Gå til innhold

Test: Ad-Aware versus Spybot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel en grei test for de som nettop har kjøpt seg en pc og kan velge seg ett av programmene.

De som har mer erfaring og vil velge noe annet klarer sansynligvis å finne ut av dette selv og trenger ingen atrikel for å velge program.

Da kan man vel heller bare lese videre og evt komme med forslag til forbedringer i tilbakemeldinger isteden for å slenge inn Se&Hør kommentarer i alle tråder man finner seg overkvalifisert for.

Lenke til kommentar
Det er vel en grei test for de som nettop har kjøpt seg en pc og kan velge seg ett av programmene.

De som har mer erfaring og vil velge noe annet klarer sansynligvis å finne ut av dette selv og trenger ingen atrikel for å velge program.

Da kan man vel heller bare lese videre og evt komme med forslag til forbedringer i tilbakemeldinger isteden for å slenge inn Se&Hør kommentarer i alle tråder man finner seg overkvalifisert for.

 

Jeg vil tørre å påstå at de fleste som henger her daglig ikke nettopp har kjøpt seg pc og ser på slike artikler som bortkastet tid. For alle andre fins det itavisen ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan selv være enig i at tester kunne hatt et bredere innhold , testet flere programmer, nevnt bakdelene som tjojaner noen av disse programmene selv legger inn osv så alle uansett erfaring kunne ha fått noe ut av testen.

Men da ville jeg ha kommet med kontrete forslag i en egnet tråd hvor de ble lest og vurdert VS sa se&hør sleng osv...

Om man vil ha en forbedring og ikke bare vil kommentere

Lenke til kommentar

Jeg er lei av anti-dittogdatt-programmer som roper brann for hver eneste lille "informasjonskapsel". Man kan selv velge om man vil at browseren skal lagre disse, og i en del kan man velge å ikke lagre "kapsler" fra 3.-part. Om man først velger å ta imot slike er det en rimelig snodig idé å kjøre et program som fjerner dem i etterkant.

 

Forøvrig feiler såvidt jeg vet ALLE slike programmer når det kommer til å advare brukeren om hvor alvorlig et faktisk spyware-program kan være når det først har fått kjøre på maskinen din. Potensielt er samtlige lagrede passord, alle private dokumenter og en logg over hver eneste knapp du har trykket på det siste året sendt til en 3. part. Å fjerne programmet for deretter å vise en grønn boks som sier "nå er alt OK" er kanskje brukervennlig, men også å lyve brukeren rett opp i trynet.

 

I tillegg er sjansen der for at eventuell spyware har lagt inn en rootkit du ikke vil kunne se, eller har lagt inn en modifisert versjon av et lovlig program. Mange FTP-servere kan f.eks. konfigureres til å ikke vise ikon i systray eller andre steder og bare ligge stille og rolig som en service. Anti-programmene vil ikke tolke disse som en trussel og derfor fortsette å stå og glise med en stor, grønn melding. Forkastelig.

 

Moralen er: Enhver maskin som noen sinne har hatt spyware bør reformateres, og alle lagrede data som må bli med til neste installasjon bør scannes så grundig som overhodet mulig før de legges inn igjen. I tillegg bør ethvert program som oppdager spyware råde deg til å gjøre dette, samt råde deg til å bytte hvert eneste passord du har (ETTER reinstallasjonen).

Lenke til kommentar
Jeg er lei av anti-dittogdatt-programmer som roper brann for hver eneste lille "informasjonskapsel". Man kan selv velge om man vil at browseren skal lagre disse, og i en del kan man velge å ikke lagre "kapsler" fra 3.-part. Om man først velger å ta imot slike er det en rimelig snodig idé å kjøre et program som fjerner dem i etterkant.

 

Forøvrig feiler såvidt jeg vet ALLE slike programmer når det kommer til å advare brukeren om hvor alvorlig et faktisk spyware-program kan være når det først har fått kjøre på maskinen din. Potensielt er samtlige lagrede passord, alle private dokumenter og en logg over hver eneste knapp du har trykket på det siste året sendt til en 3. part. Å fjerne programmet for deretter å vise en grønn boks som sier "nå er alt OK" er kanskje brukervennlig, men også å lyve brukeren rett opp i trynet.

 

I tillegg er sjansen der for at eventuell spyware har lagt inn en rootkit du ikke vil kunne se, eller har lagt inn en modifisert versjon av et lovlig program. Mange FTP-servere kan f.eks. konfigureres til å ikke vise ikon i systray eller andre steder og bare ligge stille og rolig som en service. Anti-programmene vil ikke tolke disse som en trussel og derfor fortsette å stå og glise med en stor, grønn melding. Forkastelig.

 

Moralen er: Enhver maskin som noen sinne har hatt spyware bør reformateres, og alle lagrede data som må bli med til neste installasjon bør scannes så grundig som overhodet mulig før de legges inn igjen. I tillegg bør ethvert program som oppdager spyware råde deg til å gjøre dette, samt råde deg til å bytte hvert eneste passord du har (ETTER reinstallasjonen).

 

Hvis du ikke klarer å oppdage at maskinen din kjører en FTP-tjener som du ikke har satt opp selv må du enten:

 

1) få deg en bedre personlig brannmur (en som motstår finurlige lekkasjetester)

2) lære deg å bruke Process Explorer

3) gi opp

 

Rootkit er det annerledes med, dog. En maskin som har et slemt rootkit innabords er en maskin som ikke kan stoles på, men det kan være lurt å kjøre antirootkit-programvare som Rootkit Revealer eller F-Secure Blacklight etc. for å se om det er mulig å identifisere rootkitet.

 

Moralen er: sikre PCen ordentlig, formatering er kjipt

Lenke til kommentar

Jeg synes det er teit av dere å klage over artikler som liksom er mindre verdig fordi det ikke overgår deres kunnskaper, personlig har jeg brukt Spybot i flere år og det fungerer helt top.

 

Det finnes fremdeles en liten eller kanskje stor (hvem vet) gruppe med uerfarene databrukere som er her inne ofte. Man ikke regne med at vær eneste artikkel er personlig rettet mot seg selv, det er jo trossalt lands dekkende, hvis ikke større?

Lenke til kommentar

Laptop'en min låner jeg til dama mens jeg er på jobb...

 

Dermed har jeg endt opp med: AdAware, SpyBot, Malwarebytes A-M, a2free, Superantispyware og diverse onlinescannere som eWido for å tømme den for drit hver gang jeg kommer hjem.

(I tillegg til Nod32 AV, Defraggler/Jkdefrag og UltraDefrag (til boot) og CCleaner :roll: Overkill ? )

 

 

Må si at a2 sin 30 dagers demo av betalversjonen virket veldig PR-kåt. 2 vinduer bare for å meddele at det hadde oppdatert seg.

SuperAntiSpyWare ser jo helt nifst harry ut, men det virker jo litt det og. Spybot med tea-timer og immunize er favoritten.

Lenke til kommentar

Er det rart at folk klager over denne testen, av denne testen fikk jeg ut dette:

 

1. Hvordan det er å installere programmene.

2. Det grafiske ved programmet.

3. At de gir falske advarsler ved cookies, men hvilke av advarslene som er riktig eller feil sier "testen" ingenting om.

4. At de finner reele spyware men ingen info om hvordan den er til å fjerne spyware.

 

Selv om du kan 0 om data, så tror jeg ikke du kan få noe særlig ut av denne testen, bare hva artikkelforfatteren velger. Leserne til hw.no fortjener noe bedre.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke klarer å oppdage at maskinen din kjører en FTP-tjener som du ikke har satt opp selv må du enten:

 

1) få deg en bedre personlig brannmur (en som motstår finurlige lekkasjetester)

2) lære deg å bruke Process Explorer

3) gi opp

 

Som hobgoblin sier kan du ikke forvente at folk skal kunne slikt. Og planen din er altså å la spyware installere akkurat det de ønsker, for så å holde dem i sjakk med en software-firewall på samme maskin? Jeg tror jeg leier inn en annen sysadmin...

Lenke til kommentar
Hvis du ikke klarer å oppdage at maskinen din kjører en FTP-tjener som du ikke har satt opp selv må du enten:

 

1) få deg en bedre personlig brannmur (en som motstår finurlige lekkasjetester)

2) lære deg å bruke Process Explorer

3) gi opp

 

Som hobgoblin sier kan du ikke forvente at folk skal kunne slikt. Og planen din er altså å la spyware installere akkurat det de ønsker, for så å holde dem i sjakk med en software-firewall på samme maskin? Jeg tror jeg leier inn en annen sysadmin...

 

Eh, nei, jeg sier at man skal sikre maskinen slik at spyware ikke klarer å komme inn. Da trenger du en personlig brannmur som stopper ting som f.eks. prosessovertakelse (dvs. at en slem "ting" prøver å bruke program du mest sannsynligvis har gitt tillatelse til å gjøre operasjoner rimelig fritt, f.eks. Windows Explorer etc.) En skikkelig personlig brannmur vil si ifra at her skjer noe som ikke vanligvis skal skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...