min seg like rask, selv om det er lenge siden jeg innstalere Windows!

 

Så min erfaring er at det holder fullstendig med en dobbeltvirkende brannmur og AVG!

 

Ljg

Har lagt merke til en del som sier de føler seg trygg når viursprogrammet ikke finner noe, jeg ville sagt tvert imot. At et programm ikke finner noe betyr ikke at det ikke eksisterer ulumskheter.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Jeg skrev at Defender ikke finner noe etter at jeg har brukt AVG free. Ikke at AVG ikke finner noe!

For det gjør virkelig AVG!

Jeg hadde nettopp en skann på PC'n og 12 cookies ble funnet og 11 fjernet, en av dem ble satt i karantene. Enda jeg nesten ikke har vært på nettet siden sist jeg skannet! Den 14.10 08 fikk jeg en advarsel fra AVG om at det var Troyan Horse på nettsiden jeg var på, og når jeg skannet etterpå var det 140 "Trojan Horse Agent" på maskinen! Men AVG ordnet opp, og maskinen har gått like godt etterpå!

 

Jeg lemte å fortelle at jeg også bruker et lite gratis program som heter Cookie Monster, det lå på en cd fra "HjemmePC" eller "Komputer for alle" for en tid siden.

Dette programmet viser hvilken type Cookies som er på nettleseren, og så kan men fjerne dem en vil eller alle!

Lenke til kommentar
Jeg bruker kun Windows Antivirus og AntiSpywareMaster. Funker veldig bra, men den spør meg ofte om jeg vil kjøpte programmet... Det er litt kjedelig da.
Kjøp det da hvis du bruker det mye/ofte/alltid. :)

Hehe... Neida, prøvde meg bare på en liten spøk... Men burde kanskje ha brukt et av de andre navnene...

MS Antivirus; XP Antivirus; Vitae Antivirus; Windows Antivirus; Win Antivirus; Antivirus Pro; Antivirus Pro 2009; Antivirus 2007, 2008, 2009, 2010, og 360; System Antivirus; Vista Antivirus; AntiSpywareMaster; eller XP AntiSpyware 2009. Altså malware...

Når jeg bruker Windows, så bruker jeg for det meste AVG, er ellers ikke noe plaget med spyware.

Men jeg bruker da Linux som mitt hovedoperativsystem.

Lenke til kommentar
Men Malwarebytes' Anti-Malware støtter ikke Vista64 da... Det er ganske negativt.

S&D er installert hjemme, men er stadig på jakt etter bedre programmer.

 

Malwarebytes' Anti-Malware stoetter Vista 64-bit. Har det installert paa to Vista 64-bit, og virker uten problemer. Unnskyld at jeg ikke kan skrive norske bokstaver, men bruker madamen sin PC. Hun har ikke norsk tastatur installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...